نحوه بازپرداخت بدهی دولت به بانک‌ها

دنیای‌اقتصاد- سخنگوی دولت از ابلاغ آیین‌نامه چگونگی بازپرداخت بدهی‌های دولت به بانک‌ها خبر داد و گفت: کارگروهی متشکل از وزیر اقتصاد و دارایی، رییس‌سازمان مدیریت و رییس‌بانک مرکزی یا نمایندگان تام‌الاختیار آنها مسوولیت یافتند بدهی بانک‌ها را در پایان هر سال بررسی و تایید کند. به گفته وی و با مصوبه دولت بخشی از بدهی بانک‌ها از متمم پیش‌بینی شده سال‌جاری، بخشی از آن از مجوز‌هایی که دولت در بودجه سال ۸۶ پیش‌بینی می‌کند و از طریق اوراق مشارکت و بخشی دیگر از آن از محل ذخیره ارزی با لحاظ تبصره‌هایی در بودجه سال ۸۶ تا سقف یک‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون ریال تامین خواهد شد. همچنین بخشی از بدهی بانک‌ها با بررسی رییس‌جمهور به بانک مرکزی انتقال پیدا می‌کند. معافیت از پرداخت سود بازرگانی برای واردات برخی خودروها

هیات‌وزیران بنا به پیشنهاد وزارت امور‌اقتصادی و دارایی با ورود خودروهای سواری ساخت شرکت‌های خودروسازی داخلی که پس از صادرات توسط اتباع ایرانی و یا دارندگان کارنامه شغلی مقیم در خارج از کشور خریداری می‌شوند در صورت ترک اقامت و مراجعت به جمهوری اسلامی ایران مشروط بر اینکه حداقل دو سال از تاریخ خروج خودرو سپری شده و حداکثر ۵ سال از ساخت آن نگذشته باشد به صورت معاف از پرداخت سود بازرگانی و با رعایت قانون بودجه سال‌جاری موافقت کرد.

هر خانواده از اتباع یاد شده برای هر ۵ سال فقط یکبار می‌توانند از تسهیلات فوق‌الذکر استفاده کنند.

تمدید مدت اجرای آیین‌نامه و دستورالعمل‌های معاملات شرکت‌های تابعه وزارت نیرو

هیات‌دولت در مصوبه دیگری با تمدید یکساله آیین‌نامه و دستورالعمل‌های معاملاتی شرکت‌های تابعه وزارت نیرو موافقت کرد. بر‌اساس این مصوبه چارچوب‌های جاری انتخاب و ارجاع کار به مهندسان مشاوره محققین و شرکت‌های خدمات مدیریت که براساس دستورالعمل‌های اجرایی مصوب وزیر نیرو صورت می‌پذیرد تا یکسال دیگر تمدید می‌شود تا پس از نهایی شدن آیین‌نامه موضوع بند «هـ» ماده ۲۹ قانون مناقصات، آن دستورالعمل جایگزین رویه موجود وزارت نیرو شود. بر‌اساس ماده ۲۹ قانون مناقصات به دستگاه‌های اجرایی در مواردی ۹‌گانه اجازه داده شده است بدون الزام به برگزاری مناقصه نسبت به انجام معاملات مورد نظر خود اقدام کنند .

الزام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به تطبیق خود با مقررات قانون کار

هیات‌وزیران پس از استماع گزارش وزارت صنایع مبنی بر پدیدار شدن مشکلات قانونی ناشی از مشخص نبودن کامل وضعیت حقوقی و اداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع با الزام این سازمان به تطبیق خود با مقررات قانون کار و رعایت قانون مذکور در موارد مربوطه موافقت کرد.

تصویب کلیات اساسنامه شرکت مادر تخصصی حمل‌ونقل ریلی شهری کشور

هیات‌وزیران پیش از این با ادغام دو شرکت دولتی و تاسیس شرکت مادر تخصصی حمل‌ونقل ریلی شهری کشور جهت مدیریت سریعتر و جامع تر تکالیف مصرح در تبصره ۱۳ قانون بودجه تاکید کرده بود. در جلسه روز یکشنبه هیات‌وزیران کلیات اساسنامه این شرکت مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.

ایجاد ۹۰۰ پست سازمانی در وزارت کار

بر‌اساس این مصوبه که بنا به پیشنهاد وزارت کار به تصویب دولت رسید به منظور ایجاد تحرک و زمینه‌سازی برنامه‌ریزی مناسب‌تر جهت توسعه اشتغال در کشور با ایجاد ۹۰۰ پست سازمانی در وزارت کار جهت فعالیت در کار گروه شورای‌عالی اشتغال شهرستان‌ها با رعایت قوانین و مقررات مربوط و بدون استخدام جدید موافقت شد.

اختصاص ۲‌میلیارد ریال اوراق مشارکت به شرکت عمران وزارت مسکن

بر‌اساس این مصوبه بنا به پیشنهاد وزیر مسکن مبلغ ۲‌میلیارد ریال از محل اوراق مشارکت به منظور تامین نیازمندی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران اختصاص یافت.

تصویب پیشنهاد جابه‌جایی پادگان‌ها

بر‌اساس این مصوبه که با تصویب کمیسیون امور زیربنایی دولت به تصویب هیات‌وزیران رسید وزارت مسکن و شهرسازی مجاز است عرصه و اعیان پادگان‌ها را به صورت توافقی خریداری و یا برای جابه‌جایی آنها توافق کرد.

پاسخ به پرسش‌ها

رسانه‌ها رابطه اصناف و دولت را خراب می‌کنند

غلامحسین الهام در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به خبرنگاری که به افزایش قیمت‌ها اشاره داشت و نسبت به عدم توجه دولت در این زمینه گلایه کرد و پرسید چرا دلیل گرانی‌ها را به گردن مطبوعات می‌اندازید؟ یادآور شد: در آن جلسه فقط گفتم که رابطه اصناف و دولت می‌تواند خیلی خوب باشد، ولی بعضا این رابطه از سوی بعضی از رسانه‌ها مخدوش می‌شود و جو ناامیدی و یاس را در این ارتباط دامن می‌زند که مرجع آن نیز مشخص بود. وی با اشاره به اظهارات رییس‌جمهور مبنی بر حوزه روانی گرانی‌ها و تورم گفت: گرانی روانی با ایجاد التهاب ایجاد می‌شود و حتی این را اقتصاددانان نیز قبول دارند. اراده دولت کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش نامعقول قیمت‌ها است که ما باید همگی برای آن تلاش کنیم و کاری انجام دهیم. معتقدیم که با اطلاعات غیر دقیق زمینه برای افزایش روانی قیمت‌ها فراهم می‌شود. سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: با ریشه‌یابی تغییر قیمت‌ها، اقداماتی را در این زمینه انجام دادیم که گزارش آن را ارائه داده‌ام و رییس‌جمهور نیز در مورد گرانی‌ها صحبت کردند.

کنترل تورم نشانه موفقیت دولت است

وی گفت: نمی‌خواهیم در مورد مقایسه قیمت‌ها صحبت کنیم، ولی تورم ‌۵/۱۰‌درصدی کنونی بیانگر این است که تورم تا حدی کنترل شده است و معنایش این نیست که قیمت‌ها افزایش پیدا نکرده است. بلکه تورم کنترل شده و این یک موفقیت برای دولت است. البته معنای کاهش تورم به معنای کاهش قیمت نیست. ما افزایش قیمت‌ها داشته‌ایم ولی دولت عزم خود را جزم کرده که تورم را یک رقمی کند. سخنگوی دولت گفت: سعی کرده‌ایم با فساد مبارزه کنیم، سود تسهیلات بانکی را کاهش دهیم، بازار را تنظیم و با کمک به تولیدکنندگان داخلی در آنها انگیزه ایجاد کنیم. وی تاکید کرد: اراده دولت کنترل قیمت‌ها است.

موضع ایران در مورد کره هسته‌ای

در ادامه خبرنگاری با اشاره به آزمایش بمب هسته‌‌ای از سوی کره‌شمالی این اقدام را به نفع ایران در راستای آگاهی جهانیان نسبت به صلح‌آمیز بودن تحقیقات هسته‌ای کشورمان دانست. سخنگوی دولت گفت: متاسفانه در حال حاضر برخی از قدرت‌های جهانی خود اقدام به تولید سلاح‌های هسته‌ای مخرب می‌کنند و بر شورای امنیت تسلط و سیطره دارند و از کارکرد واقعی این نهاد بین‌المللی جلوگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران خلع سلاح‌های‌ هسته‌ای و مخرب است، گفت: به نظر ما باید قدرت‌های بزرگ به‌ویژه آمریکا این امر را از خود آغاز کنند‌، چرا که نبود این سلاح‌ها آرامش و امنیت واقعی را در کل جهان محقق می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ما بارها اعلام کرده‌ایم که مخالف سلاح‌های هسته‌ای و مخرب هستیم و این ایدئولوژی ما نیز هست. معتقدیم که همه باید در چارچوب آژانس و در جهت دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برای پیشرفت کشورشان حرکت کنند، از این رو نباید از طرف آژانس و سازمان‌های بین‌المللی برای کشورها محدودیت ایجاد شود.

در مبارزه با فساد جدی هستیم

خبرنگار دیگری از سخنگوی دولت درباره اظهارات اخیر رییس‌جمهور در ارتباط با مبارزه با فساد اقتصادی پرسید، که الهام گفت: اراده دولت در جهت مبارزه با فساد یک اراده جدی است و در این ارتباط اقداماتی را آغاز کرده است‌، چنان‌چه گزارش‌ها نشان می‌دهد، وضعیت کشور از نظر سالم‌سازی و سلامت روابط اداری نسبت به قبل بهتر شده و ما توانسته‌ایم تا حدودی به موفقیت برسیم. سخنگوی دولت گفت: دولت تا آنجا که اطلاع پیدا کرده و توانسته، با فساد اقتصادی و رانت‌خواران اقتصادی مبارزه کرده و در برابر آنها ایستاده است. وی گفت: رییس‌جمهور در جمع مردم نظرآباد، یک فساد اقتصادی بزرگ را که در حال رخ دادن بود اعلام کرد و خوشبختانه دولت با اطلاعی که پیدا کرد توانست در برابر این فساد اقتصادی بایستد. در این جریان برخی از مدیرانی که تخلف کرده بودند نیز شناسایی شده و دست متجاوزان به بیت‌المال قطع شد.

رییس‌جمهور به همه بدهکاران بانکی اخطار نداده‌اند

الهام گفت: البته در مورد سخنان رییس‌جمهور درباره اعلام اسامی بدهکاران تحریفی صورت گرفته بود‌، چراکه ایشان به همه بدهکاران بانکی اخطار نداده بودند، چون برخی از بدهکاران بانکی، کشاورزان هستند که به دلیل خشکسالی نتوانسته‌اند بدهی خود را به بانک‌ها بپردازند و دولت نیز جریمه آنها را بخشیده و فرصت بیشتری به آنها داده است. وی گفت: برخی نیز فعالیت اقتصادی می‌کنند و هنوز زمان پرداخت معوقه‌هایشان نرسیده است، آنها نباید از این بابت نگرانی داشته باشند، مخاطب رییس‌جمهور گروه اندکی هستند که تسهیلات کلان بانکی دریافت کرده و این تسهیلات را بازپرداخت نمی‌کنند و از این تسهیلات در جهت ایجاد تورم استفاده می‌کنند. مثلا طرف برای یک فعالیت اقتصادی ۲۰‌میلیارد تومان وام گرفته، با ۱۰‌میلیارد تومان آن فساد کرده و توانسته ۴۰‌میلیارد تومان سود کند و از این ۴۰‌میلیارد تومان در جهت فساد بیشتر و تورم استفاده کرده است. منظور ما تعداد اندکی هستند که بر بیت‌المال چنگ انداخته‌اند که افشای این افراد خواسته و مطالبه مردم است‌، گروه ممتازی که با زد‌و‌بند توانسته‌اند از بانک‌ها وام‌های کلان بگیرند و بدهی‌هایشان را نپردازند. سخنگوی دولت گفت: در آینده نزدیک در این ارتباط‌، مدیران عامل بانک‌ها جلسه خواهند داشت و قرار است وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی گزارشی را ارائه دهند. الهام تاکید کرد: دولت می‌خواهد امکانات را به صورت عادلانه توزیع کند، ولی همین کسانی که خود فساد کرده‌اند، می‌گویند دولت می‌خواهد دخالتش را در امور افزایش دهد. کسانی که مخالف توزیع عادلانه امکانات هستند در این ارتباط در مورد دولت جوسازی می‌کنند.

وی گفت: متعجبم که برخی افراد عملا از این فسادها حمایت و سیاست دولت را در این ارتباط تخطئه می‌کنند. الهام تصریح کرد: دولت تحت‌تاثیر این فشارها قرار نمی‌گیرد.

کارگروه اصل ۴۴

سخنگوی دولت، همچنین در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد دولت در ارتباط با تحقق سیاست‌های کلی

اصل ۴۴ قانون اساسی نیز گفت: همان‌طور که بارها گفته‌ام دولت کار‌گروه‌هایی را در این ارتباط تشکیل داده و اگر لازم باشد، ساختارش را در این زمینه تقویت می‌کند. دولت این امر را با دقت و برنامه‌ریزی جلو می‌برد.

مددی استعفا نکرده است

الهام در پاسخ به سوال دیگری در مورد استعفای مددی، رییس سازمان تامین‌اجتماعی گفت: همان‌طور که سرپرست وزارت رفاه اعلام کرد، هنوز استعفایی در این ارتباط دریافت نشده و این خبر را از رسانه‌ها دریافت کرده‌اند. ما نیز استعفایی را مشاهده نکرده‌ایم. باید این استعفا مشاهده و اعلام وصول شود، بعد در موردش تصمیم‌گیری کنیم.

رابطه‌ خود را با وزیر کشاورزی به امید استیضاح خراب نکنید

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر وزیر جهادکشاورزی نیز گفت: آقای اسکندری تعاملش با رسانه‌ها زیاد و خوب است. او آدم صریحی است. آقای اسکندری کشاورز، اهل کار و تلاش است ولی آدم مطبوعاتی با آن شکل که بخواهد به رسانه‌ها فکر کند، نیست. او دغدغه کشاورزها و کار را دارد. البته ممکن است مطالبی که از زبان ایشان در رسانه‌ها منتشر شد در مواردی پررنگ و کمرنگ شده باشد. او به دنبال بداخلاقی در برخورد با رسانه‌ها نیست. با آقای اسکندری رفیق شوید تا در محصولات نیز به خودکفایی برسیم. مطالبی نیز در مورد استیضاح وی مطرح شده است.

آقای اسکندری آن‌قدر سرشان شلوغ است که در این مورد نگران نیستند. ایشان نگران مسوولیت نیستند و کارشان را با قدرت انجام می‌دهند‌، به شما توصیه می‌کنم که رابطه‌تان را با وزیر کشاورزی به امید استیضاح خراب نکنید.

مسائل شهری را نباید با مسائل سیاسی خلط کرد

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد دولت در مورد تبصره ۱۳ اظهار داشت: من در این ارتباط گزارش مفصلی را دو هفته پیش اعلام کردم.

وی همچنین درباره اظهارات اخیر شهردار تهران در مورد تبصره ۱۳ و عدم تحقق وعده‌های دولت در این ارتباط، گفت: معتقدم مسائل شهری را نباید با مسائل سیاسی خلط کرد‌، چراکه مساله رفاه و آسایش مردم از مسائل سیاسی متفاوت است.

الهام گفت: دولت برای حل مشکلات تهران از همه ظرفیت‌هایش استفاده می‌کند و کمک‌هایی نیز در این ارتباط انجام داده است. وزیر کشور نیز در آینده نزدیک گزارش دیگری در مورد اجرایی شدن تبصره ۱۳ و اقدامات صورت گرفته اعلام می‌کند.