اما درباره نحوه تعامل و ارتباط و سطح همکاری ایران و چین به این نکته تأکید دارم که بدون شک رابطه ایران با چین و روسیه باید گسترش یابد. معتقدم که ایران در عرصه سیاست خارجی باید فعال باشد و با همه کشورها به ویژه کشورهای همسایه و آسیایی و همچنین کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی رابطه مناسب و گسترده ای داشته باشد؛ اما مساله ای که امروز در سیاست خارجی مشکل ایجاد کرده، این است که ما رابطه خود را به دو کشور منوط کردیم و این دو کشور ممکن است از محدودیت روابط ایران با سایر کشورها سوء استفاده کنند.

صدر درباره آینده مذاکرات ایران و عربستان نیز می‌گوید: در شرایط فعلی عربستان منتظر انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکاست. عربستانی‌ها آرزو می‌کنند که جمهوری‌خواهان در آمریکا بر سر قدرت بیایند و ترامپ یا شخصی مثل ترامپ بر سر مسند ریاست جمهوری بنشیند که در آن زمان به صورت جدی مواضع خود را در مقابل ایران اعلام می‌کنند. در حال حاضر عربستان، در قضیه رابطه با ایران به صورت کج دار و مریز رفتار می‌کند تا نتیجه انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا مشخص شود.

این دیپلمات اسبق در مورد روابط تهران و مسکو نیز گفت: اینکه در ایران هنوز شناخت دقیقی از سیاست‌های روسیه وجود ندارد، مربوط به سیاست‌های روسیه در قبال سوریه بود و معتقدم هنوز عملکرد روسیه در سوریه خیلی روشن نیست. آسمان سوریه در اختیار روسیه است و هواپیماهای اسرائیلی بدون توافق روسیه نمی‌توانند از آسمان سوریه گذر کنند، این در حالی است که هر چند وقت یک بار اسرائیل، مواضع حزب الله یا برخی از مواضع که مربوط به امکانات ایران هست را به راحتی بمباران می‌کند. بمباران مواضع و امکانات ایران در سوریه از سوی اسرائیل انجام می‌شود و هیچ عکس‌العملی از سوی روسیه نشان داده نمی‌شود!آن زمانی که روسیه به فضای سوریه وارد شد، این تصور پیش آمده بود و حتی گفته می‌شد که روسیه به عنوان نیروی هوایی نیروهای ایرانی در داخل سوریه عمل خواهد کرد و در واقع روس‌ها تحت فرمان ایران خواهند بود، اما امروز اینگونه نیست و نشان می‌دهد که روسیه هم منافع خود را دنبال می‌کند و سیاست‌های خیلی روشنی ندارد.

وی افزود: در ارتباط با فروش نفت نیز روسیه به‌خصوص پس از تحریم از سوی اروپا، سیاست‌هایی را دنبال می‌کند که به نوعی رقیب ایران در فروش نفت شده و به دنبال تصاحب برخی از بازارهای نفتی ایران در چین، هند و سایر کشورهاست که این سیاست روسیه نیز با روابط استراتژیکی که برخی مقامات ایران مطرح می‌کنند به هیچ وجه همخوانی ندارد و نکته جالب اینکه مقامات روسیه تاکنون رسما بیان نکردند که با ایران متحد استراتژیک هستند! از سوی دیگر روسیه با اقدامات اخیر خود مخصوصا در قضایای اوکراین و بحث پهپادها ضربه بسیار مهلکی به موقعیت بین‌المللی ایران زد و باعث شده که روز به‌روز تحریم‌ها علیه ایران افزایش پیدا کند این در حالی است که روسیه به لحاظ اقتصادی به هیچ وجه توان جبران این تحریم‌ها علیه ایران را ندارد.