غنی‌سازی اورانیوم را با قدرت ادامه می‌دهیم

عکس: ایسنا

همزمان ایالات متحده وبرخی رسانه‌ها بار دیگر تلاش کردند تا ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را زیر سوال ببرند

دنیای‌اقتصاد- دانشگاه شهید بهشتی، بزرگداشت دومین سالگرد شهادت دکتر شهریاری و سخنرانی فریدون عباسی که تاکید می‌کند ایران غنی‌سازی را با قوت ادامه خواهد داد. همزمان با برگزاری این مراسم و سخنان رییس سازمان انرژی اتمی درباره تداوم غنی‌سازی و پیشرفت نیروگاه بوشهر و اراک، اما دو سناتور آمریکا در فکر تشدید تحریم‌ها علیه ایران هستند این بار در بخش‌های مربوط به حمل‌ونقل دریایی، انرژی و معادن ایران.

براساس تحریم‌های جدید که توسط دو تن از سناتورهای کنگره در حال تهیه و چانه‌زنی هستند برخی از روش‌های دور زدن تحریم‌ها توسط ایران هم ممنوع می‌شود؛ مثل همین پرداخت پول گاز ایران با طلا توسط ترکیه. براساس این طرح جدید مبادله با افراد و سازمان‌های ایرانی که نامشان در لیست سیاه قرار گرفته ممنوع خواهد شد. در کنار تلاش ایالات متحده برای افزایش فشار بر ایران اما خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌هایی که به نامشان اشاره‌ای نمی‌کند، گزارش داده که اگرچه سرعت غنی‌سازی اورانیوم ایران افزایش داشته و این موضوع به خودی خود نگران‌کننده است؛ (چرا که بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و آژانس است) اما ایران برای تامین سوخت نیروگاه‌های خود مجبور به افزایش استفاده از اورانیوم غنی شده بوده و در همین راه هم بخشی را پودر کرده است. (تبدیل اورانیوم غنی شده به پودر مصرف آن را تنها برای سوخت نیروگاهی ممکن می‌سازد و استحصال مجدد آن تقریبا ناممکن است.) علاوه بر این ادعای رویترز، خبرگزاری آسوشیتدپرس هم مدعی شده است که نموداری از سوی مقام یک کشور که منتقد برنامه هسته‌ای ایران و خواستار توقف آن است در اختیارش قرار گرفته است که نشان می‌دهد دانشمندان هسته‌ای ایران برنامه کامپیوتری یک سلاح هسته‌ای را شبیه‌سازی کرده اند که قدرت انفجار آن سه برابر بمب اتمی است که در جنگ جهانی دوم شهر هیروشیمای ژاپن را نابود کرد. اگرچه رییس سازمان انرژی اتمی این خبر را تکذیب کرده و گفت که این اخبار و این گزارش‌ها صحت ندارد.

بنا بر ادعای آسوشیتدپرس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال گذشته در گزارش خود اشاره کرد که نمودارهایی را به دست آورده که نشان می‌دهد ایران به محاسبات انفجارهای اتمی پرداخته است. علاوه بر این، علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی در این باره گفته است که چیزی در این خصوص نشنیده است. گیل تودور، سخنگوی آژانس هم گفت که آژانس در این‌باره هیچ اظهارنظری ندارد.

در کنار این گزارش‌های چند پهلوی رویترز و آسوشیتدپرس و البته تلاش‌های سختگیرانه ایالات متحده علیه ایران، اما فریدون عباسی در دانشگاه شهید بهشتی از آرام و رو به پیشرفت بودن برنامه هسته‌ای ایران خبر داده است. او البته اظهاراتی را درباره نیروگاه اراک و بوشهر مطرح کرده که برخلاف گزارش اخیر سازمان بین‌المللی انرژی اتمی بوده است. علاوه بر این صالحی وزیر امور خارجه هم گفته است: قرار است جلیلی و اشتون در یک تماس تلفنی درباره مکان و زمان مذاکرات بعدی ۱+ ۵ و ایران با هم مذاکره کنند.

عباسی اما در سخنرانی خود در دانشگاه شهید بهشتی گفت: با تلاش متخصصان پروژه رآکتور اراک براساس برنامه و بدون هیچ مشکلی در حال پیشرفت است. وی ادامه داد: تنها به دلیل ملاحظات امنیتی ما با احتیاط جلو می‌رویم؛ چراکه دشمن قصد آسیب زدن به این رآکتور را دارد وگرنه مشکل فنی یا بودجه نداریم. به گزارش واحد مرکزی خبر، وی افزود: در آینده‌ای نزدیک شاهد راه‌اندازی رآکتور اراک با سوخت مجازی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه همه دستاوردهای هسته‌ای مرهون خون شهدا است گفت: با وجود تحریم‌ها، به احتمال زیاد امسال رشد قابل ملاحظه‌ای در ماشین‌های سانتریفیوژ خواهیم داشت و غنی‌سازی را با قوت ادامه خواهیم داد. عباسی افزود: کارهای نهایی رآکتور بوشهر هم در دست اقدام است و گروه‌های مشترک روسی و ایرانی آن را بازرسی کرده‌اند. وی گفت: به زودی این رآکتور وارد مدار می‌شود و از برق آن به صورت پایدارتر از گذشته استفاده خواهیم کرد. پیش‌تر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران اطلاع داده بود که سوخت هسته‌ای برای انجام تحقیقات به طور کامل از نیروگاه اتمی بوشهر تخلیه شده است و آن را به معنای خاموش شدن این نیروگاه قلمداد کرده بود.

علاوه بر این خبرگزاری «نووستی» روسیه هم به نقل از فردی که وی را یک منبع مطلع معرفی کرد، گزارش داد: سوخت هسته‌ای دوباره به طور کامل در قلب واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر، اولین نیروگاه اتمی ایران کار گذاشته شده و این نیروگاه به طور کامل برای ادامه کار خود آماده است.

به گزارش ایسنا، وی گفت: روز (دوشنبه) هفته جاری سوخت در حضور نماینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوباره به طور کامل در قلب واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر کار گذاشته شده و این نیروگاه برای ادامه کار خود کاملا آماده است.

تکذیب ادعای عارضه جسمی اصفهانی‌ها به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای

به گزارش خبرگزاری فارس، فریدون عباسی اما در حاشیه برگزاری مراسم در جمع خبرنگاران درباره ادعاهای رسانه‌های غربی پیرامون بروز برخی عارضه‌های جسمی در ساکنان اطراف نیروگاه اصفهان و تاکید رییس اورژانس اصفهان،‌ گفت: این سوال را می‌توانید از رییس اورژانس اصفهان بپرسید آنچه من می‌توانم بگویم این است که کل فعالیت‌های هسته‌ای که در ایران صورت می‌گیرد، تحت نظارت آژانس انرژی اتمی است و ایمنی کامل در آنها رعایت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ حادثه و اتفاق خاصی که بخواهد به مردم آسیب برساند، واقع نشده است، ‌افزود: برخی مواقع ممکن است حوادث عادی مانند هر کارخانه‌ای، در نیروگاه‌ها اتفاق بیفتد اما اینکه هر جا حادثه‌ای اتفاق می‌افتد مواد هسته‌ای وجود دارد، قابل قبول نیست. اخیرا هم هیچ نوع حادثه خاصی نداشته‌‌ایم.

عباسی درباره ارزیابی‌اش از مذاکرات آذر ماه ایران و آژانس گفت: طبق روال گذشته مسوولان آژانس در موعدی که در رسانه‌ها ذکر شده، به سرپرستی ناکارتس معاون آمانو به ایران می‌آیند و با نمایندگان کشورمان مذاکرات قبلی را ادامه می‌دهند تا به یک نتیجه مشخص دست یابند.

از سایت‌های هسته‌ای به خوبی دفاع می‌شود

عباسی در بخش دیگر سخنانش، تاکید کرد: به طور قاطع می‌گویم اگر سران غرب فرصتی می‌داشتند و ما ضعفی نشان می‌دادیم که آنها بتوانند به ما حمله کنند و تاسیساتمان را از بین ببرند، مثل خرابکاری‌های صنعتی و قطع برق که قبلا گزارش کردیم اقدام می‌کردند. رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: دشمنان ما تاکنون نتوانسته‌اند چنین کاری بکنند. ضمن اینکه نیروهای مسلح ایران به خوبی می‌توانند از مرزهای کشور دفاع کنند. به گفته وی در حال حاضر هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و از سایت‌ها به خوبی دفاع می‌شود و اگر دشمنان ما قصدی داشته باشند قطعا جمهوری اسلامی با قدرت و قوت پاسخ آنها را خواهد داد.

تلاش ایالات متحده برای افزایش فشار بر ایران

همزمان با اظهارات عباسی اما خبرگزاری رویترز گزارش داده است که اعضای ارشد و معاونان کنگره آمریکا روز گذشته اعلام کردند که به‌زودی بسته تحریمی جدید علیه ایران را که با هدف کاهش مبادلات جهانی با این کشور است بررسی خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بسته تحریمی جدید بخش‌های انرژی، حمل‌ونقل دریایی و معادن ایران را در برمی‌گیرد.

در همین راستا «رابرت منندز» سناتور دموکرات و «مارک کرک» سناتور جمهوریخواه پیش‌نویس طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را که بانک‌های خارجی طرف معامله با صنایع ایران شامل حمل‌ونقل دریایی، بنادر و کشتی‌سازی و انرژی را هدف قرار داده است، آماده کردند. در این طرح بانک‌های خارجی در صورت عدم قطع روابط تجاری با ایران از تعامل با سیستم مالی آمریکا محروم خواهند شد.

منندز در این باره اظهارکرد: تلاش کنونی ما در حال حاضر بر بخش‌های اقتصادی (ایران) که ممکن است در راستای اهداف نظامی و تسلیحاتی مورد استفاده قرار گیرد، تمرکز دارد. از سوی دیگر، یکی از اعضای ارشد کنگره که نخواست نامش فاش شود اظهار کرد: در تحریم‌های جدید هرگونه مبادله مالی با افراد و سازمان‌های موجود در لیست سیاه به علت ارتباط با ایران، ممنوع می‌شود. وی افزود: این تحریم‌های جدید در برابر اقدامات ترکیه برای واردات گاز ایران و پرداخت هزینه‌های آن از طریق طلا ممانعت ایجاد می‌کند.

گزارش دوپهلوی رویترز

همزمان خبرگزاری انگلیسی رویترزهم در گزارشی دلایل افزایش ذخائر هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار داد.به گزارش خبرگزاری فارس،این خبرگزاری در ابتدا می‌نویسد: دیپلمات‌ها و کارشناسان می‌گویند افزایش ذخائر اورانیوم غنای بالای ایران نگران‌کننده است اما ممکن است بیش از آنکه حاصل تلاش ایران برای ذخیره کردن مواد لازم برای ساخت تسلیحات اتمی باشد، از تنگناهای این کشور برای ساختن سوخت هسته‌ای ناشی شده باشد.

خبرگزاری رویترز در ادامه این گزارش می‌نویسد گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه جاری حاکی از آن بود که ایران در اواخر ماه سپتامبر ناگهان تبدیل گاز اورانیوم غنی شده کنسانتره شکافت‌پذیر ۲۰ درصدی را به پودر اکسید متوقف کرده تا سوخت لازم برای یک رآکتور تحقیقات پزشکی در تهران را تامین کند.

رویترز می‌نویسد با این حال چون فعالیت غنی‌سازی اورانیوم ایران در این زمان طبق روال قبلی ادامه یافت، این توقف‌سازی به این معنی بود که اورانیوم غنی‌شده ایران در ماه نوامبر تا ۵۰ درصد نسبت به زمان مشابه در گزارش قبلی آژانس افزایش یافت. بنابراین، افزایش اورانیوم غنی شده ایران ممکن است تنها به دلیل تامین سوخت لازم برای مصارف صلح‌آمیز انجام شده باشد.