بر پایه این گزارش، ششم ژانویه ۲۰۲۳ نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌‌‌هایی علیه اعضای هیات اجرایی سازمان صنایع هوافضا و هوافضای قدس شرکت زیر نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران وضع کرد. وزارت خزانه‌‌‌داری آمریکا اعلام کرد اسامی هفت شخصیت حقیقی دیگر را به فهرست تحریم‌‌‌های خود علیه ایران اضافه کرده است. ارتباط با صنایع هوایی قدس و سازمان صنایع هوافضا بهانه تحریمی این افراد بوده است. نشنال اینترست در ادامه خاطرنشان کرد، در سال‌های گذشته آمریکا تحریم‌‌‌های زیادی علیه نهادهای دفاعی امنیتی ایران از جمله صنایع هوانوردی فجر، صنایع پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (PAHNA) و صنایع هواپیماسازی ایران (IACI) اعمال کرده است ولی با این وجود همچنان این صنایع با قدرت به کار خود ادامه داده‌اند.

بر اساس اعلام این نشریه، تحریم‌های غرب نتوانسته است از تبدیل شدن ایران به یک بازیگر برجسته در بازار هواپیماهای بدون سرنشین نظامی و به اشتراک گذاشتن فناوری هواپیماهای بدون سرنشین با شرکا و نمایندگی‌های خود در داخل و خارج از خاورمیانه جلوگیری کند.نشریه مزبور افزود، ساخت پهپادهای نظامی در ایران از اواسط دهه ۸۰ میلادی بعد از جنگ ایران و عراق آغاز شده است و حالا مجموعه پهپادهای نظامی پیشرفته ایران در بیش از ۳۳ مدل مختلف یکی از ستون‌‌‌های استراتژی امنیتی و ساختاری نظامی این کشور را تشکیل می‌دهند.

بنابر گزارش‌‌‌ها، تهران با مسکو به توافقی دست یافته است که به روسیه اجازه می‌دهد چنین پهپادهایی را به صورت محلی تولید کند. مشابه قراردادی که پس از افتتاح کارخانه‌‌‌ای در تاجیکستان در ماه مه صورت گرفت که پهپادهای قدیمی ابابیل ۲ را به صورت محلی تولید خواهد کرد.پیش‌تر نیز نشریه فوربس در گزارشی به مشتری‌‌‌های جدید پهپادهای ایرانی از جمله دو کشور صربستان و ارمنستان اشاره کرده بود. در این گزارش ادعا شده است: سال بسیار خوبی برای صادرات پهپادهای ایرانی بوده است. تهران صدها پهپاد انتحاری شاهد-۱۳۶ را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه ارسال کرد.