دنیای اقتصاد: معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری از ایجاد تغییراتی با رویکرد حضور بیشتر بانوان متخصص در پست‌های مدیریتی در کابینه دوازدهم خبر داد. حسینعلی امیری روز گذشته در گفت‌وگو با «ایرنا» همچنین تاکید کرد جزئیات بیشتر و دقیق‌تر در مورد کابینه آینده را فقط شخص رئیس‌جمهوری می‌داند و بس و اظهارات برخی افراد، شخصیت‌ها، اخبار و گزارش‌های رسانه‌ای در این زمینه فقط در حد گمانه‌زنی است.

همزمان با اعلام خبر استفاده از زنان متخصص در امور مدیریتی در کابینه دوازدهم از سوی امیری، شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری نیزروز گذشته اعلام کرد که برای حضور در کابینه دوازدهم صحبت‌هایی با او شده است، اما این صحبت‌ها درخصوص معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری نیست. طی چند روز گذشته با انتشار خبرهایی مبنی‌بر احتمال عدم حضور او در پست معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری دولت دوازدهم، کمپینی حمایتی از سوی مردم برای ادامه حضور او در کابینه تشکیل شده بود که برخی هنرمندان نیز در آن حضور داشتند. در همین راستا، شهیندخت مولاوردی در جلسه شورای اجتماعی کشور که دیروز در وزارت کشور برگزار شد با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا در کابینه دولت دوازدهم حضور خواهید داشت، گفت: اگر خدا بخواهد خدمتگزار دولت دوازدهم خواهم بود.با این توضیحات رفتن مولاوردی از معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری قطعی است. همچنین حسن قشقاوی معاون پارلمانی وزارت خارجه از ابقای محمدجواد ظریف در جایگاه وزیر در دولت دوازدهم خبر داد.

حضور فعال‌تر اقلیت‌های مذهبی در دولت دوازدهم

در همین حال معاون امور پارلمانی رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با «ایرنا» در مورد حضور بیشتر بانوان در کابینه نیز اظهار کرد: آقای روحانی به توانمندی مدیریت خانم‌ها شدیدا معتقد است. در دولت یازدهم هم دیدید که سه خانم در سطح معاونت رئیس‌جمهوری داشتیم. امیری اضافه کرد: نظر شخصی من این است که به احتمال زیاد تغییراتی را با رویکرد حضور بیشتر بانوان متخصص و متعهد در پست‌های مدیریتی شاهد خواهیم بود، ولی در مورد جزئیات و اینکه خانم‌ها دقیقا در چه پست‌هایی منصوب می‌شوند باید منتظر معرفی اعضای کابینه جدید باشیم تا از تصمیم آقای رئیس‌جمهوری آگاه شویم. امیری درباره استفاده از اقلیت‌های مذهبی و اهل سنت در دولت دوازدهم گفت: در دولت یازدهم شاهد حضور فعال‌تر هموطنان از اقوام و اهل سنت در پست‌های مختلف مدیریتی به‌ویژه در مناطق مختلف جغرافیایی کشور بودیم که با توجه به تخصص و دیگر ویژگی‌های لازم برای مدیران این انتصابات انجام شد و احتمالا این روند در دولت دوازدهم نیز ادامه خواهد یافت.

توجه به ذائقه مجلس در انتخاب وزرا

امیری در بخش دیگر این گفت‌وگو با بیان اینکه ما نمی‌توانیم قطعا بگوییم مجلس به تمام وزیران پیشنهادی که رئیس‌جمهوری به مجلس معرفی می‌کند، حتما رای اعتماد می‌دهد، تاکید کرد: قطعا اعلام می‌کنم که رئیس‌جمهوری در معرفی وزرای کابینه جدید ذائقه مجلس و توانمندی و کارآمدی وزرا را در نظر می‌گیرد. او همچنین افزود: بر اساس تصریح قانون اساسی این شخص رئیس‌جمهوری است که هیات دولت را تعیین می‌کند، وزیران و معاونان رئیس‌جمهوری را تعیین می‌کند؛ اما وزیرانی که آقای رئیس‌جمهوری معرفی می‌کند باید از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرند. وی تصریح کرد: تشکیل هیات وزیران یک کار مشترک است و آقای رئیس‌جمهوری در معرفی وزرا ذائقه مجلس را در نظر می‌گیرد، نمایندگان نیز در قالب نطق میان‌دستور، تذکر، سخنرانی و مناسبات رسمی که به هر حال در مجلس شورای اسلامی وجود دارد و همچنین از طریق مناسبات غیررسمی که بین ما و مجلس وجود دارد، توقعاتشان را از اعضای دولت و از وزیران و رئیس‌جمهوری مطرح می‌کنند؛ بنابراین ما معمولا این مسائل را جمع‌بندی می‌کنیم و به استحضار رئیس‌جمهوری می‌رسانیم.

گمانه‌زنی‌های باهنر از کابینه دوازدهم

از سوی دیگر اخبار و گمانه‌زنی‌ها در مورد کابینه دوازدهم ادامه دارد. در همین راستا محمد رضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در آخرین اخبار از تغییر و تحولات کابینه دوازدهم از ادامه حضور عبدالرضا رحمانی‌فضلی، مسعود سلطانی‌فر، محمدجواد ظریف، حسن هاشمی، عباس آخوندی و محمد باقر نوبخت (وزرای کشور، ورزش و جوانان، خارجه، بهداشت، مسکن و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه) در دولت دوازدهم خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم او همچنین گفت که شریعتمداری به وزارت صنعت می‌رود. وی افزود: در برخی وزارتخانه‌ها رئیس‌جمهوری می‌خواهد افراد بمانند، اما وزرا قبول نکرده‌اند، از جمله وزیر نفت که من با وی صحبت کردم و به ‌شدت ابا داشت و گفت: «فشارهای غیرمعمول زیاد است و حوصله این جنگ و گریزها را ندارم»، همچنین حجتی هم به‌دلیل کسالت قبول مسوولیت نکرده است. باهنر تصریح کرد: واعظی، رئیس نهاد ریاست‌جمهوری و نهاوندیان وزیر اقتصاد می‌شود. کابینه نیز احتمالا بعد از مراسم تحلیف تقدیم مجلس می‌شود. این در حالی است که روز گذشته برخی خبرها حاکی از آن بود که گویا رئیس‌جمهوری، به محمدباقر نوبخت پیشنهاد وزارت اقتصاد و به محمد نهاوندیان پیشنهاد ریاست سازمان برنامه و بودجه را داده است. ازسوی دیگر براساس این خبرها روحانی از محمود حجتی خواسته تا پست وزارت نیرو را قبول کند. از سوی دیگر الیاس حضرتی نماینده مجلس روز گذشته در حاشیه مراسم ختم مادر علی‌‌اکبر محتشمی‌پور گفت: به احتمال زیاد کابینه تا روز دوشنبه تکمیل خواهد شد. به گزارش «ایسنا» حضرتی تصریح کرد: احتمالا رحمانی فضلی در کابینه دوازدهم باقی می‌ماند.