رتبه ۱۳۳ ایران در میان ۱۴۰ کشور جهان. تازه‌ترین گزارش سازمان ملل حاکی از آن است که علیرغم افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان از رقم ۷۱۰میلیارد دلار سال ۲۰۰۴ به رقم ۹۱۶میلیارد دلار سال ۲۰۰۵، سهم ایران از این منبع عظیم کاسته شده و کشورمان با ۷۰درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۰۴ فقط توانسته ۳۰میلیون از ۹۱۶میلیارد دلار سرمایه خارجی را

(سه‌هزارم درصد) به صورت مستقیم جذب کند.در این گزارش سهم ایران از سرمایه‌های مستقیم خارجی در سال ۲۰۰۴ حدود ۱۰۰میلیون دلار و در سال ۲۰۰۳ حدود ۴۸۲میلیون دلار ذکر شده است.آنکتاد در این گزارش با اشاره به رتبه کشورهای مختلف از نظر حجم سرمایه‌های خارجی دریافتی در سال ۲۰۰۵، رتبه ایران را در میان ۱۴۰کشور جهان ۱۳۳ اعلام کرده است که نسبت به سال ۲۰۰۴ سه پله تنزل نشان می‌دهد.در جزئیات دیگری از این گزارش که از سوی خبرگزاری فارس مخابره شده است، آمده است که حجم کل سرمایه‌گذاری‌های خارجی در جهان طی این سال با ۳۰درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به ۹۱۶میلیارد دلار رسید.حجم کل سرمایه‌گذاری‌های خارجی در سال ۲۰۰۴، ۷۱۰میلیارد دلار اعلام شده بود. در میان کشورهای جهان انگلیس با جذب ۱۶۴میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در رتبه اول جای گرفته و پس از آن آمریکا با ۹۹میلیارد دلار و چین با ۷۲میلیارد دلار به ترتیب در مراتب بعدی قرار گرفته‌اند.فرانسه با ۶۳میلیارد دلار، هلند با ۴۳میلیارد دلار، هنگ‌کنگ با ۳۵میلیارد دلار، کانادا با ۳۳میلیارد دلار و آلمان با ۳۲میلیارد دلار به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.در میان کشورهای خاورمیانه نیز ایران آخرین رتبه را از نظر حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی کسب کرده‌است و این در حالی است که این کشور از نظر پتانسیل‌های اقتصادی در جایگاهی بسیار بالاتر از سایر کشورهای منطقه قرار دارد.در این منطقه امارات با جذب ۱۲میلیارد دلار سرمایه‌ خارجی در رتبه اول قرار داشته و پس از آن ترکیه با ۹میلیارد دلار و عربستان با ۶/۴میلیارد دلار به ترتیب در مراتب بعدی قراردارند.میزان سرمایه‌های خارجی ورودی به سایر کشورهای منطقه در سال ۲۰۰۵ به این شرح است: بحرین یک میلیارد دلار، عراق ۳۰۰میلیون دلار، اردن ۵/۱ میلیارد دلار، لبنان ۵/۲میلیارد دلار، کویت ۲۵۰میلیون دلار، عمان ۷۱۵میلیون دلار، قطر ۴/۱میلیارد دلار، سوریه ۵۰۰میلیون دلار و یمن ۲۶۶میلیون دلار.براساس گزارش آنکتاد میزان سرمایه‌گذاری ایران در خارج طی سال ۲۰۰۵ با افزایش ۴۰۰درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه بوده است.

در سال مذکور، ۷۶میلیون دلار از سوی ایران در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری شد. این رقم برای سال ۲۰۰۴ ، تنها ۱۹میلیون دلار اعلام شده بود.

از نظر سرمایه‌گذاری ایران در خارج نیز این کشور درمیان کشورهای خاورمیانه در جایگاه یکی مانده به آخر قرار گرفته است. در این منطقه امارات با ۶/۶میلیارد دلار در جایگاه اول و عمان با ۴۴میلیون دلار در جایگاه آخر قرار گرفته است.

میزان سرمایه‌گذاری برخی دیگر از کشورهای منطقه در خارج به این شرح است: بحرین ۱/۱میلیارد دلار، کویت ۷/۴میلیارد دلار، لبنان ۷۱۵میلیون دلار، قطر ۳۵۲میلیون دلار، عربستان ۱/۱میلیارد دلار و ترکیه یک میلیارد دلار.