خیانت دید کوتاه مدت به آیندگان

دولت‌ها فقط عهده‌دار چهار سال نیستند و هر تصمیمی می‌گیرند، باید تاثیرش در نسل آینده را بررسی کنند. این گفته معاون اقتصادی رئیس‌جمهور است که روز گذشته در مراسم تکریم بازنشستگان سخنرانی کرد. محمد نهاوندیان از ضرورت چرخش نگاه مدیران از دید کوتاه‌مدت به بلندمدت در تمامی بخش‌ها به خصوص صندوق‌های بازنشستگی صحبت کرد. او برای سیاست‌های کوتاه‌مدتی چون افزایش مستمری که منجر به بحران در بلندمدت شود، از واژه «خیانت» استفاده کرد.

به گزارش «ایسنا» محمد نهاوندیان روز گذشته در همایش ملی گرامیداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان که در مرکز همایش‌های پژوهشگاه نفت برگزار شد، با بیان اینکه زندگی افراد دارای سه مرحله است، گفت: «وقتی نگاه به بازنشستگان، نگاه فرصت اندوزی و بهره‌وری نباشد، رویکرد صندوق‌های بازنشستگی همین می‌شود که در دهه‌های گذشته شاهد بودیم و به جای آنکه حاصل اندوخته تجارب، درآمد پایدار باشد، صندوق‌ها به چالش تبدیل شدند که حاصل سوء تدبیر است.»او با بیان اینکه در این میان نکته اصلی این است که به سمت یک تراز متوازن برویم و نه درآمد کوتاه‌مدت، عنوان کرد: «افزایش مستمری در کوتاه مدت که آینده را دچار بحران کند، خیانت به جامعه بازنشستگی است و هنر مدیران آن است که به جای کوتاه‌مدت اندیشیدن، یاد گرفته باشیم بلندمدت بیندیشیم. اشکال اساسی زمانی رخ می‌دهد که لحظه‌ای تصمیم گرفته شود. دولت‌ها فقط عهده‌دار آن چهار سال نیستند و هر تصمیمی می‌گیرند باید تاثیرش در نسل آینده را بررسی کنند.» او با بیان اینکه برخی تصمیمات نسلی است، گفت: «جایگاه ما در انرژی و فناوری‌های نوین که برای خود تعریف می‌کنیم آثار ۴۰ و۵۰ ساله خواهد داشت.» معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه دود انحراف‌های موقت بخشی که اقتصاد را از تعادل خارج می‌کند، به چشم همه مردم می‌رود، گفت: «باید از این برخوردهای شعاری پرهیز کنیم. »

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری ضرورت نظارت‌های حسابگرانه و دقیق را مورد تاکید قرار داد و گفت: «در هر دوره‌ای کلماتی مقدس می‌شدند، در اول انقلاب کلمه بنیاد از یک احترام و اقبالی برخوردار شد، در دوره‌ای دیگر زودبازده‌ها و در دوره‌ای نیز صندوق‌هایی که اسامی مقدس مذهبی را یدک می‌کشیدند و متاسفانه این‌گونه احترام‌های مقدس‌گونه، مانع نظارت‌های حسابگرانه ‌شد و بعد از مدتی در همان جاها شما می‌بینید انحراف‌ها و سوءاستفاده‌هایی رخ می‌دهد و چه مشکلاتی برای مردم ایجاد کردند.»