محمد خزاعی در کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاکید کرد: طراحان و بانیان قطعنامه حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران، سوابق سنگینی در نقض حقوق بشر دارند و این مساله کاملا سیاسی است به گزارش ایسنا، محمد خزاعی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در جلسه کمیته حقوق بشر مجمع عمومی این سازمان که برای بررسی قطعنامه حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده بود، طی یک سخنرانی روشنگرانه که حدود ۴۵ دقیقه به طول انجامید، اقدام کانادا و دیگر بانیان قطعنامه در حمایت از حقوق بشر را کاملا سیاسی خواند و تاکید کرد: بانیان و طراحان قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران باید پاسخگوی نقض حقوق بشر گسترده در کشورهای خود باشند. هدف آنان مساله حقوق بشر نیست، بلکه به عنوان یک اهرم علیه ایران استفاده می‌کنند.

در این جلسه گروه کشورهای جنبش عدم تعهد و سازمان همکاری اسلامی علیه قطعنامه پیشنهادی سخنرانی و حمایت قوی خود را از جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند.

محمد خزاعی در سخنرانی خود قطعنامه پیشنهادی علیه کشورمان را به لحاظ ماهوی و رویه‌ای ضعیف، سیاسی و جانبدارانه خواند و تاکید کرد: بانیان قطعنامه تحولات منطقه را نادیده گرفته و چشم‌های خود را بر روی تضییع حقوق بشر در کشورهای خود و به ویژه منطقه خاورمیانه بسته‌اند. بانیان قطعنامه در واقع همان بانیان تضییع حقوق بشر در بسیاری از نقاط دنیا، به ویژه منطقه خاورمیانه و همچنین علیه کشور من، جمهوری اسلامی ایران هستند. اینکه رژیم صهیونیستی از بانیان این قطعنامه است دلیل روشنی بر این مدعا است. وی این قطعنامه را یک اقدام سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران دانست.

محمد خزاعی توجهات را به نقض گسترده حقوق بشر مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی به‌ویژه در تجاوز اخیر این رژیم به نوار غزه جلب نمود و تاکید کرد در بی اساس بودن قطعنامه پیشنهادی همین بس که رژیم اسرائیل با دست‌های خون‌آلود وسابقه وحشتناکی از نقض حقوق بشر علیه مردم بی‌گناه منطقه خاورمیانه از بانیان قطعنامه حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران است.

جزئیات پیش‌نویس قطعنامه

پس از سخنرانی موافقان و مخالفان، در مورد قطعنامه پیشنهادی رای‌گیری به عمل آمد که در مجموع ۹۹ کشور در مخالفت یا به صورت ممتنع به قطعنامه رای دادند که حدود ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت. نهایتا قطعنامه با همراهی کشورهای غربی به تصویب رسید.

در این رای‌گیری، ۸۳ کشور به این قطعنامه رای مثبت، ۳۱ کشور رای منفی و ۶۸ کشور رای ممتنع دادند. قرار است در ماه دسامبر سال جاری میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد این قطعنامه را به رای بگذارد.

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه «بی‌بی‌سی»، این قطعنامه‌ علیه حقوق بشر کشورهای ایران، سوریه و کره شمالی تصویب شده است. در متن این پیش‌نویس، از سیاست اعدام در ایران انتقاد شده و آمده که این کشور به اعدام‌های گسترده همچنان ادامه می‌دهد. در متن این پیش‌نویس همچنین آمده است که ایران به دستگیری منتقدان و مخالفان سیاسی و تبعیض علیه اقلیت‌های دینی ادامه می‌دهد و رفتار تبعیض‌آمیزی با زنان دارد.

براساس این گزارش، کشورهای چین، روسیه و سوریه جزو آن دسته از کشورهایی بودند که علیه این پیش‌نویس رای دادند. براساس گزارش بی‌بی‌سی، این کمیته همچنین خواهان آزادی فوری زندانیان سیاسی در این کشور شده و خواسته است یک تحقیق مستقل در زمینه نقض حقوق بشر و قوانین بین‌الملل از سوی دولت «بشار اسد»، توسط جامعه بین‌المللی انجام گیرد.