ایرنا: روزنامه روسی پراودا از اعلام آمادگی روسیه برای میانجیگری بین ایران و عربستان سعودی به منظور پایان دادن به اختلافات کنونی از جمله برگزاری نشست مقام‌های دو کشور در مسکو خبر داده است. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این خصوص گفت: «آماده‌ایم به‌عنوان میانجی برای برقراری دوباره روابط بین ایران و عربستان سعودی تلاش کنیم.» روزنامه روسی پراودا روز چهارشنبه به نقل از خانم ماریا زاخارووا نوشت: «مسکو آمادگی دارد، میزبان دیداری بین مقام‌های ایرانی و عربستانی باشد و وزارت امور خارجه روسیه واسطه بین دو طرف خواهد بود.»

در ادامه مطلب روزنامه روسی همچنین به روابط خوب روسیه با ایران و عربستان سعودی اشاره شده و آمده است: «مسکو از امکان آشتی دادن تهران و ریاض برخوردار است.»

پراودا با اشاره به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه از سلمان پادشاه عربستان سعودی برای سفر به مسکو نوشت: «این یک سفر تاریخی خواهد بود زیرا تا کنون هیچ شاه سعودی از مسکو دیدار نکرده است.»

در ادامه مطلب نوشته شده است: «در دیدار پیش روی سران روسیه و عربستان سعودی ممکن است در باره نقش میانجیگری مسکو در حل اختلافات تهران و ریاض گفت‌وگو شود.»

روزنامه روسی همچنین در مورد شایعات برنامه دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی نیز نوشت: «تهران گزارش اخیر رسانه‌های گروهی مبنی بر سفر آینده محمدجواد ظریف به ریاض را ادعایی بی‌اساس خوانده است.» روزنامه روسی این پرسش را نیز مطرح کرده که برای آشتی ایران و عربستان سعودی کدام طرف - مسکو، آنکارا یا حتی پکن - ممکن است کاری بکند؟ ترکیه هم می‌تواند برای آشتی دادن دو کشور اقدام کند و مقام‌های این کشور به توانایی انجام چنین ماموریتی نیز اشاره کرده‌اند. هرچند شگفت‌آور دیده می‌شود، اما چین دور از خاورمیانه هم می‌تواند بین ایران و عربستان سعودی میانجی شود. پکن در امور خاورمیانه دخالت نکرده و نسبت به دو طرف موضع یکسانی دارد و افزون بر این، متحد تهران در چارچوب سازمان همکاری شانگهای نیز هست. پراودا در پایان با اشاره به اینکه ایران در زمان حاضر با رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی رابطه ندارد، نوشته است: «اما (از نظر تهران) ریاض و تل آویو هم‌ردیف نیستند. جمهوری اسلامی با اسرائیل دشمنی آشتی‌ناپذیری دارد، اما با عربستان سعودی فقط قهر کرده‌ که امری معمول بین کشورهای مسلمان است.»