نیکبخت در مرز ۲۰۰ رای

محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با دفاع از وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، گفت: آقای نیکبخت از بدنه وزارت جهاد است و کار اجرایی در این حوزه انجام داده و آشنایی با مسائل و مباحث جهاد دارد. بنابراین ایشان در شرایط فعلی گزینه خوبی برای وزارت جهاد کشاورزی است. مجلس هم امروز به آقای نیکبخت رای خواهد داد.او تاکید کرد: به نظر می‌رسد وزیر جهاد کشاورزی حدود ۲۰۰ رای کسب می‌کند. همچنین شهریار حیدری نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آقای نیکبخت فرد کارشناسی است. به نظر بنده وزیری که کارشناس باشد موفق‌‌‌تر خواهد بود. از سوی دیگر اداره وزارتخانه جهاد کشاورزی با سرپرست به صلاح کشور نیست و سرپرست قدرت تصمیم‌گیری ندارد. بنابراین امیدواریم امروز وزارت جهاد کشاورزی تعیین‌تکلیف شود. او در خصوص فضای مجلس برای رای‌آوری وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، اظهار کرد: جو مجلس به نفع آقای نیکبخت و مثبت است. به نظر می‌رسد ایشان کمتر از ۲۰۰ رای کسب می‌کند.

 رای به نیکبخت قطعی است

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز به اولویت کاری وزیر جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: وزیر جهاد کشاورزی باید بتواند حوزه سنگین کشاورزی را منسجم کند. اگرچه وزیر سابق تلاش زیادی کرد اما هنوز در حوزه کشاورزی انسجام وجود ندارد. حدود ۹۰‌درصد از آب کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود در حالی که باید بتوانیم با مصرف کمتر آب درآمد بیشتری کسب کنیم. در بسیاری موارد شاهد هستیم که کشاورزان هرچه می‌خواهند را کشت می‌کنند. در برخی از مناطق کمبود آب داریم و محصولات پرمصرف آب را کشت می‌کنند. بنابراین ناهماهنگی در استفاده از ظرفیت آب در حوزه کشاورزی وجود دارد اگر وزیر بتواند آبی را که از سفره‌ها برداشت می‌شود، به درستی هدایت کند و محصولی کشت شود که بهره‌وری بیشتر داشته باشد و امکان صادرات داشته باشد، به نفع کشور است.

او در خصوص میزان رای وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار کرد: رای‌آوری آقای نیکبخت قطعی است اما به نظر می‌رسد حدود ۲۱۰ رای بیاورد. همچنین جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با اشاره به تجارب نیکبخت، تاکید کرد: وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی از متن این وزارتخانه است و سالیان سال در بخش‌های مختلف این وزارتخانه کار کرده است. ایشان مسوولیت‌های مختلفی داشته از رئیس یک اداره گرفته تا رئیس سازمان جهاد کشاورزی و معاون وزیر جهاد کار اجرایی کرده است. او ادامه داد: عملکرد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی شفاف است، اگرچه ممکن است اشکال هم داشته باشد. آقای نیکبخت برای وزارت جهاد کشاورزی مناسب است و کاش رئیس‌جمهور سایر وزرایشان را هم از این جنس انتخاب می‌کرد.

یعنی کسانی را انتخاب می‌کرد که در وزارتخانه‌ای که برای تصدی آن معرفی می‌شوند، کار اجرایی کرده باشند. این نماینده مجلس تاکید کرد: وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی مخالف جدی در مجلس ندارد که در مورد رفتار سیاسی، عملکردی و برخورد ایشان گزارشی دهند. معتقدم مجلس رای خوبی به آقای نیکبخت می‌دهد و پیش‌بینی می‌کنم وزیر جهاد کشاورزی از دو وزیری که اخیرا مجلس به آنها رای داده رای بیشتری می‌آورد. به نظر می‌رسد نیکبخت حدود ۲۰۰ رای می‌آورد.

  نیکبخت وزیر عملیاتی می‌شود

رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز با اشاره به تجربه و عملکرد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، اظهار کرد: وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی از منطقه سیستان و بلوچستان و از کف آمده و از جهادگران سابق بوده است. ایشان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان بوده و طرح ۴۸‌هزار هکتاری بخش کشاورزی را اجرا کرده است. همچنین معاون وزیر جهاد کشاورزی بوده و یک فرد عملیاتی واجرایی است و بخش کشاورزی را می‌فهمد.

او افزود: نمایندگان در چند روزی که با وزیر پیشنهاد جهاد کشاورزی جلسه داشتند یکسری مسیرها و شرایط را برای ایشان تشریح کردند. وزیر جهاد کشاورزی بر این حوزه اشراف کافی دارد و در مسوولیت‌هایی که داشته کوچک‌ترین خطایی از ایشان سر نزده است. وزارت جهاد کشاورزی یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌هاست، امنیت غذایی کشور در دستان وزیر است و آقای نیکبخت فرد عملیاتی است و قول داد شبانه‌روز کار کند. البته ایشان باید به دنبال سیاست‌های کلان باشد. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: وزیر جهاد کشاورزی به خوبی از برنامه‌هایش دفاع کرد و شرایط خوبی در مجلس دارد. پیش‌بینی می‌کنم ایشان حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ رای از مجلس کسب می‌کند.