دنیای اقتصاد- اسفندیار رحیم مشایی تاکید دارد که به دنبال اهداف «دم دستی» نیست و قله‌ها را در نظر دارد. رییس دفتر رییس‌جمهور معتقد است که عده‌ای با راه دولت مخالفند و قصد دارند که هدف‌گیری دولت را از قله‌ها به اهداف دم دستی سوق دهند. وی می‌گوید: «بازگشت نگاه و افق دید ما به اهداف بلند می‌تواند به ما نیرو بدهد.» مشایی که هر از چندگاهی غایب از نظر می‌شود و بعد از مدتی با حضور جلوی دوربین‌ها و خبرنگاران آنها را غافلگیر می‌سازد، در سخنان تازه‌ای که ظاهرا هفته گذشته و در استان کرمانشاه ایراد شده، ضمن دفاع از دولت به بیان دیدگاه‌هایش درباره انتخابات سال آینده پرداخت. او در اعلام موضع اخیرش که در پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری منتشر شده از «شور» در کنار «شعور» در حرکت‌های دولت و مردم به دفاع برخاسته است. مشایی شعور بی شور را بی فایده ارزیابی کرده و به همین ترتیب حضور پرشور مردم در انتخابات آینده را پیش‌بینی کرده است. رییس دفتر رییس‌جمهور بر این نظر است که برای «بسیج توده‌ها» علاوه بر ایجاد معرفت و شعور به شور نیز نیازمندیم. دیدگاه وی این است که بدون شور نمی‌توان کشور را مدیریت کرد.

این اظهارات را می‌توان جدی‌ترین موضع‌گیری مشایی درباره انتخابات در چند ماه اخیر قلمداد کرد. تا به حال بارها اتفاق افتاده که سایت‌های مختلف از احتمال و حتی قطعیت نامزدی مشایی به نقل از خودش تاکید داشته‌اند، اما هر مرتبه این اخبار با تکذیب دفتر ریاست‌جمهوری مواجه می‌شدند. چنانکه پیش‌ترها که خبر و تحلیلی از زبان وی به صفحه رسانه‌ها راه می‌یافت که نمونه آخرش ادعای برخی سایت‌های خبری مبنی بر آمادگی مشایی برای شهادت و عدم توان «هیچ کسی» برای جلوگیری از حضور وی در انتخابات بود، با تکذیب جدی مواجه شد. در همین شرایط، هفته گذشته بود که مشایی در حاشیه مراسم عزاداری در دولت تاکید کرد که تاکنون نه درباره خودش و نه درباره دیگران در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری حرفی نزده است.

تحرکات و مواضع مشایی به خصوص در چند سال اخیر هیچ گاه خوشایند منتقدانی که با طرح حضور «جریان انحرافی» در دولت به انتقاد از آن پرداخته‌اند، خوشایند نبوده است. عده‌ای او را تافته‌ای جدابافته از دولت اصولگرا دیده اند و برخی همچون غلامرضا مصباحی مقدم از تعبیر یک روح در دو بدن برای این دو چهره استفاده کرده اند. از زمان بروز این مواضع در عرصه سیاسی سکه رایج ناظران سیاسی انتقاد، نیت خوانی و پیش‌بینی حرکت‌های بعدی مشایی شد. این مساله به تدریج به حامیان پیشین دولت نیز سرایت کرد تا جایی که در یکی از این تحولات میان دولت و مداحان فاصله افتاد. حاج منصور ارضی و سعید حدادیان در روضه‌های خود مشایی را هدف گرفتند تا کار به شکایت مشایی از آنها کشید. پس از دادگاهی شدن این دو اما حاج منصور تبرئه شد و حدادیان حکم جریمه نقدی گرفت. در مقابل نیز مشایی کم نیاورد و گفت که اتفاقا از شکایتش به دنبال همین نتیجه بوده است.

سختی‌های عیان، جاذبه‌های نهان

رییس دفتر رییس‌جمهور در جریان سخنرانی اخیرش در جلسه هم‌اندیشی متولیان و مجریان راهیان نور غرب کشور در کرمانشاه جاذبه‌های مسیر انقلاب و نظام را «نامعلوم» و «غیر عیان» و در عوض سختی‌هایش را آشکار توصیف کرده است. مشایی با بیان اینکه انقلاب و نظام اسلامی و زندگی در دوران حاکمیت ولی فقیه، تمرینی است برای زندگی در سایه حکومت جهانی امام زمان (عج)، می‌گوید: اگر به صورت فرآیندی به پدیده انقلاب اسلامی نگاه کنیم، کار تازه شروع شده است، ۳۰ سال در تاریخ، زمان زیادی نیست، امروز وظیفه ما این است که شعور و حماسه انقلاب را به نسل‌های بعد از خود منتقل و این دریافت الهی را انتقال دهیم.

وی ادامه داد: نسل‌های بعد باید پیرو این آرمان و رهرو این راه باشند و برای این کار باید هدف، منطق انقلاب، افق‌های بلند، گرفتاری‌ها، مشکلات، مسائل و نیازمندی‌ها و از سوی دیگر جاذبه‌های مسیر را بشناسند؛ چرا که جاذبه‌ها هم بازدارنده هستند، به ویژه که سختی‌ها معلوم و آشکار، اما جاذبه‌ها عموما نامعلوم و غیرعیان هستند.

اهداف دم دستی نمی‌خواهیم

رییس دفتر رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به انتقادات و مخالفت‌هایی که با دولت برای هدف‌گذاری بلندترین قله‌ها و بزرگ‌ترین اهداف می‌شود، گفت: مرتب به ما می‌گویند که آن بالاها را رها کرده و همین اهداف دم دستی را پیگیری کنید و می‌خواهند ما را از ادامه راهی که طی کرده‌ایم، منصرف کنند. دست یافتن به اهداف بلند چنانکه شعور می‌خواهد به شور نیز نیاز دارد؛ باید شور انقلابی را در جامعه دم به دم زنده کنیم، زیرا جامعه‌ای که روح ایثار از آن حذف شود، نمی‌تواند، انقلابی باشد.

احمدی‌نژاد بوی خمینی (ره) می‌دهد

وی با اشاره به انتقادات مطرح شده از نحوه ارائه گزارش رییس‌جمهور که عملکرد دولت خود را با سال‌های گذشته پس از انقلاب تا دولت نهم مقایسه می‌کند، اظهار کرد: برخی مدعی بودند که این نحوه گزارش دادن باعث می‌شود مردم تصور کنند در ۲۷ سال قبل از دولت نهم کم کاری شده است که ما در پاسخ آنها گفتیم این نحوه گزارش‌دهی می‌خواهد بگوید که می‌شد در آن ۲۷ سال هم مثل این سال‌ها کار کرد.

رییس دفتر رییس‌جمهور تصریح کرد: وقتی آقای احمدی‌نژاد آمد، رسانه‌های خارجی گفتند که او بوی خمینی (ره) می‌دهد. دولتی سر کار آمد که با قدرت از ارزش‌ها دفاع کرده و برای خدمت شب و روز‌ نمی‌شناسد و حالا حاصل عملکردش گاه با دو برابر زمان گذشته از دولت‌های دیگر و گاه با تمام زمان سپری شده از پیروزی انقلاب اسلامی و گاه با تمام تاریخ معاصر برابری می‌کند، خوب اینکه بد نیست، بلکه خیلی هم خوب است و اثبات می‌کند که با پافشاری بر ارزش‌ها بهتر می‌شود کشور را اداره کرد و بیشتر کارکرد و نظریات خلاف این، جعلی و غلط است.

مردم نباشند، کاری از احمدی‌نژاد ساخته نیست

نماینده تام الاختیار رییس‌جمهور در ستاد راهیان نور همچنین با بیان اینکه بهترین نمونه کار بسیجی و متکی به روحیه انقلابی، احمدی‌نژاد است، اظهار کرد: اگر خود را درگیر هزار توی زندگی روزمره کرده باشیم‌ نمی‌توانیم روحیه انقلابی داشته باشیم. نگاه کنید که دکتر احمدی‌نژاد وقتی پیگیر فک پلمب تاسیسات هسته‌ای شد یک جریانی آغاز شد، اگر چه این کار به این سادگی‌ها نبود، اما آقای احمدی‌نژاد روی مردم حساب کرد، او خوب می‌داند که اگر مردم نباشند، از او نیز کاری ساخته نیست.

یادآوری «خاطرات حماسی»

رحیم مشایی ادامه داد: اگر مردم حول روحیه انقلابی تجمع نکرده و متمرکز‌ نمی‌شدند،‌ نمی‌شد فشار قطعنامه‌ها را تحمل کرد، اما مطالبه یک صدای انرژی هسته‌ای از سوی مردم کشورمان، عنصر قدرت ما بود و این برآمده از روحیه ایثار بود.

مشاور رییس‌جمهور در ادامه اظهار کرد: روح حماسه، ضرورت حرکت یک جامعه و یک منطق انسانی است و اصولا حرفی عقلی هم هست و برای اثبات آن حتی نیازی به استناد به دین نیست و همه می‌فهمند که شور برای انجام خیلی از کارها در هر جامعه‌ای ضرورت دارد. مشایی با بیان اینکه جامعه نیاز به نمادسازی دارد، تصریح کرد: جنس نماد اجتماعی شور است و یادآوری خاطرات حماسی از جنس شور است. جامعه باید حس بگیرد، آن هم حس انقلابی. وی با تاکید بر اینکه بدون روح حماسه و ایثار‌ نمی‌شود انقلاب و نظام بر آمده از آن را مدیریت کرد، خاطرنشان کرد: هیچ کشوری را‌ نمی‌توان بدون روح حماسه، ایثار و شور برآمده از آن اداره کرد.

انتخابات پرشور می‌شود

مشاور رییس‌جمهور، سال آینده را سال شکوفایی بزرگ برای کشور خواند و گفت: ان‌شاءالله در این سال انتخاباتی پرشور برگزار خواهد شد و همه مردم در صحنه خواهند بود و یک بار دیگر همه به خصوص کسانی را که منکر عزت ملت بزرگ ایران هستند، ناامید خواهند کرد.

مشایی ادامه داد: البته در هر صورت نباید یادمان برود که چه در روز سختی و چه در روز راحتی باید به یاد داشته باشیم و به دیگران نیز یادآور شویم که هر چه امروز میراث زیبایی، عزت و شکوه ماست، همه حاصل جانفشانی، ایثار و فداکاری مردان و زنانی است که جان، حیثیت، آبرو، مال و ناموسشان را تقدیم این راه درخشان، یعنی راه نور کردند.