همه برجام آمریکا نیست

دنیای اقتصاد: محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری یکشنبه شب در گفت‌وگو با برنامه نگاه یک صدا و سیما با اشاره به بدعهدی آمریکا و آینده برجام گفت: برجام برای ما یک هدف نیست بلکه یک بستر است. من با توجه به سابقه ۳۰ ساله‌ام در سیاست خارجی می‌دانم که آقای ظریف و همکارانش چه کار بزرگی انجام داده‌اند. البته اگر حمایت‌ها و هدایت‌های مقام معظم رهبری، مدیریت لحظه‌ای آقای روحانی و حمایت مردم نبود، قطعا این موفقیت بزرگ به وجود نمی‌آمد. باید بدانیم که این یک توفیق ملی است. به گزارش «ایسنا» وی افزود: آمریکایی‌ها قبلا بیشتر سیاسی بودند و حرف‌هایشان را می‌پیچاندند اما این آقای ترامپ کمتر سیاستمدار است و به‌عنوان یک بازرگان صریح‌تر حرف می‌زند و بارها گفته در این توافق کلاه سر ما رفته و اگر من بودم، امضا نمی‌کردم. در هر صورت ما باید از آنچه به دست آورده‌ایم، صیانت کنیم و از این بستر حداکثر استفاده را ببریم. این یک توافق دوجانبه نیست بلکه یک پیمان چندجانبه بین‌المللی است که در سازمان ملل ثبت و براساس قطعنامه ۲۲۳۱ نهادینه شده است. در اینکه آمریکایی‌ها بدعهدی می‌کنند تردیدی نیست ولی اینگونه نیست که همه برجام آمریکا باشد. آمریکایی‌ها هر چه علیه برجام صحبت می‌کنند هم در داخل آمریکا و مشخصاً میان دموکرات‌ها و هم بین دیگر کشورها خودشان را منزوی می‌کنند.

باید از برجام صیانت کنیم

واعظی با بیان اینکه خود آمریکایی‌ها هم مانده‌اند با برجام چگونه برخورد کنند، یادآور شد: ابتدا که آقای ترامپ آمد خیلی تند بود، ولی هر چه می‌گذرد در حال فاصله گرفتن با گذشته‌اش است. فکر می‌کنم باید نشان داده شود که ایران به آنچه امضا می‌کند تا زمانی که دیگران متعهد هستند، وفادار است و باید در این قضیه نشان دهد آمریکا یا از طریق عهدشکنی و سنگ‌اندازی می‌خواهد توافقاتش را بر هم بزند یا اگر نمی‌تواند از آن بیرون می‌رود که در این صورت مقابل اروپا، چین و روسیه قرار می‌گیرد. به هر حال ما با آمریکا رابطه دوجانبه نداریم ولی با اروپا و سایر کشورها داریم و همه باید از برجام صیانت کنیم.

اروپا به‌صورت جدی پای برجام می‌ایستد

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در ادامه تاکید کرد: ما در این زمینه نگرانی نداریم و اینکه آمریکا بدعهدی کرده یا خواهد کرد، شاید طبیعی باشد. کارهای آقای ترامپ اصول و چارچوبی ندارد اما فکر نمی‌کنم اینگونه که می‌گویند مخالفند، عمل کند. دیدیم سفیرشان هم که به وین رفت ابتدا حرفی زد و بعد گفت برجام را که بررسی کردم و با رئیس آژانس حرف زدم به بسیاری از سوالات ما جواب داده شد. به هر حال او هم یک حرفی می‌زند و چیزی گفته است اما معتقدم اروپایی‌ها به‌صورت جدی پای برجام می‌ایستند و بنای آنها این است که این یک کار بین‌المللی بوده است. اگر آمریکا هم یک دولت منطقی بود باید احترام می‌گذاشت که دولت قبلی‌اش یک توافق بین‌المللی کرده است. در هر صورت اروپایی‌ها نشان دادند با وجود فشار آمریکایی‌ها پای برجام می‌ایستند.

اجازه دخالت در مسائل نظامی را نمی‌دهیم

وی همچنین درباره بازرسی از مراکز نظامی ایران و پاسخ جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تصریح کرد: همکاری ما با آژانس و برجام شفاف است. ما بارها حتی قبل از برجام که چارچوب همکاری روشن نبود همواره اعلام کرده بودیم آنچه را با امنیت ملی ما مغایر باشد اجازه نمی‌دهیم انجام شود. الان هم همان سیاست است. این‌گونه نیست که آمریکایی‌ها خودشان تصمیم بگیرند و اعلام کنند که باید انجام شود. براساس سازوکارها ما هیچ نگرانی‌ نداریم و آنچه مربوط به امنیت و مسائل نظامی ما باشد چه در گذشته و چه در حال اجازه دخالت به کسی نمی‌دهیم که به اسم برجام یا هر چیز دیگری وارد این حوزه شوند.

دولت دوازدهم جناحی نیست

واعظی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه دولت دوازدهم متعلق به جناح خاصی نیست، تاکید کرد: تلاش بر این بوده که هر دو دولت آقای روحانی فراجناحی باشد و شایستگان و هر کسی که مشی اعتدالی دارد از هر تفکری در دولت حضور داشته باشد. او افزود: بحث‌هایی درباره سهم‌خواهی از دولت مطرح شد که باید بگویم دولت یازدهم و دوازدهم که آقای روحانی تشکیل داد دولت جناحی متعلق به این حزب و آن گروه و این تفکر و آن تفکر نیست بلکه تلاش شده فراجناحی باشد و شایستگان که مشی اعتدالی دارند از هر تفکری در آن حضور داشته باشند. وی ادامه داد: این دولت نیامده که بگوید آنقدر سهم به این طرف یا آن طرف می‌دهم و تلاش بر این است که همین روش در بدنه دولت و استان‌ها هم تسری پیدا کند و همه کارگزاران باید همین روش را برای اداره کشور داشته باشند. شخص رئیس‌جمهور و همکارانش همواره تاکید کردند که این دولت همه مردم ایران با هر تفکری است و مثلا حقوق شهروندی این نیست که فقط آنکه به ما رای داده از آن برخوردار باشد. نه‌تنها آنها که به ما رای داده یا نداده‌اند بلکه آنهایی که به هر دلیلی رای نداده‌اند وظیفه دولت نگاه یکسان به حقوق همه آنهاست. واعظی همچنین تاکید کرد: درباره چینش من خودم شاهد بودم که آقای رئیس‌جمهور مشورت‌های زیادی کرد و شخصیت‌های مختلفی که نظر و افرادی که تجربه این کار را داشتند و فراکسیون‌های مجلس و کمیسیون‌ها با رئیس‌جمهور مشورت کردند و پیشنهادهای مختلفی هم فرستاده شد که در نهایت جمع‌بندی صورت گرفت.

خصوصی‌سازی

واعظی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: نهادها و ارگان‌هایی که تصدیگری می‌کنند، رقیب مردم و بخش خصوصی هستند. در جلسه با مقام معظم رهبری هم ایشان روی این موضوع تاکید کردند که اگر قرار است خصوصی‌سازی صورت گیرد واقعا براساس اصل ۴۴ باید انجام شود. در جلسه اخیر دولت رئیس‌جمهور بر این موضوع تاکید کرد و از وزیر اقتصاد خواست تا آقای کرباسیان طرح خود را در این زمینه بیاورد که او هم گفت کمیته‌ای را برای این کار تشکیل داده‌ایم که به‌صورت جدی در حال کار کردن هستند. امیدوارم در برنامه صد روزه‌ای که رئیس‌جمهور ارائه می‌دهد، یکی از موضوعات همین باشد.

تکذیب بزرگ شدن دولت

واعظی همچنین درباره معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: رئیس‌جمهور در این دوره یک دستیار ویژه و یک معاون اقتصادی تعیین کردند که این به معنای بزرگ شدن دولت یا ساختار جدید نیست بلکه نشان می‌دهد در دولت دوازدهم اولویت با مسائل اقتصادی است. به هر حال مسائل مختلف اقتصادی در جاهایی باید رسیدگی و پیگیری شود و اینها ابزاری است که بتوانند به‌صورت جدی آن را دنبال کنند. در دولت یازدهم رئیس‌جمهور خودش ستاد اقتصادی تشکیل داد که این ادامه پیدا می‌کند و با این کار می‌خواهد به مردم و کارآفرینان نشان دهد که اولویت دولت، اقتصاد بر مبنای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.