مصباحی‌مقدم: منابع صندوق توسعه ریالی شود، فاتحه‌اش را باید خواند

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه نباید منابع صندوق توسعه ملی ریالی شود، گفت: علاوه بر اعتبارات ارزی صندوق توسعه که به بخش تولید اختصاص می‌یابد رقم ۵ هزار میلیارد تومان برای سرمایه در گردش تولید در نظر گرفته شده که در مجموع رقم قابل ملاحظه‌ای است.

غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با سایت خانه ملت با تاکید بر اینکه بخش صنعت نیازمند تزریق ارز است نه ریال، تصریح کرد: منابع ریالی در صندوق توسعه ملی برای کمک به منابع ریالی بانک‌ها در نظر گرفته شده است. وی افزود: اگر قرار باشد تمام منابع صندوق توسعه ملی به ریال تبدیل شود فاتحه این صندوق هم خوانده است و به سرنوشت صندوق ذخیره ارزی تبدیل می‌شود.

مصباحی‌مقدم با یادآوری اینکه حمایت از تولید را به صورت ارزی و ریالی ضروری می‌دانیم، گفت: در شرایط کنونی به این دلیل که ماشین‌آلات و مواد اولیه به صورت ارزی تامین می‌شود، وزن منابع ارزی برای بخش صنعت بسیار بالاتر بوده و برای صنعتگران اهمیت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان به سرمایه در گردش هم نیاز دارند که از سهم ۱۰ درصدی آنها تامین می‌شود؛ این ۱۰ درصد با این وجود که ۲ میلیارد دلار است با تبدیل به ریال به ۵ هزار میلیارد تومان تبدیل می‌شود و این رقم، بسیار مناسب است. وی گفت: علاوه بر این منابع ریالی مسوولان نباید از منابع ارزی هم غفلت کنند که در مجموع رقم مناسبی به تولید اختصاص می‌یابد؛ خوب است که مسوولان توقعات خودشان را متعادل کنند.