دنیای اقتصاد: وزیر امورخارجه ایران، حمله موشکی آمریکا به سوریه را محکوم کرد و گفت: این حادثه برخلاف موازین حقوق بین‌الملل و یک بدعت خطرناک است. به گزارش کانال تلگرامی سخنگوی وزارت امورخارجه، ژولت شمین معاون نخست‌وزیر مجارستان که به همراه یک هیات بلندپایه از جمله معاون رئیس پارلمان مجارستان و نیز قائم‌مقام وزیر انرژی آن کشور در ایران به‌سر می‌برند، ظهر شنبه با حضور در وزارت امورخارجه با محمدجواد ظریف دیدار و گفت‌وگو کردند.

وزیر امورخارجه ایران در این دیدار با بیان اینکه از گسترش روابط دو کشور استقبال می‌کنیم، به حوزه‌های مختلف همکاری‌ها از جمله انرژی، حمل‌ونقل، آموزش، گردشگری و ارتباطات مردمی اشاره کرد و افزود: «در سفر چندی پیش نخست‌وزیر محترم مجارستان به ایران چارچوب‌های همکاری مشخص شد و تفاهمات بسیار خوبی صورت گرفت که در حال پیگیری و اجرایی شدن است.» ظریف ابراز کرد: «برای اینکه روابط و همکاری‌ها به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی پایدارتر شود، نیارمند حضور و مشارکت بخش‌های خصوصی دو کشور هستیم که لازمه این کار هم، تقویت همکاری‌های بانکی است.» وزیر امورخارجه ایران در ادامه با اشاره به حوادث روزهای اخیر در سوریه نیز گفت: «دو حادثه مهم اتفاق افتاد که یکی قربانی شدن تعدادی از مردم سوریه براثر استفاده از سلاح‌های شیمیایی است که برای ما بسیار دردناک بود و آن‌را همیشه محکوم می‌دانیم و حادثه دوم حمله موشکی آمریکا به سوریه بود که برخلاف موازین حقوق بین‌الملل و یک بدعت خطرناک است.» وزیر امورخارجه ایران تاکید کرد: «سوریه پیش‌تر توسط سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی، خلع سلاح شده بود اما تروریست‌ها را خلع سلاح نکردند. سوری‌ها هیچ‌گاه گاز سارین نداشتند اما تروریست‌ها داشتند. از طرفی دولت سوریه در شرایطی نبود که نیازمند استفاده از سلاح شیمیایی باشد. نه نیاز سیاسی، نه نیاز نظامی داشت و نه عقل حکم می‌کرد و نه اساسا دارای سلاح شیمیایی هستند. در ماه‌های گذشته ارتش سوریه وضع خوبی داشت و معارضین در استیصال بودند.» ظریف ادامه داد: «اما اقدام آمریکا علاوه بر اینکه خلاف حقوق بین‌الملل است، خطای بزرگ‌تری داشت و آن اینکه بدون تحقیق انجام شد. این بعدها موجب سوءاستفاده تروریست‌ها خواهد شد تا هر وقت در موضع ضعف قرار گرفتند، دست به چنین اقداماتی بزنند و پای دیگران را به منازعات بازکنند.»

سوریه راه‌حلی جز گفت‌وگو ندارد

در ادامه این دیدار معاون نخست‌وزیر مجارستان هم ضمن تشکر از میزبانی جمهوری اسلامی ایران، روابط دو کشور را رو به گسترش و بسیار خوب توصیف کرد و بر تعمیق و گسترش هر چه بیشتر آن تاکید کرد. او افزود: «همکاری‌های دو کشور به‌ویژه در حوزه اقتصادی و بانکی به‌خوبی در حال پیشرفت است و توافقات خوبی که در سفر نخست‌وزیر ما به ایران انجام شد و با تبادل هیات‌هایی که بین دو کشور داشتیم در حال اجرایی شدن است. بانک‌های مجاری هم سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های انرژی و حمل‌ونقل را حمایت می‌کنند.» شمین با تاکید بر لزوم مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری بر استفاده از تجارب و عبرت‌های گذشته برای داشتن جهانی امن‌تر تاکید کرد و افزود: بحران سوریه راه‌حلی جز گفت‌وگو ندارد.

دیدار با وزیر امور خارجه و دفاعی سنگاپور

پیش از این دیدار، محمد مالکی عثمان وزیر مشاور در امورخارجه و دفاع سنگاپور و هیات همراه صبح شنبه در محل وزارت امورخارجه با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کردند. در این ملاقات طرفین درخصوص گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجاری، بانکی و سرمایه‌گذاری گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

دستور کار روابط ایران و مجارستان

از سوی دیگر و در ادامه دیدارهای این مقام مجارستانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «در شرایط کنونی احیا و تقویت روابط اقتصادی به‌ویژه در حوزه‌های صنعتی و زمینه‌ها و ظرفیت‌های جدید باید در دستور کار ایران و مجارستان قرار گیرد. علی لاریجانی در دیدار با «ژولت شمین» معاون نخست‌وزیر مجارستان افزود: «رفت‌و‌آمدهای مقامات نشان‌دهنده علاقه‌مندی دو کشور برای گسترش روابط و تعاملات در حوزه‌های مختلف از جمله موضوعات پارلمانی، منطقه‌ای و اقتصادی است.» رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز شرایط برای همکاری‌های گسترده بین ایران و مجارستان مهیا است، ابراز کرد: «بعد از توافق هسته‌ای زمینه‌ها برای همکاری‌های دوجانبه بهبود یافته و حتی کمیسیون مشترکی برای گسترش روابط ایجاد شده است.» لاریجانی در ادامه یادآور شد: «بنابراین در شرایط کنونی احیا و تقویت روابط اقتصادی به‌ویژه مسائل صنعتی و زمینه‌ها و ظرفیت‌های جدید باید در دستور کار قرار گیرد.»