دنیای اقتصاد: غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه‌قضائیه در نشست «بررسی ابعاد حقوقی نفوذ در عرصه اقتصاد سیاسی» گفت: همه مستحضر هستید که نبرد حق و باطل بوده، هست و خواهد بود و تا حق هست باطل با آن سر ستیز و مبارزه دارد و امروز می‌دانیم که بالاترین طاغوت باطل و مکار با نظام بر حق جمهوری اسلامی ایران سر ستیز دارد و اگر کسی این را نبیند کور و نابینا نیست؛ بلکه کسی است که نمی‌خواهد ببیند یا خود عامل اوست که نمی‌بیند آمریکا و انگلیس دشمن ایران و حتی کل جهان اسلام است.

به گزارش خبرگزاری میزان، محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: انگلیس قطعا تلاش می‌کند که نفوذ کند. این موضوع بسیار روشن و شفاف است و نیاز به تحقیق ندارد. آمریکا هم نفوذ می‌کند و بدون هیچ‌گونه شکی این موضوع وجود دارد. او درادامه تاکید کرد: گاهی عامل نفوذی همانند عمروعاص است؛ این نفوذی یک نفوذی پیدا است؛ آیا ما امروز عمروعاص نداریم؟ ما نفوذی ناپیدا هم داریم که در جنگ‌های سخت عمدتا از عوامل خودشان استفاده می‌کنند. معاون اول قوه‌قضائیه گفت: اما در جنگ نرم، اطلاعات دریافت کردن زیاد مهم نیست؛ بلکه اطلاعات دادن مهم است. این فرد نفوذی در جنگ نرم باید از اتاق فکر خود دستورات را بگیرد و منویات قابل پذیرش آنها را در منطقه هدف بیان و ترویج کند. سخنگوی دستگاه قضا افزود: آیا یک تبعه آمریکایی و انگلیسی می‌تواند این کار را انجام دهد؟ طبیعتا خیر! چون باید فردی باشد که از جنس خود ما باشد، باید کسی باشد که بتواند در جایگاهی قرار بگیرد و منویات را پیاده کند. اگر فردی انگلیسی بیاید و در مسجد، فضای مجازی و جامعه حرفی را بزند جامعه در دهانش می‌زند بنابراین باید کسی باشد که در رسانه‌ها حضور پیدا کند، در مساجد، محل کسب‌و‌کار، دانشگاه و... بتواند حرف‌های خود را بیان کند و بین زن و مرد حضوری فعال داشته باشد. او بابیان اینکه این فرد نفوذی باید کسی باشد که با لسان و زبان مادری ما و با ضرب‌المثل‌های ما حرف‌های خود را بزند، افزود: این فرد می‌خواهد که آمریکا را بزک کند که او دیگر شیطان بزرگ نیست و بگوید آمریکا آنقدر هم بد نیست و تغییر کرده است. می‌خواهد بگوید که چرا اینقدر می‌گویید آمریکا، آمریکا، چرا قرآن اینقدر می‌گوید شیطان؛ قرآن یک بار گفت شیطان بس است، چرا اینقدر قرآن هشدار می‌دهد. او تاکید کرد: بنابراین کسانی که در جنگ نرم نفوذ می‌کنند از جنس خود ما هستند. دشمن ابتدا او را شناسایی و سپس تربیت می‌کند. حتی ممکن است چند نسل در تربیت او تلاش کند. برخی دوستان می‌دانند که در دو، سه دهه گذشته عده‌ای را برای این کار تربیت کرده‌اند؛ یعنی پدر بزرگ جاسوس بوده است و اکنون فرزندان و نوه‌های او هم جاسوس هستند و به او می‌گوید که بنشین کنار فلان شخص و فلان کار را انجام بده. اژه‌ای در بیان مثالی در این زمینه پرداخت و اظهار کرد: دشمن به فرد نفوذی می‌گوید که لازم نیست به مقامات بالا برسی بلکه خودت را به مسوول دفتری برسان. البته تو می‌توانی وزیر شوی، اما آنجا نرو و برو مسوول دفتر باش. یا مثلا می‌گوید که برو جایی که مرتب مشاوره بدهی. محسنی‌اژه‌ای با طرح این سوال که برای مقابله با این نفوذ چه کارهایی باید کنیم، گفت: در مرحله اول باید توجه داشته باشیم که این نفوذ از نفوذی که به جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازد خطرش بیشتر است.

این نفوذ عمر و عاصی است و در حکومت و کنار رئیس است که هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ جمع‌آوری اطلاعات امنیت دارد در واقع عمروعاص وابسته و دو چهره است که برخورد با وی مشکل بوده و اگر متعرض بشوید از امنیت برخوردار است. محسنی‌اژه‌ای گفت: شما بزرگواران و دوستان عزیز ما در سازمان اطلاعات سپاه باید ببینند که اگر خدایی ناکرده رخنه‌ها و روزنه‌هایی وجود دارد در کجاها است. سخنگوی قوه‌قضائیه با اشاره به نزدیک شدن انتخابات شورا و ریاست‌جمهوری اظهار کرد: در مساله انتخابات باید ببینیم که در چه قسمت‌هایی روزنه و خلأ وجود دارد که آنها می‌توانند از این روزنه‌ها استفاده کرده و وارد شوند؛ بنابراین باید این خلأها، غفلت‌ها و طمع‌ها را شناسایی کنیم. او تاکید کرد: بی‌اطلاعی و کم‌اطلاعی افراد نیز در مساله نفوذ اهمیت دارد، ‌در حال حاضر یکی از مشکلات ما فرزندان مسوولان هستند که بعضی از آنها اطلاع و توجه کافی ندارند، برخی جوان هستند و دنبال کار می‌گردند و گاهی به‌خاطر طمع و شهوت ضربه‌هایی را می‌خورند، یادمان نرود که برخی از افراد بزرگمان از ناحیه فرزندانشان مسیر زندگی‌شان تغییر کرد و گاهی از این طریق ضرباتی متوجه نظام می‌شود.

استفاده از شهوت

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: یکی از شگردهای قدیمی و گذشته دشمن استفاده از شهوت بوده است و چه کسانی به‌خاطر همین شهوت گرفتار نشدند و خود و خانواده و جریان حقی که در آنها بود ضربه خوردند و گاهی به‌گونه‌ای می‌شود که به حیثیت نظام ضربه وارد می‌شود.

سخنگوی قوه‌قضائیه افزود: یکی از موضوعاتی که در ماه‌های اخیر اتفاق افتاده این بود که یک خانمی توانسته بود به یکی از مسوولان نزدیک شود و این خانم به قدری به آن فرد نزدیک شده بود که به دختر خود که در خارج از کشور است با خوشحالی گزارش و پیغام می‌داد که من به فلانی نزدیک شدم و به زندگی خصوصی، جیب، ‌کیف، ‌پول و افکار وی دسترسی دارم و اگر فلان کار را بگویم این فرد خیلی راحت برایم انجام می‌دهد؛ بنابراین آیا با این روند دشمن بر این فرد سوار نمی‌شود، آیا اگر کسی این نقطه ضعف را داشته باشد دشمن او را در دست خودش نمی‌گیرد. او تصریح کرد: زمانی در دولت نهم با یکی از کسانی که در تیم هسته‌ای آن زمان بود کار اطلاعاتی شده بود بنده معتقد بودم که آن فرد جاسوس اصطلاحی است و وی دستگیر شد. این فرد یکی از کارهایش این بود که به طرف مقابل یاد می‌داد که اگر شما می‌خواهید پیروز شوید چه بگویید و در نظام ما افراد روی چه چیزی حساس هستند و آنها را راهنمایی می‌کرد که چگونه مذاکره کنید و در نظام ما چه کسانی می‌خواهند این مساله هسته‌ای صلح‌آمیز به‌عنوان مساله ملی جلو برود و چه کسانی می‌خواهند که جلو نرود. معاون اول قوه‌قضائیه ادامه داد: این فرد دستگیر شد و زمانی که بنده در وزارت اطلاعات بودم در مرحله اول و در بازپرسی با من تماس گرفتند و گفتند که در گزارش کارشان چه چیزی نوشته‌اند بنده گفتم که کلمه جاسوس را ننویسید؛ بلکه اتهام وی را ارائه اطلاعات غیر مجاز به بیگانه بنویسید که آنها مطرح کردند بازپرس می‌گوید این فرد جاسوس است البته ایشان قاضی پرونده است و اینگونه تشخیص می‌دهد، اما من از آنها خواستم که به بازپرس بگویند که فلانی می‌گوید عنوان جاسوس را به وی تفهیم نکنید؛ بنابراین باید ببینیم امروز چگونه می‌توانیم با این قضیه برخورد کرده و نسخه قرآنی ما در مقابله با این امر چیست.

پرونده فرزند ابتکار سیاسی نیست

همچنین به گزارش «ایسنا» محسنی‌اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پرونده فرزند ابتکار گفت: مساله یک چک بود و شاکی خصوصی داشته است. شنیدم اعاده دادرسی خواستند و تعقیب می‌شود. وی افزود: پرونده تشکیل شده دعوای شخصی بوده و فساد مالی نیست و از ناحیه بیت‌المال نیست. خواهشا مسائل حقوقی را با سیاسی خلط نکنید. محسنی‌اژه‌ای در حاشیه نشست تخصصی بررسی ابعاد حقوقی نفوذ در عرصه اقتصاد سیاسی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد فقط دو صفحه از رای پرونده بابک زنجانی به او ابلاغ شده است، گفت: از حکم پرونده که چقدر و چگونه بوده خبر ندارم، معمولا رای زیاد نیست و گردش کار پرونده طولانی است. وی در پاسخ به سوالی درباره پرونده یکی از بستگان رئیس‌جمهور و پرونده بانک ملت و اینکه برخی می‌خواهند این موضوع را فساد انتخاباتی جلوه دهند، گفت: اسم نبرید؛ زیرا اسم که می‌برید ما را در معذوریت قانونی قرار می‌دهید.

مطالب خلاف واقع علیه فریدون

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، معاون اول قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی دیگر درباره حسین فریدون گفت: در برخی رسانه‌ها علیه این فرد مسائلی مطرح شده که خلاف قانون است و اگر این فرد شکایت کند انتشار‌دهنده و گوینده تحت تعقیب قرار می‌گیرند.