دنیای اقتصاد: ریچارد بوانگن، مدیر رسانه‌های بین‌المللی وزارت‌خارجه آمریکا گفت که در حال بررسی گسترده فعالیت‌های ایران هستند تا مشخص کنند کدام راه برای دستیابی به نتیجه، بهتر است. به گزارش «ایسنا» یک مسوول وزارت امور خارجه آمریکا گفت: واشنگتن در حال بررسی همه‌جانبه در توافق‌نامه هسته‌ای با ایران است و پس از آن، به این توافق‌نامه پایبند خواهد ماند. بوانگن در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، مدعی شد: «ما باور داریم که ایران همچنان حامی تروریسم است و در بی‌ثبات شدن منطقه نقش دارد و از بشار اسد و تروریسم و سازمان‌هایی مثل حزب‌الله و حماس حمایت می‌کند. ما در حال بررسی گسترده فعالیت‌های ایران هستیم تا مشخص کنیم کدام راه برای دستیابی به نتیجه، بهتر است.» بوانگن درباره آینده توافق هسته‌ای با ایران با توجه به انتقاد دونالد ترامپ از آن گفت: «توافق‌نامه هسته‌ای همچنان پابرجاست؛ ولی ما در حال بازنگری فراگیر درباره آن با توجه به رفتار ایران در منطقه هستیم. بعد از آن طبعا به این توافق‌نامه پایبند خواهیم ماند.»

طرح تحریم‌های ایران به جای تحریم‌های روسیه

از سوی دیگر اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا توافق کردند تا طرح تحریم روسیه را کنار بگذارند و به جای آن طرح تحریم ایران را بررسی کنند. به گزارش «ایسنا» به نوشته نشریه پولیتیکو، باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا و بن‌کاردین عضو ارشد دموکرات این کمیته روز دوشنبه توافق کردند تا به جای بررسی طرح تحریم روسیه،‌ تحریم‌های ایران را پیش ببرند و به علاوه روی طرحی برای مقابله با نفوذ مسکو در اروپای شرقی بدون استفاده از تحریم کار کنند. کورکر در گفت‌وگو با پولیتیکو، تاکید کرد: «ما نمی‌خواهیم روی طرح تحریم‌های روسیه کار کنیم. ما کاملا به این توافق دست یافتیم که این مسیر را پیش ببریم و طرح تحریم‌های ایران را بررسی کنیم. همچنین قرار است روی اقداماتی برای مقابله با روسیه در اروپا تمرکز کنیم. این دو برنامه‌های آینده ما هستند.»

انتقاد لندن از مواضع ترامپ

همزمان کمیته روابط بین‌الملل مجلس اعیان انگلیس بر لزوم تسهیل مقررات بانکی برای بازشدن منابع جدید مالی برای ایران، حتی در صورتی‌که آمریکا از این درخواست پیروی نکند، تاکید کرد. به گزارش روزنامه گاردین، کمیته روابط بین‌الملل مجلس اعیان انگلیس روز سه‌شنبه با انتشار گزارشی خواستار آن شده‌ که لندن مستقل از آمریکا، از طریق همکاری نزدیک‌تر با اروپا از ادامه اجرای توافق هسته‌ای با ایران اطمینان حاصل کند. کمیته روابط بین‌الملل مجلس اعیان انگلیس در ادامه از دولت لندن خواسته‌ است‌ تا بعد از خروج این کشور از اتحادیه اروپا تجارت با ایران را در اولویت قرار دهد و از طریق همکاری با اتحادیه اروپا، محدودیت‌های بانکی اعطای وام و سرمایه‌گذاری در ایران را رفع کند. این کمیته در گزارش خود مواضع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) را غیرسازنده خوانده و آورده است: «دونالد ترامپ از حمایت بین‌الملل برای پاره کردن توافق هسته‌ای برخوردار نیست و چنین رویکردی می‌تواند تنش را در منطقه تشدید کند.» کمیته روابط بین‌الملل مجلس اعیان انگلیس تصریح کرده است: «رئیس‌جمهوری آمریکا درخصوص یافتن راه‌حل دو دولت در مساله فلسطین و روابط با ایران، مواضعی غیرسازنده اتخاذ کرده که حتی می‌تواند به تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه منجر شود.» این در حالی است که دولت آمریکا اعلام کرده که در حال بررسی توافق هسته‌ای با ایران است. رئیس‌جمهوری آمریکا بارها، برجام را بدترین توافق ممکن خوانده و از آن انتقاد کرده است. این کمیته مجلس اعیان انگلیس علاوه‌ براین از لندن خواسته است تا رویکرد خود در قبال خاورمیانه را مورد بازبینی قرار دهد و خود را از رهبری متغیر و غیرقابل پیش‌بینی دونالد ترامپ دور کند.