رییس‌جمهور از توان مردم به عنوان توانی که باید برای پاسخ به نیازهای تاریخی و زمانی به صحنه بیاید نام برد و تصریح کرد که قدرتمندترین دولت تاریخ نیز نمی‌تواند تمام نیازها را برآورده کند.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در نشست انجمن‌های علمی ایران که در ساختمان مجلس قدیم برگزار شد، با طرح این سوال که چه کسانی باید کار علمی انجام بدهند و چه کسانی کار فرهنگی، اظهار کرد: از قبل از انقلاب توقعات از حاکمان در کشور بالا بوده و بعد از انقلاب این امر بیشتر شده است، البته این موضوع فی‌نفسه چیز بدی نیست که مردم از حاکمان عدالت، اندیشه، حرکت درست و صیانت از حریم ملی را بخواهند، اما در این چند دهه این توقعات بالا منجربه مطالبات جزئی و فراموش شدن توان ملی کشور شده است. وی با تاکید بر اینکه انجام همه کارها توسط دولت، شدنی نیست، افزود: قدرتمندترین دولت تاریخ نیز نمی‌تواند تمام نیازها را برآورده کند، مگر دولت چقدر توان دارد؟ توانی که باید به عرصه بیاید و به این نیازهای تاریخی و زمانی پاسخ دهد، توان مردم است. ما نزدیک به ۷۶ میلیون نفر جمعیت داریم و اگر این ۷۶ میلیون انسان همه در یک راستا حرکت کنند، توان‌ها هم‌افزا می‌شود و یک ظرفیت بی‌نهایت در کشور ایجاد می‌شود و در پی این موضوع، همه طرح‌ها قابل تحقق است و هیچ قدرتی نمی‌تواند با این نیرو برابری کند و هنر دولت نیز در این است که راه را باز کند که تمام توان‌ها در یک مسیر قرار بگیرد و مهمتر از همه توان مردم است. سیاست‌ها را باید مردم جلو ببرند، کارهای علمی را باید خود مردم انجام دهند.

مخالفان خط هوایی تهران-نیویورک

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به صحبت‌های یکی از سفرای مقیم ایران در مراسم بزرگداشت حافظ گفت: برخی از سیاست‌ها و سیاستمداران فرهنگ و انسانیت ما را گروگان گرفته‌اند و نمی‌گذارند ارتباطات برقرار شود. به نظر من کسانی که نمی‌گذارند این ارتباطات انسانی برقرار شود می‌دانند که با برقراری این ارتباطات، آنها جایگاه‌شان را از دست می‌دهند. رییس‌جمهور گفت: چند سال پیش نامه نوشتم و پیشنهاد دادم که بین ایران و نیویورک ارتباط مستقیم هوایی برگزار شود، البته می‌دانم که چرا موافقت نکردند و برخی‌ها در داخل هم با این چیزها مخالف هستند.

خدا فردوسی را دوست داشت

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه فردوسی حکیمی بود که همه‌ ارزش‌های الهی را نه فقط برای مردم ایران،‌ بلکه برای بشر زنده کرد، گفت: خدا خیلی فردوسی را دوست داشت و کسی که فردوسی را طرد کرد منفور تاریخ شد. او جانش را برای زنده کردن هویت ایرانی قرار داد. احمدی‌نژاد اظهار کرد: اینکه می‌گویند فردوسی با زنده کردن هویت ایران، ضداسلام است کوته‌بینند، چرا که هویت ایرانی یعنی هویت توحیدی، عدالت و انسانی و این هویت مرزی ندارد. حوزه فرهنگی ایران تمام دنیا است، توحید، عدالت و احترام به دیگران موضوعی جهانی است.