دولت در کنار رهبری است

دنیای اقتصاد: رئیس‌جمهوری در پیام نوروزی سال ۱۳۹۶ با تاکید بر اینکه سال جدید، سال پیشرفت بیشتر برای ملت ماست، گفت: سال جدید، سال اشتغال بیشتر برای جوانان ما خواهد بود؛ ما باید تلاش بیشتری انجام دهیم و کمبودها را جبران کنیم.

به گزارش «ایرنا» حسن روحانی بعد از سال تحویل و آغاز سال جدید ۱۳۹۶ در پیام نوروزی خود افزود: آنچه در سال گذشته در مهار تورم، رشد اقتصادی و اشتغال به دست آوردیم، در ۲۵ سال گذشته بی‌نظیر بود؛ باید کاهش تورم و همچنین رشد اقتصادی را ادامه دهیم.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: پیام نوروز برای ما، پیام زدودن کینه‌هاست. پیام نوروز برای ما، پیام شکوفایی و نشاط است؛ در این سالی که سال حماسه است، سال انتخابات است، باید بیش از همیشه، درس‌های لازم را از نوروز و طبیعت برای نشاط و همدلی و شکوفایی بیاموزیم.روحانی در ادامه این پیام تاکید کرد: سال ۱۳۹۵ نیز سال اجرای سیاست‌های «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» و اجرایی شدن توافق هسته‌ای بود؛ این دو در کنار هم توانستند برای ما نقش‌آفرینی مثبتی داشته باشند. رئیس‌جمهوری همچنین با تشکر از کشاورزان، کارگران و صنعتگران و مهندسان و کارگران صنعت نفت گفت: ما توانستیم با دیپلماسی نفتی، با تلاش شما مهندسان و کارگران، جایگاه قبلی‌مان در تولید نفت و گاز و میعانات را بازپس بگیریم و این به معنای احقاق حقوق ماست. او افزود: در کنار همین تلاش‌ها بود که ما برای نخستین بار بعد از ابلاغ سند چشم‌انداز ۲۰ ساله از سوی رهبر معظم انقلاب که بنا بود به رشد اقتصادی ۸ درصد برسیم، بعد از ۱۱ سال، در سالی که گذشت، به رشد هشت درصدی دست یافتیم.

رئیس‌جمهوری همچنین در بخش دیگری از پیام نوروزی‌اش گفت: البته مشکلات، تلخ‌کامی‌ها و کاستی‌هایی نیز در سال ۹۵ داشتیم؛ حادثه قطار، حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، ریزگردها در بعضی از استان‌ها، سیل و مشکلاتی که برای برخی از مردم عزیز ما پیش آمد؛ از دست دادن یار دیرین انقلاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی. اما شما مردم به‌خوبی جبران کردید؛ همه جا حضور پیدا کردید و با همدردی‌تان، با همدلی‌تان، با حضور حماسی‌تان در تشییع جنازه‌ها، توانستید غم‌ها را بزدایید. باز هم این مسیر را ما باید ادامه دهیم، باید غمخوار یکدیگر باشیم، در کنار یکدیگر باشیم تا ایرانی سربلندتر را شاهد باشیم. در ادامه این پیام نوروزی آمده است: سال جدید، سال پیشرفت بیشتر برای ملت عزیز ما خواهد بود. سال جدید، سال اشتغال بیشتر برای جوانان ما خواهد بود. ما باید تلاش بیشتری را انجام دهیم و کمبودها را جبران کنیم.

روحانی همچنین گفت: در سال جدید مردم ما باید از فضای مجازی برای کسب علم، دانش، اطلاعات و کسب‌و‌کارشان، بیشتر بتوانند استفاده کنند. این یکی از تلاش‌های نمونه دولت یازدهم بود و ما این مسیر را ادامه می‌دهیم.فضای مجازی باید برای مردم ما فضای امن باشد، اما نباید فضای امنیتی باشد. ما در همه عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی به‌دنبال این هستیم که فضای امنیتی را کنار بگذاریم؛ باید فضای اقتصادی، فضای برادری، فضای دوستی و فضای محبت را جایگزین کنیم. در سال گذشته منشور حقوق شهروندی، طبق وعده‌ای که داده شد، منتشر شد. امسال به کمک شما مردم باید این منشور را اجرایی و عملیاتی کنیم. عزت مردم را باید افزایش بدهیم. منزلت مردم باید مورد احترام همه باشد.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: سال جدید، سال توسعه حمل‌و‌نقل خواهد بود، هم در ریل که پنج استان به شبکه ریلی وصل خواهد شد، هم در ناوگان هوایی، در زمینه دریایی و در زمینه ترانزیت با کشورهای مختلف.او افزود: در سال جدید، ۲ انتخابات مهم پیش‌روی ماست. همه باید تلاش کنیم حضورمان پررنگ‌تر باشد. باید مشارکت حداکثری، رقابت سالم و انتخابات قانونی، مورد نظر همه ما باشد. در انتخابات‌ گذشته گاهی وقت‌ها بوده که از لحاظ اخلاقی، کاستی‌هایی داشته‌ایم؛ آن کاستی‌ها را باید جبران کنیم. فرق انتخابات جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها، عمدتا باید در بحث اخلاق و فضای مناسب اجتماعی باشد. باید رقابت در برنامه‌ها باشد. باید به شخصیت یکدیگر احترام بگذاریم. باید تلاش کنیم انتخاباتی که موجب سربلندی بیشتر ملت ایران، انتخاباتی که مایه ترس دشمنان و مایه امید دوستان ما در داخل و خارج باشد را برگزار کنیم.

سفرهای رئیس‌جمهوری

حسن روحانی سال ۹۶ را با سفر به استان‌های خراسان جنوبی، کردستان و گیلان و همچنین سفر به روسیه آغاز کرد. رئیس‌جمهوری در دومین روز از سال ٩٦، به‌منظور افتتاح و بهره‌برداری از چندین طرح و پروژه عمرانی و تولیدی، وارد استان خراسان جنوبی شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، او با اشاره به نامگذاری ‌سال ۹۶ از سوی رهبر معظم انقلاب تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ تولید-اشتغال» گفت: اشتغال اساس حرکت ‌زندگی و بیکاری سرآغاز تمام مفسده‌ها است و ما باید در اولویت همه برنامه‌ها، برای جوانان‌مان اشتغال ایجاد کنیم.‌

حسن روحانی همچنین روزپنجم فروردین به‌منظور افتتاح پروژه‌های صنعتی، عمرانی و خدماتی در استان کردستان وارد سنندج شد.او با اشاره به اینکه دست بازپرسی را که گره‌گشای مشکلات تولیدگران است، باید بوسید، افزود: همه باید دست به دست همه داده و به یکدیگر کمک و یاری رسانیم و تلاش شود برای موارد جزئی، مزاحمتی برای مردم ایجاد نشود؛ چراکه همه مردم علاقه‌مند کشور، قانون اساسی، رهبری عزیز و خادمین خود هستند.رئیس‌‌جمهور تاکید کرد: اگر اشتباهی صورت گرفت باید در اولین اقدام نسبت به آن تذکر داد و دستگیری و زندان باید به‌عنوان آخرین مرحله و اقدام باشد و سال تولید و اشتغال باید سال مچ‌گیری نباشد، بلکه سال دستگیری و یاری رساندن باشد.او در نشست صمیمی با جمعی از ‌جوانان و نخبگان استان کردستان، با تاکید بر اینکه تنوع قومی نه تهدید امنیتی بلکه امنیت ‌آفرین و مایه تفوق و عظمت ایران اسلامی است، اظهار کرد: دولت یازدهم با قوت مسیر ‌وحدت، همدلی و توسعه کشور را ادامه خواهد داد.‌به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با ابراز تاسف از اینکه برخی مدام دچار شک و توهم بوده و به‌دنبال یأس‌‌افکنی در جامعه هستند، اظهار کرد: باید با تلاش و کوشش، بدبینی و شک و تردیدهای ‌نابجا را کنار گذاشت و برای پیشرفت و آبادانی کشور تلاش کرد.‌

رئیس‌جمهوری همچنین روز ۷ فروردین به دعوت رسمی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه و در راس یک هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی، عازم مسکو شد. در جریان این سفر ودر حضور روسای جمهور ایران و روسیه؛ تهران و مسکو ۱۴ سند همکاری امضا کردند. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در ادامه این سفر با انتشار بیانیه‌ای مشترک در پایان سفر رسمی حسن روحانی رئیس‌جمهور به مسکو، تاکید کردند که در حوزه روابط دوجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی به توافقات گسترده‌ای دست یافته‌اند. روحانی تصریح کرد ایران و روسیه مصمم به ۱۰ میلیارد دلاری کردن روابط هستند. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز گفت:‌ دو کشور در زمینه افزایش همکاری‌ها در زمینه ساخت هواپیما و موضوع صادرات هواپیماهای روسی مثل سوخو به ایران گفت‌وگو و رایزنی‌هایی داشتند.رئیس‌جمهوری روز ۱۰ فروردین به‌منظور افتتاح و آغاز عملیات اجرایی سه پروژه بزرگ صنعتی به استان گیلان سفر کرد. او با اشاره به سفر اخیر خود به یکی از استان‌ها و ادعای برخی رسانه‌ها پس از آن سفر گفت: عده‌ای می‌خواهند همه چیز را معکوس وانمود و مردم را از آینده ایران اسلامی ناامید کنند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور در نشست با جمعی از جوانان و نخبگان استان گیلان نیز گفت: برخی ساده‌لوحانه در کشور این‌گونه فکر می‌کنند که بین رهبری و دولت فاصله است، ‌اما دولت تابع و در کنار رهبری است. رهبری فرهیخته که رهبر همه ما است و ما به این انسجام و وحدت افتخار ‌می‌کنیم.‌ رئیس‌جمهوری ادامه داد: برخی می‌گویند برجام چه کرده است، اما من می‌گویم اگر برجام نبود، چه می‌شد. اگر ‌این تورم به‌جای ۷ درصد ۴۰ درصد بود، مردم چه وضعی داشتند.