دنیای اقتصاد: به‌دنبال تصویب طرح تحریم‌های جدید سنای آمریکا علیه ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از «اقدام متقابل» در برابر سنای آمریکا خبر دادند.

کمال دهقان نایب‌رئیس اول کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه پیش‌نویس طرحی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برای اقدام متقابل با مصوبه سنا به کمیسیون امنیت‌ملی ارائه شده، گفت: «پس از بازگشت نمایندگان از سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود یعنی ۱۱ تیر این طرح در کمیسیون بررسی می‌شود و اگر این طرح کامل نباشد خود کمیسیون طرح‌هایی را آماده کرده و به صحن علنی پارلمان ارائه می‌کند.» همچنین علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به وضع تحریم‌های تسلیحاتی از سوی سنای آمریکا علیه ایران این امر را نشانه بی‌توجهی آمریکایی‌ها به برجام عنوان و تاکید کرد که طرح مقابله با تحریم‌های آمریکا بعد از تعطیلات مجلس به فوریت به جریان خواهد افتاد. این در شرایطی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا همچنان بر مواضع ضدایرانی‌اش پافشاری می‌کند و در آخرین موضع‌گیری‌ها، ضمن انتقاد از توافق هسته‌ای با ایران، گفت که در جریان مذاکرات مربوط به این توافق، ایرانی‌ها با تمام قوا برای همه چیز جنگیدند. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری ریل پالتیک، دونالد ترامپ در سخنانی در مورد توافق هسته‌ای با ایران، دوباره توافق برجام را یک توافق «کاملا بد» توصیف کرد و گفت: «آنها (دولت اوباما) با دولتی توافق کرده‌اند که باعث ایجاد خشونت و بی‌ثباتی در خاورمیانه است.» ترامپ افزود: «آنها (ایران) با تمام قوا برای همه چیز جنگیدند و ما به اندازه کافی تلاش نکردیم.» او همچنین گفت که امروز دیگر آن روزها تمام شده و اکنون ورق‌های بازی دست آنها است.

مقابله به مثل

همزمان با اقدامات و اظهارات ضدایرانی مقامات آمریکایی که آخرین مورد آن نیز به تحریم‌های غیرهسته‌ای سنا علیه ایران مربوط می‌شود، مقامات تهران از اقدامات متقابل سخن می‌گویند. همچنان‌که روز گذشته کمال دهقان، نایب‌رئیس اول کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه اخیر سنای آمریکا در راستای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران گفت: «مصوبه اخیر سنای آمریکا به هیچ‌وجه غافلگیرکننده نبود و قابل پیش‌بینی بود.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی با بیان اینکه مردم ایران همواره در طول تاریخ به آمریکایی‌ها بی‌اعتماد بوده‌اند، ادامه داد: «امروز هم‌پیمانان دیروز آمریکا که همان اروپایی‌ها هستند نیز دریافته‌اند که سران کاخ سفید و سناتورهای آمریکایی قابل اعتماد نیستند و پس از کناره‌گیری آمریکا از پیمان پاریس چهره استکباری دولتمردان واشنگتن برای آنها نیز نمایان‌تر شده است.» نماینده مردم تفت و میبد در مجلس با تاکید بر اینکه یکی از نتایج برجام این بود که نباید تحریم جدیدی علیه ایران اعمال شود، افزود: «سنای آمریکا نقض عهد کرد و قطعا تصویب تحریم‌های جدید با روح برجام سازگاری ندارد.» نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس با اعلام اینکه باید قانون مصوب مجلس درباره قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام پس از نقض عهدهای مکرر آمریکایی‌ها اجرایی شود، تاکید کرد: «هیات رصد نحوه اجرای برجام، شورای‌عالی امنیت‌ملی و دولت باید مصوبه مجلس را اجرایی کنند و در برابر بدعهدی آمریکایی‌ها اقدام متناسبی انجام دهند.» همچنین علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به وضع تحریم‌های تسلیحاتی از سوی سنای آمریکا علیه ایران این امر را نشانه بی‌توجهی آمریکایی‌ها به برجام عنوان و تاکید کرد که طرح مقابله با تحریم‌های آمریکا بعد از تعطیلات مجلس به فوریت به جریان خواهد افتاد. رحیمی ادامه داد: «به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به متن برجام بی‌توجه بوده‌اند؛ چرا که در برجام یکی از توافقات مهم، مختومه شدن پرونده pmd و حوزه نظامی و موشکی بود، با توجه به اینکه مورد تایید آژانس هم قرار گرفت و در قطعنامه ۲۲۳۱ به تصویب شورای امنیت رسید جایی برای وضع تحریم به بهانه‌های موشکی و نظامی نیست.»

اختلافات داخلی بر سر تحریم‌ها

همزمان شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز از اختلاف‌نظر میان وزیر خارجه آمریکا با جمهوری‌خواهان در سنای این ‌کشور بر سر اعمال تحریم علیه روسیه و ایران و امضای آن از سوی دونالد ترامپ خبر داد. به گزارش «ایرنا» یک روز پس از رای سنای آمریکا به طرح مشترک تحریم‌های روسیه و ایران، فاکس‌نیوز گزارش کرد: «رئیس ‌دستگاه دیپلماسی پرزیدنت ترامپ و جمهوری‌خواهان بر سر تحریم‌های روسیه رودررو شده‌اند. سناتورها می‌خواهند مطمئن شوند که با ‌این طرح، پرزیدنت ترامپ تحریم‌های تصویب شده علیه روسیه را لغو نخواهد کرد.‌» تلویزیون فاکس نیوز که مواضع کاخ سفید و جمهوری‌خواهان را بازتاب می‌دهد، با اشاره به رای بالای سنا به تحریم‌های ضد‌روسی افزود: «استدلال رکس تیلرسون وزیر خارجه این است که این تحریم‌ها در روند گفت‌وگوها با کرملین اخلال ایجاد خواهد ‌کرد.‌» مجلس سنای آمریکا روز پنج‌شنبه، طرح تحریم‌های جدید علیه روسیه و ایران را با اکثریت آرا تصویب کرد‎.‎ طرح تحریم‌ها و متمم‌های آن علیه ایران همراه با تحریم روسیه در یک لایحه گنجانده شده بود. ‌‎ این تحریم‌ها به‌خاطر دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعمال شده و بخش‌های مختلفی مانند اقتصاد، ‌کشتیرانی، معدن، فلزات، راه آهن و... را هدف قرار داده است. اشخاصی که حملات سایبری را از سوی دولت روسیه انجام داده‌اند نیز با تحریم‌ها مورد هدف قرار گرفته‌اند‎. پس از سنا، مجلس نمایندگان آمریکا باید این طرح را به تصویب برساند.‌ با توجه به اکثریت جمهوری‌خواهان، پیش‌بینی می‌شود که این طرح به سادگی در مجلس نمایندگان تصویب شده و برای تایید نهایی ‌و امضای رئیس‌جمهوری به کاخ سفید ارسال شود.‌ به گزارش «ایسنا» مجلس نمایندگان آمریکا قرار است در هفته‌های آینده بررسی طرح مصوب سنا درباره تحریم‌های جدید ایران را آغاز کند. با این وجود، احتمال دارد رای‌گیری نهایی درخصوص این طرح به پس از تعطیلات تابستانی کنگره موکول شود.