فیلم‌های پلیسی کمکی برای حل معضلات اجتماعی

نگاه سوم- روز دوشنبه نشست رسانه‌ای جشنواره فیلم «پلیس» با حضور نمایندگان رسانه‌های گروهی برگزار شد. در این نشست برنامه‌های کلی این رویداد با حضور دبیر و قائم مقام جشنواره و رییس مرکز سینمایی ناجی هنر تشریح شد.

ناصر شفق در ابتدا تکریم هنرمندان در جهت اعتلای سینمای ملی و ترغیب نخبگان و هنرمندان سینما و تلویزیون به مشارکت در ارائه تصویری واقعی از جامعه را مهم‌ترین اهداف برگزاری جشنواره فیلم «پلیس» بر شمرد. دبیر جشنواره با اشاره به موفقیت ژانر پلیسی در جذب مخاطب گفت: «فیلم‌های پلیسی توانسته اند در طی دورانی در صنعت فیلمسازی و تصویرسازی، خود را به اثبات برسانند. فضای فیلمسازی در ایران نیز به یمن انقلاب اسلامی‌بالندگی خاصی به خود گرفت و امروز فیلم‌های ایرانی زینت جشنواره‌های جهانی هستند».

شفق با اشاره به اهمیت ژانر پلیسی در سینمای ایران افزود: «در همین راستا در سینمای ایران جای فیلم‌هایی که به امنیت اجتماعی در جامعه کمک کند کم بود. زیرا فیلم‌های پلیسی از لحاظ اقتصادی و هنری شرایطی مناسب را در جامعه به وجود می‌آورند. با این اوصاف لازم بود به سینمای پلیسی و آثاری که در این ژانر ساخته می‌شود شکل و سیاق منظم تری داده شود. فکر برپایی مرکز ناجی هنر نیز در همین زمان به وجود آمد تا از این آثار که به حل معضلات اجتماعی کمک می‌کند حمایت شود».

وی در ادامه در باره لزوم برگزاری جشنواره فیلم پلیس گفت: «وقتی تعداد فیلم‌های با ژانر پلیسی در سینمای ایران زیاد شد، لزوم برگزاری این جشنواره قوت گرفت تا حلقه اتصال بین هنرمندان، پلیس و مردم باشد. من به عنوان دومین دبیر این جشنواره از دست‌اندرکاران برگزاری دوره قبل که بانی اصلی این جشنواره بودند تشکر می‌کنم».

دبیر دومین جشنواره فیلم پلیس درباره بخش‌های مختلف جشنواره گفت: «بخش اول جشنواره فیلم پلیس شامل مسابقه اصلی در زمینه فیلم‌های سینمایی، سینمایی ویدئویی، سریال، مستند، کوتاه و پویانمایی برگزار می‌شود. در بخش مسابقه

فیلمنامه نویسی هم تمام توان ما پررنگترکردن نقش فیلمنامه در آثار پلیسی است».

وی در ادامه افزود: «یکی دیگر از بخش‌های این جشنواره مسابقه فیلم‌های ۱۱۰ ثانیه‌ای است که در سال اول برگزاری با موضوع فرهنگ ترافیک برگزار و با استقبال زیاد فیلمسازان رو به رو شد. امسال موضوع این بخش اخلاق شهروندی است که امیدوارم با قوت فراوان شکل بگیرد. بخش دیگر جشنواره نگاه ویژه نام دارد که به بهترین آثار با موضوع مشترک پلیس و پیامبر اعظم (ص)، بهترین بازیگر نقش پلیس و بهترین اثر در زمینه مبارزه با مواد مخدر هدایایی تعلق می‌گیرد».

شفق درباره بخش بین‌الملل دومین جشنواره فیلم پلیس گفت: «در این بخش به چشم‌انداز سینمای پلیسی کشورهای اسلامی‌ پرداخته می‌شود. البته بخش دیگری که امسال به این جشنواره اضافه شده برپایی نمایشگاه عکس شامل نمایشگاهی از عکس‌های بازیگران سینمای ایران در نقش پلیس و نمایشگاه بازیگران سینمای ایران در نقش منفی مقابل پلیس است».

دبیر دومین جشنواره فیلم پلیس در پایان صحبت‌هایش اظهار امیدواری کرد: «الگوسازی مطلوب در حوزه فیلم‌های پلیسی با توجه به معرفی بهترین‌های بخش‌های مختلف در این رویداد هنری نهادینه شود».

هادی منبتی، قائم مقام جشنواره، در ادامه این نشست درباره بودجه تامین جوایز جشنواره فیلم پلیس گفت: «قسمت

عمده ای از این جوایز از طریق اسپانسرها تامین شده و البته حمایت‌های لازم از طریق ناجی هنر شکل گرفته است. در چند سالی که ناجی هنر تاسیس شده فعالیت‌های بسیاری برای جوانان از طریق ارتباطات این مرکز با انجمن سینمای جوانان انجام گرفته و در این زمینه آثار بسیاری نیز تولید شده است».