مجلس شورای اسلامی دیروز جلسه علنی داشت. در این جلسه لایحه استفساریه قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل مطرح و پیشنهادهای نمایندگان در مورد آن بررسی شد، ولی به دلیل تصویب نشدن پیشنهادها و ابهامات موجود در آن، لایحه به کمیسیون اجتماعی برگردانده شد.

به گزارش ایسنا، دولت در استفساریه پرسیده است: آیا شرکت‌های تعاونی تولیدی یا توزیعی و یا تولیدی - توزیعی که بیش از ۹۰درصد اعضای ْآن را کارکنان شاغل یا بازنشسته ادارات و موسسات تشکیل می‌دهند و به منظور بهبود وضعیت شغلی، اجتماعی و اقتصادی اعضا با مجوز وزارت تعاون به ثبت رسیده و فعالیت می‌نمایند، از مصادیق «شرکت‌های تعاونی ادارات و موسسات» مذکور در تبصره ۴ ماده واحده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل مصوب ۱۱/۱۰/۱۳۷۳ محسوب می‌شوند یا خیر؟

مجلس پس از بررسی استفساریه و پیشنهادهای مختلف به نتیجه‌ای نرسید، بنابراین لایحه استفساریه برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی مربوطه یعنی کمیسیون اجتماعی ارجاع شد.

کمیته‌ پی‌ریزی ساختار مدیریتی ساماندهی مد و لباس تشکیل می‌شود در ادامه جلسه دیروز مجلس، جزئیات طرح ساماندهی مد و لباس برای بررسی در دستور کار نمایندگان ملت قرار گرفت ولی فقط ۲ ماده از ۱۱ ماده این طرح به تصویب رسید‌.

بر اساس ماده ۱ این طرح، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حفظ و تقویت فرهنگ و هویت ایران اسلامی، ارج نهادن، تبیین، تثبیت و ترویج الگوهای بومی و ملی، هدایت بازار تولید و عرضه البسه و پوشاک بر اساس طرح‌ها و الگوهای داخلی و نیز در جهت ترغیب عموم مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و غیرمانوس با فرهنگ و هویت ایرانی، مکلف است، جهت پی‌‌ریزی ساختار مدیریتی موضوع این قانون، کمیته‌ای متشکل از یک نفر نماینده تام‌الاختیار از هر کدام از وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، بازرگانی و صنایع و معادن و سازمان‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و سه نفر از نمایندگان صنوف ذی‌ربط (طراحان و تولیدکنندگان) و یک نفر نماینده از کمیسیون فرهنگی مجلس به عنوان ناظر تشکیل دهد.

بر اساس دومین ماده از این طرح، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما مکلف شدند در جهت ترویج نمادها و الگوهای پارچه و لباس ایرانی و بومی مناطق مختلف ایران، نمادها و الگوهای مورد تایید کمیته یاد شده در ماده ۱ این قانون را تشویق و ترغیب و تبلیغ کنند و در راستای پرهیز از تبلیغ الگوهای مغایر با فرهنگ ایرانی - اسلامی اهتمام جدی بورزند. ادامه رسیدگی به جزئیات طرح ساماندهی مد و لباس به جلسه امروز موکول شد.

نامه ۲۳۲ نماینده به رییس‌جمهوری

نمایندگان در نامه‌ای به رییس‌جمهوری ضمن محکوم کردن اقدام دولت دانمارک و اهانت به پیامبر(ص)، قطع روابط اقتصادی با دانمارک و در ادامه تعلیق روابط سیاسی را خواستار شدند.

در جلسه علنی دیروز مجلس و قبل از آغاز جلسه غیرعلنی غیررسمی، نامه ۲۳۲ نماینده خطاب به رییس‌جمهوری قرائت شد.

در این نامه آمده است: دولت دانمارک در ادامه اقدام سابق خود در اهانت به ساحت مقدس پیامبر عظیم‌الشان اسلام، یک بار دیگر از طریق رسانه تصویری این کشور، اقدام زشت خود را تکرار کرده است.

نمایندگان در ادامه نامه خود آورده‌اند: با عنایت به اینکه بی‌احترامی به پیامبر بزرگوار اسلام(ص) تحت هیچ شرایطی قابل تحمل نیست، ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی قطع روابط اقتصادی با دانمارک را خواستار هستیم و در صورت ادامه این سیاست توسط این کشور، روابط سیاسی نیز به حالت تعلیق درآید.

برگزاری جلسه غیرعلنی غیررسمی در مجلس با حضور ضرغامی

مجلس شورای اسلامی که دیروز به ریاست ابوترابی‌فرد، نایب رییس مجلس اداره می‌شد از ساعت ۱۱ و با حضور ضرغامی، رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان و طرح موضوعاتی از جمله وضعیت صدا و سیما و مشکلات آن وارد جلسه غیرعلنی غیررسمی شد.

قرار بود در این جلسه ۵ نفر از نمایندگان نیز سوالات و دیدگاه‌های خود را مطرح کنند.

تذکر ۱۵نماینده به رییس‌‌جمهوری: گرانی را مهار کنید

۱۵ نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکری به رییس‌جمهوری خواستار مهار گرانی‌ها بدون فرافکنی شدند.

اعلمی، علیخانی، پورفاطمی، گرامی‌مقدم، قنبری، حسینی، ایمانی، شجاع‌پوریان، آیین‌پرست، حسینی، جبارزاده، مشیری، پاک‌نژاد، نوروززاده و آفریده نمایندگان به ترتیب تبریز، بویین‌زهرا، دشتی و تنگستان، بجنورد، ایلام، گرگان، خرم‌آباد، بهبهان، مهاباد، زنجان، تبریز، بندرعباس، یزد، اسفراین و شیروان در تذکری به رییس‌جمهوری که در صحن علنی قرائت شد، خواستار لزوم چاره‌جویی اساسی و اتخاذ تدابیر داهیانه برای اجرایی کردن وعده‌ها به خصوص مهار گرانی‌ها بدون توسل به تخریب و فرافکنی و متوجه کردن مشکلات به سوی دیگران شدند.

انجمن مجالس آسیایی باید نقش‌محوری خود را در معادلات جهانی و منطقه‌ای ایفا کند

نایب‌رییس مجلس با اشاره به برگزاری هفتمین اجلاس مجمع عمومی انجمن مجالس آسیایی برای صلح در ۲۱‌آبان‌ماه ابراز امیدواری کرد تا در اجلاس تهران گام بلندی برای ارتقای این سازمان بین‌المللی آسیایی برداشته شود تا آسیا بتواند نقش‌محوری خود را بیش از گذشته در معادلات جهانی و منطقه‌ای ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری «مهر»، محمد حسن ابوترابی، نایب‌رییس دوم مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه علنی دیروز مجلس را بر عهده داشت، با اشاره به برگزاری اجلاس هفتم مجمع عمومی انجمن مجالس آسیایی برای صلح در تهران به میزبانی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در هفته جاری دومین نشست کارشناسان ارشد با حضور ۶ کشور آسیایی برای تبدیل این انجمن به مجمع پارلمانی آسیا در تهران برگزار شد.

وی با ارائه گزارشی از این سازمان و اولین نشست کارشناسان گفت: انجمن مجالس آسیایی با هدف تامین صلح به عنوان زمینه توسعه در سال ۱۹۹۹ در بنگلادش و با ابتکار این کشور شکل گرفت. امروز این اتحادیه با عضویت ۳۹ کشور و حدود ۶۰ درصد از جمعیت آسیا بزرگ‌ترین سازمان بین‌المللی آسیایی است.

نایب رییس دوم مجلس با اشاره به برگزاری نشست کارشناسان ارشد با حضور پنج کشور آسیایی در هفته جاری درایران گفت: این نشست با فراهم نمودن پیش‌نویس اساسنامه ارتقای انجمن مجالس آسیایی برای صلح به مجمع پارلمان آسیا گام بلندی برداشت که با استقبال کشورهای عضو شورای‌عالی مشورتی رو‌به‌رو شد.

ابوترابی ابراز امیدواری کرد تا در اجلاس تهران در ۲۱‌آبان‌ماه با مساعدت نمایندگان مجلس و دستگاه‌های ذی‌ربط و کشورهای عضو، گام های بلندی در جهت ارتقای این سازمان بین‌المللی آسیایی برداشته شود تا آسیا بتواند نقش محوری خود را پیش از گذشته در معادلات جهانی و منطقه‌ای ایفا کند.