دنیای اقتصاد: یک روز پس از معرفی لیست وزرای کابینه دوازدهم به مجلس از سوی رئیس‌جمهوری، حسن روحانی روز گذشته در احکامی جداگانه مسوولیت دو معاونت و دستیار ریاست‌جمهوری در امور حقوق شهروندی را به زنان سپرد.

بر این اساس رئیس‌جمهوری در احکام جداگانه‌ای معصومه ابتکار را به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، لعیا جنیدی را به‌عنوان معاون حقوقی رئیس‌جمهوری و شهیندخت مولاوردی را به‌عنوان دستیار رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی منصوب کرد. از میان این سه زن، معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی در دولت یازدهم حضور داشتند و در سمت‌های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت زنان و خانواده فعالیت می‌کردند که از این پس با حکم رئیس‌جمهوری در دولت دوازدهم به سمت‌های جدیدی چون معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده و دستیار رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی تغییر پست داده‌اند. درواقع براساس این احکام ابتکار با خداحافظی از سازمان حفاظت محیط زیست به اتاق مولاوردی در ریاست‌جمهوری که پیش از این عهده‌دار پست معاونت رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده بود، کوچ کرده است. از آن سو شهیندخت مولاوردی نیز جانشین الهام امین‌زاده که حدود یک سال دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی بود، شده است.

فارغ از این جابه‌جایی‌ها، در میان انتصاب‌های روز گذشته زنان در کابینه دوازدهم حسن روحانی، نام یک چهره جدید به چشم می‌خورد. لعیا جنیدی که رئیس‌جمهوری او را به‌عنوان معاون حقوقی خود منصوب کرد. پیش از این مجید انصاری عهده‌دار این سمت بود. او کارشناسی ارشد حقوق خصوصی و اسلامی، دکترای حقوق خصوصی و اسلامی از دانشگاه تهران و فوق دکترای حقوق تطبیقی- داوری تجاری بین‌المللی، از دانشگاه هاروارد دارد. همچنین او از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ مدیرکل اداره لوایح و تدوین و تنقیح قوانین و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده است. جنیدی اکنون عضو هیات علمی (دانشیار) دانشگاه تهران است. به این ترتیب او چهره جدید کابینه دوازدهم است که در یکی از پست‌های کلیدی کابینه جدید حسن روحانی قرار است ایفای نقش کند. درواقع رئیس‌جمهوری این بار یک حقوقدان را برای معاونت حقوقی خود در نظر گرفته است، هرچند که انتصاب او با برخی انتقادها نیز روبه‌رو است.در دولت یازدهم ابتدا الهام امین‌زاده، سمت معاونت حقوقی را برعهده داشت که در تیر ماه ۱۳۹۵ مجید انصاری جای او را گرفت.در همین حال روز گذشته الهام امین‌زاده، دستیار سابق ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: با من برای حضور در دولت دوازدهم صحبت نشده است؛ اما در کسوت یک استاد دانشگاه حقوق مردم را پیگیری می‌کنم.با تمام اینها عدم استفاده از زنان در پست وزارت انتقادهای زیادی را برانگیخته است. تا آنجا که روز گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، در حاشیه جلسه هیات دولت درباره انتقادها به کاهش حضور زنان در دولت آینده نسبت به دولت یازدهم گفت: رئیس‌جمهور در جلسه روز گذشته (چهارشنبه) دولت تاکید کرد که پذیرفته شده نیست که وزرا، معاون خانم نداشته باشند؛ بنابراین اطمینان می‎دهیم از زنان مجرب و تحصیلکرده به تعداد قابل‌توجهی در دولت دوازدهم استفاده کنیم. رئیس‌جمهور در این موضوع جدی است و من هم پیگیری خواهم کرد.

چه کسی سخنگوی دولت می‌شود؟

ازسوی دیگر یکی از پست‌های دولت که تاکنون خالی است سمت سخنگویی دولت است که براساس شنیده‌ها احتمال دارد رئیس‌جمهوری آن را به رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم بسپارد. او پیش از این، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی بود. او همچنین در آغاز کار دولت یازدهم حسن روحانی، ۷۰ روز سرپرستی وزارت ورزش و جوانان را برعهده داشت. هرچند هنوز صحت این خبر تایید نشده است، اما روز گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، در حاشیه جلسه هیات‌دولت درباره حضور صالحی امیری در هیات دولت و تیم اطلاع‌رسانی دولت دوازدهم گفت: تصمیماتی که گرفته می‌شود زمانی عملیاتی می‌شوند که ابلاغ شوند در همین راستا آقای روحانی با آقای صالحی امیری مذاکراتی داشته‌اند و این مذاکرات خیلی پیش رفته است و چنانچه رئیس‌جمهوری به نتیجه قطعی برسد و آقای صالحی امیری نیز موافقت کنند حتما ابلاغ موردنظر انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: آقای صالحی امیری قطعا به دولت علاقه‌مند هستند و دوست دارند که به دولت در هر جایی که رئیس‌جمهوری اعلام کند کمک کنند. پیش از این محمدباقر نوبخت همزمان سخنگویی دولت و ریاست سازمان برنامه و بودجه را برعهده داشت. براساس خبرهای منتشر شده گویا نوبخت از پذیرفتن سخنگویی دولت دوازدهم به‌دلیل مشغله کاری امتناع کرده است. همچنین شنیده شده است که معاونت جدیدی با عنوان «ارتباطات و اطلاع‌رسانی» در دولت ایجاد خواهد شد و سخنگوی دولت مسوولیت آن را نیز برعهده خواهد گرفت. روز گذشته جلال میرزایی عضو شورای مرکزی فراکسیون امید نیز با تایید این خبر در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: صحبت‌هایی در مورد تغییر در ساختار دولت مطرح است و قرار است با ارتقای بخش اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری به معاونت، تغییراتی در این حوزه انجام شود که در این صورت به احتمال زیاد آقای صالحی امیری مسوولیت این معاونت را بر عهده می‌گیرند و علاوه بر آن سخنگوی دولت نیز خواهد بود؛ چراکه در ساختار جدید قرار است مسوولیت سخنگویی به این بخش منتقل شود و آقای صالحی امیری به‌عنوان معاون ارتباطات ریاست‌جمهوری و سخنگوی دولت برگزیده شود.

احکام رئیس‌جمهوری برای سه زن دردولت دوازدهم