دنیای اقتصاد: هرچند جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) ۵کاندیدای نهایی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کرده است، اما اخبار از اختلافات موجود در این جبهه تازه تاسیس حکایت می‌کند. بر اساس این اخبار ظاهرا اعضای جمنا بر سر معرفی ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی به‌عنوان نفر اول لیست کاندیداهای مورد نظر این جبهه دچار اختلاف شده‌اند.

این خبر را روز گذشته محمدعلی نجفی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی اعلام کرد و گفت: بر اساس اخبار کسب شده هم جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) در انتخاب آقای ابراهیم رئیسی دچار اختلاف شده و هم آقای رئیسی برای حضور در انتخابات ۹۶ تردید پیدا کرده است.نجفی در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: ما از حضور آقای رئیسی استقبال می‌کنیم حتی اگر فضا به‌صورت مثبت هم دو قطبی شود، از نظر ما اشکالی ندارد.عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی تصریح کرد: اخباری که از روز جمعه به‌دست آمده این است که هم جمنا در انتخاب آقای رئیسی دچار اختلاف شده است و هنوز قطعی نیست و هم خود آقای رئیسی برای حضور در انتخابات تردید پیدا کرده است؛ بنابراین حضور ایشان را قطعی نگیرید.او تاکید کرد: به‌نظر می‌رسد آنها نتوانسته‌اند اتحاد و ائتلاف موردنظر خود را حول آقای رئیسی ایجاد کنند، از طرفی اخباری که از دفتر وی رسیده نشان می‌دهد آقای رئیسی به‌صورت ۱۰۰ درصد تصمیم نگرفته و تردید دارد.نجفی همچنین گفت: چند نفر از جمنا که تا روز قبل محکم می‌گفتند حتما به توافق می‌رسیم و یک نامزد را مطرح می‌کنیم، صحبت‌هایی کرده یا در سایت‌هایشان مطالبی نوشته‌اند که حاکی از اختلافات جدی میان آنها است.

از سوی دیگر غلامعلی حدادعادل، عضو شورای مرکزی جمنا نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، ضمن تاکید بر وحدت اصولگرایان در پاسخ به اینکه آیا سیدابراهیم رئیسی گزینه نهایی اصولگرایان برای کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود یا نه، گفت: این موضوع هنوز معلوم نشده است و این فرآیند همچنان ادامه دارد و برای به نتیجه رسیدن باید چند روزی صبر کرد. روز گذشته عبدالله ناصری، در گفت‌وگو با روزنامه شهروند نیز گفته بود که ابراهیم رئیسی پیش از انتخابات کناره‌گیری خواهد کرد.

او در این گفت‌وگو پیش‌بینی‌ کرد که «آقای رئیسی به‌عنوان مهم‌ترین گزینه «جمنا» نقش آقای حداد عادل در ‌سال ٩٢ را بازی خواهد کرد و در لحظه آخر به نفع یکی دیگر از کاندیداها کناره‌گیری خواهد کرد؛ چراکه آقای رئیسی نباید بازنده این انتخابات باشد و این در حالی است که در صورت حضور در رقابت، قطعا بازنده خواهد بود.»در همین حال ایلنا روز گذشته از آخرین تصمیم تولیت آستان قدس رضوی برای حضور مستقل در انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد.شنیده‌ها حاکی از آن است که حجت‌الاسلام رئیسی، با توجه به اینکه در تحلیل‌های مشاوران خود، به این نتیجه رسیده است که حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری با پرچم جمنا، نه تنها آرای وی را افزایش نمی‌دهد، بلکه امکان ریزش آرای وی را به‌دلیل انتساب به اصولگرایان در پی خواهد داشت، بنابراین به‌صورت مستقل پای در کارزار انتخاباتی ۹۶ خواهد گذاشت. در همین حال خبرهای تایید نشده حاکی از آن بود که رئیسی قرار است تا پایان روز گذشته در این باره بیانیه صادر کند.

لابی در جمنا

اما در حالی که پیش از این برخی گزارش‌ها از ناراحتی محمدباقر قالیباف و پرویز فتاح به‌دلیل قرار گرفتنشان در رتبه‌های چهارم و پنجم لیست وپایین‌تر از زاکانی و بذرپاش حکایت می‌کرد، روز گذشته حسین کنعانی‌مقدم کارشناس سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با «انتخاب»، در پاسخ به اینکه برخی افراد چه ویژگی داشته‌اند که توانستند آرای بیشتری نسبت به رضایی و ضرغامی در این جلسه به‌دست آورند، یادآور شد: آرای جمنا عمدتا سازمانی تشکیلاتی بوده و آرای عمومی نبوده است؛ بنابراین هر فردی که فعالیت بیشتری کرده و به آن تشکیلات نزدیک‌تر بوده، توانسته آرای سازمانی بیشتری را جذب کند و این نمونه نظرسنجی کلی برای انتخابات نیست؛ بلکه یک نظرسنجی درون سازمانی است.

او درباره انتشار خبری مبنی بر دلخوری و جدایی قالیباف از جمنا تصریح کرد: آقای قالیباف در بیانیه‌ای که داده اعلام نکرده که از همکاری با جمنا منصرف شده است چراکه در عین حال اینکه سازوکار جمنا را پذیرفته ملاحظاتی هم دارد که به‌نظر بنده تا زمان ثبت‌نام‌ها و تعیین‌صلاحیت شورای نگهبان مشخص نخواهد شد. او همچنین در مورد حضور ابراهیم رئیسی در لیست جمنا گفت: به‌نظر می‌رسد که آقای رئیسی با بیانیه‌ای که داد ساز و کار جمنا را پذیرفته است، اما دلیل بر این نمی‌شود که وی منتخب جمنا باشد؛ بنابراین این امکان وجود دارد که به‌طور مستقل وارد انتخابات شود و حمایت جمنا را هم داشته باشد. کنعانی‌مقدم با تاکید بر اینکه اصولگرایان با تعدد کاندیدا امیدی به پیروزی در انتخابات آتی ندارند، از برنامه‌ریزی جمنا برای سال ۱۴۰۰ خبر داد.

همزمان به گزارش خبرگزاری مهر، روز گذشته حجت‌الاسلام رئیسی با صدور پیامی، از حسن ظن جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی و سیدصولت مرتضوی (شهردار مشهد) تشکر کرد. در کنار او علیرضا زاکانی نیز با صدور پیامی از جمنا قدردانی کرد. از سوی دیگر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در پیامی خطاب به جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نکاتی درباره دلایل عدم حضور خود در جلسه اخیر این مجمع مطرح کرد. او در این پیام تاکید کرده است که حضور این جانب در جمع شما ممکن بود تصمیم به کاندیداتوری تلقی شود که چون چنین قصدی نداشتم، آن را خلاف صداقت می‌دانستم.در خبری دیگر به‌دنبال قرار گرفتن نام پرویز فتاح در رتبه پنجم لیست جمنا و کناره‌گیری او‌، هنوز جایگزین او مشخص نشده است. پیش از این نام حمیدرضا حاجی‌بابایی به‌عنوان جانشین او مطرح می‌شد. در همین ارتباط حاجی بابایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درخصوص کناره‌گیری پرویز فتاح از حضور در انتخابات و جایگزین وی گفت: این مساله را باید جمنا اعلام کند و من اطلاعی ندارم. پرویز سروری از اعضای جمنا نیز در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره کناره‌گیری قالیباف و فتاح از شرکت در انتخابات و سازوکار جمنا گفت: قطعا ما برای افرادی که تمایل ندارند در انتخابات شرکت کنند جایگزینی خواهیم داشت. از سوی دیگر آیت‌الله آشتیانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت که این تشکل کلّیت کار جبهه مردمی را قبول داشته و بر وحدت نیروهای انقلاب روی یک گزینه تاکید دارد. همچنین آیت‌الله موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز گفت: همه کاندیداهای جبهه مردمی به مکانیزم و سازوکار این جبهه و به تعهدات خود پایبند خواهند بود.

میرسلیم: مقابل کاندیدای جمنا نمی‌ایستیم

در همین حال از آنجا که نام مصطفی میرسلیم نامزد حزب موتلفه از لیست نهایی جمنا خط خورد، او روز گذشته تاکید کرد که «با نامزدهای جبهه مردمی نیروهای انقلاب اختلاف اعتقادی ندارد.» به گزارش «ایسنا» او همچنین تصریح کرد: «هیچگاه نیز در مناظرات مقابل یکدیگر نخواهیم ایستاد؛ چراکه هدف و نیت ما مشترک است.»

نامزد پوششی، تصمیمی در هاله ابهام

در اردوگاه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون شرایط جور دیگری است. هرچند هنوز آنها در مورد نامزد پوششی به توافق نرسیده‌اند، اما بر سر کاندیداتوری حسن روحانی به اجماع رسیده‌اند. در این ارتباط محمدعلی نجفی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در مورد احتمال حضور نامزد پشتیبان آقای روحانی در انتخابات ۹۶ گفت: در بین اصلاح‌طلبان دو نظر در این زمینه وجود دارد؛ یک نظر اینکه آقای روحانی تنها ثبت‌نام کند و نیازی به وجود نامزد دیگری در کنار وی نیست، نظر دیگر اینکه یک یا دو نفر همراه وی ثبت‌نام کنند.

او در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: علت اصلی این نیست که این افراد بتوانند نسبت به نامزدهای متعدد جناح مقابل پاسخگو باشند، چون ما فکر می‌کنیم آقای روحانی به تنهایی می‌تواند پاسخ انتقادها و تخریب‌هایی که تا به حال شده و احتمال زیاد از این پس می‌شود را بدهد.نجفی ادامه داد: علت اینکه برخی می‌گویند جریان اصلاح‌طلب نامزد دیگری داشته باشد، این است که چون تا روز انتخابات ممکن است هر حادثه یا اتفاقی به‌صورت طبیعی رخ دهد و این پیشنهاد از نظر محکم کاری و پیش‌بینی وقایع است.او تصریح کرد: بین این دو نظر هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است و به‌طور معمول تصمیم نهایی با هماهنگی آقای روحانی گرفته می‌شود. باید صبر کنیم تا پایان هفته تکلیف مشخص شود. در همین حال نجفی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: آقای روحانی فعلا تصمیم قطعی برای حضور در انتخابات نگرفته و رسما چیزی اعلام نکرده‌ است. در خبری دیگر محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس در گفت‌وگو با «ایرنا» تصریح کرد: نامزد پشتیبان اصلاح‌طلبان در چند روز آینده مشخص و معرفی می‌شود. با وجود اعلام این خبر از سوی تابش، برخی چون صادق زیباکلام استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقدند که «نامزد در سایه، بازی در زمین اصولگرایان است بنابراین اصلاح‌طلبان باید بر این موضوع پافشاری کنند که تنها کاندیدایشان روحانی است.» او در گفت‌وگو با انتخاب همچنین تاکید کرد که «طرح نامزد پوششی، از اساس کار درستی نیست.» وی افزود: درست است که در انتخابات سال ۹۲ این اتفاق افتاد و مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که چهره اصلی طیف اعتدال و اصلاح‌طلبان بود، رد صلاحیت شد، اما ایشان بلافاصله پشت آقای روحانی آمدند و در نهایت آقای عارف هم به نفع وی کنار رفت، اما این شرایط برای سال ۹۲ بود.در کنار این خبرها گزارش‌ها از حمایت علی لاریجانی رئیس مجلس و علی‌اکبر ناطق‌نوری از کاندیداتوری حسن روحانی حکایت می‌کند.