روحانی امروز به نیویورک می‌رود - ۲۶ شهریور ۹۶

دنیای اقتصاد: حسن روحانی رئیس‌جمهوری امروز برای حضور در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل، با همراهی وزیر امور خارجه و تعدادی از اعضای کابینه دولت عازم نیویورک می‌شوند.

این نخستین سفر حسن روحانی پس از انتخاب در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری است. روحانی پس از آنکه در سال ۹۲ سکان دولت یازدهم را به دست گرفت تا امروز، ۴ بار برای حضور در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده و این پنجمین سفر او به ایالات متحده آمریکا است. براساس آنچه محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اعلام کرد، حسن روحانی قرار است در سفر کوتاه و فشرده خود، علاوه‌بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، با ایرانیان مقیم نیویورک و جمعی از مسلمانان و نخبگان سیاسی این کشور دیدار داشته باشد. به گزارش «ایرنا»، دیدار و گفت‌و‌گوی دو جانبه با تعدادی از روسای کشورهای مهم و همچنین انجام مصاحبه با اصحاب رسانه و مطبوعات از جمله دیگر برنامه‌های روحانی در حاشیه پنجمین حضور خود در کسوت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد یکی از ۶ رکن اصلی سازمان ملل متحد و تنها رکنی است که تمام کشورهای عضو در آن شرکت دارند. این مجمع جلساتی سالانه به ریاست یکی از اعضا که منتخب تمام دیگر اعضا است، برگزار می‌کند.

نخستین سفر

حسن روحانی سال ۱۳۹۲ در نخستین حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد طرح «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» را مطرح کرد که با اجماع اعضا به تصویب رسید. او در این سفر با ۱۱ نفر از روسای دولت‌ها و مقامات ارشد بین‌المللی از جمله بان کی مون دبیرکل وقت سازمان ملل متحد، فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری فرانسه و کریستین لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول دیدار و گفت‌وگو کرد. از اتفاقات مهم نخستین سفر رئیس‌جمهور روحانی به نیویورک برقراری مکالمه تلفنی میان او و باراک اوباما همتای آمریکایی‌اش بود. برای نخستین‌بار بعد از قطع روابط از سال ۱۹۷۹، مقامات بلندپایه دو کشور ایران و آمریکا با یکدیگر تماس گرفتند. در این تماس دو طرف ضمن ابراز احترام به یکدیگر، تلاش کردند خطوط کلی برای حل موفقیت‌آمیز مساله هسته‌ای ایران را مشخص کنند.

دومین تجربه روحانی در سازمان ملل

روحانی در دومین سفر خود به نیویورک و در حاشیه شصت و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل با روسای جمهور، نخست‌وزیران و برخی مقامات بین‌المللی از جمله دبیرکل سازمان ملل، رئیس شورای اروپایی و روسای جمهور فرانسه، ترکیه، عراق، سوئیس، بولیوی، اتریش، اسلوونی، ونزوئلا و گینه و نخست‌وزیران انگلیس، ژاپن، گرجستان، عراق، لبنان، وزیر امور خارجه آلمان دیدار و گفت‌وگو کرد.دیدار روحانی با دیوید کامرون نخست‌وزیر وقت انگلیس که روابط دیپلماتیکش با ایران قطع بود، از دیدارهای مهم این سفر محسوب می‌شود. این اولین دیدار مقامات اجرایی عالی‌رتبه دو کشور جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی انگلیس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به حساب می‌آمد.

انجام دوازده دیدار با سران و مقامات بلند پایه کشورهای حاضر در مقر سازمان ملل نیز ماحصل دومین سفر روحانی به نیویورک بود.

سومین سفر مهرماه 94

روحانی به‌منظور شرکت و سخنرانی در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نشست توسعه پایدار ملل متحد روز دوم مهرماه تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد؛ سفری که با حادثه غم‌انگیز منا همزمان شد و رئیس‌جمهوری را بر آن داشت که در تماسی تلفنی با معاون اول خود دستورات ویژه‌ای برای پیگیری این موضوع صادر کند. روحانی در حاشیه هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نشست توسعه پایدار ملل متحد دیدارهایی با نخست‌وزیر سوئد، بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، دونالد تاسک رئیس شورای اروپا، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلستان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه داشت و بر ضرورت توسعه همه‌جانبه مناسبات به‌ویژه روابط اقتصادی، تجاری و سیاسی تاکید کرد.

سفر چهارم

روحانی یک‌سال بعد یعنی در سال ۹۵ هم برای حضور در هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آمریکا رفت و در نیویورک، علاوه‌بر سخنرانی در مجمع عمومی، به صورت جداگانه با متئو رنتزی نخست‌وزیر ایتالیا، ترزا می نخست‌وزیر انگلیس، فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، رهبران مسلمان جامعه آمریکا، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق، نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان، شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن، یوهان اشنایدر امان رئیس‌جمهوری سوئیس، روسن پلونلیف رئیس جمهوری بلغارستان، استفان لوون نخست‌وزیر سوئد، خانم ارنا سولبرگ نخست‌وزیر نروژ، رئیس جمهوری اسلوونی و نخبگان و اندیشمندان آمریکایی دیدار و گفت‌وگو کرد.

عمل ایران به تعهداتش در برجام

حسن روحانی که امروز یکشنبه پنجمین سفر خود به مقصد نیویورک را آغاز کرده است، روز گذشته میزبان زیگفرید براک رئیس مجلس نمایندگان بلژیک بود. حسن روحانی در این دیدار تاکید کرد که تنها دستگاهی که می‌تواند اعلام کند ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران استفاده از فضای مناسب به‌وجود آمده بعد از برجام برای توسعه روابط با اتحادیه اروپا از جمله بلژیک است، گفت: باید از فضای بعد از برجام حداکثر استفاده را برای توسعه مناسبات و استحکام روابط دوجانبه و چندجانبه به عمل آوریم. روحانی در ادامه موضوع برجام و لزوم پایبندی طرفین به مفاد این توافق را مورد تاکید قرار داد و گفت:‌ در برجام ایران و ۱+۵ توانستند در یک مساله مهم به نام هسته‌ای به توافق برسند و این یکی از موفقیت‌های بزرگ میز مذاکره در یک مساله پیچیده بود که می‌تواند الگویی برای مسائل پیچیده منطقه‌ای و جهانی باشد.

او تصریح کرد: معتقدیم تنها دستگاهی که می‌تواند اعلام کند که ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده است، فقط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و جمهوری اسلامی ایران براساس گزارش‌های آژانس، به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند بوده است و انتظار داریم طرف‌های مقابل نیز کاملا به تعهدات خود در چارچوب این توافق پایبند باشند.

رئیس‌جمهوری با اشاره به تخلفات ایالات متحده در خصوص برجام گفت: از اتحادیه اروپا انتظار داریم که اولا به‌طور کامل به توافق برجام عمل کرده‌ و ثانیا به آمریکا نسبت به پایبندی‌ به تعهداتش در برجام فشار آورده و به آنها پیام قاطعی داده شود. روحانی در ادامه به شرایط حساس منطقه و جهان و معضل تروریسم اشاره کرد و گفت: اقدامات تروریستی در تهران و بروکسل به این معناست که دو کشور دشمن مشترکی در این زمینه دارند و لازم است که در مقابله با این معضل با یکدیگر همکاری و مشارکت داشته باشند.


لابی سنگین تیم اوباما برای بقای برجام