سکوت مجلس در مورد «منادی‌سفیدان»

براساس آنچه در فضای مجازی از این دیدار که زمان آن مشخص نیست دست به دست می‌شود، علیرضا منادی‌سفیدان، نماینده تبریز و رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که با حضور معلمانی که از استان‌های دیگر به دفتر او رفته‌اند؛ حین شنیدن گلایه‌های آنها از مسائل صنفی‌شان دست به رفتارهای عجیبی از جمله باد زدن خود با چند ورقه کاغذ، بازی دادن صندلی و حتی خوردن تنقلات می‌زند و به نوعی بی‌حوصلگی خود را از شنیدن سخنان معلمان بارها و بارها نشان می‌دهد. رئیس کمیسیون آموزش مجلس در بخشی از این فیلم حتی می‌گوید که مسائل این معلمان به حوزه انتخابی وی مربوط نیست.

رفتارهایی که موجب خشم مردم به دلیل آنچه بی‌احترامی به معلمان توصیف می‌کنند، شده است. به گفته منتقدان نماینده تبریز در حالی اقدام به چنین رفتاری کرده که در جایگاه یک نماینده مجلس و ریاست کمیسیون آموزش مجلس نشسته است. البته در این میان برخی نیز رفتار منادی‌سفیدان را مرتبط با افتادن فشارخون او و گرمای هوا دانسته‌اند. دلیل رفتارهای این نماینده مجلس هرچه که باشد موجی از انتقادها را به سوی او روانه کرده است‌. این انتقادها روز گذشته به روزنامه ایران نیز راه پیدا کرد و این روزنامه تلویحا از شورای نگهبان خواست تا منادی‌سفیدان را در انتخابات آتی مجلس رد صلاحیت کند‌.

ارگان رسمی دولت در ستون دیگه چه خبر در صفحه سوم خود با عنوان «بازتاب منفی رفتار خارج از عرف یک نماینده» در واکنش به رفتار منادی سفیدان نوشت: «روز گذشته فیلم کوتاهی از رفتار عجیب و دور از ادب یکی از نمایندگان مجلس در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی واکنش‌برانگیز شد. علیرضا منادی‌سفیدان، نماینده برخی شهرهای استان آذربایجان شرقی که مردمانش به اخلاق و آداب‌دانی شهره‌اند، در یک جلسه دیدار مردمی در کمتر از دو دقیقه انواع و اقسام رفتارهای خلاف شأن حضور در جمع را از خود بروز داد. او در حالی که موظف بود مطابق دستور کار جلسه (دیدار مردمی) به مشکلات مردم گوش بدهد با رفتارهایی همچون دست کردن در دهان و تمیز کردن دندان‌ها، خوردن تنقلات، باد زدن خود، لم دادن و بی‌توجهی به مخاطب، این‌گونه نشان داد که گویا نه تنها قصدی برای گوش دادن به سخنان آن فرد ندارد که حتی احترام او و مردمی را که در اطراف میزش ایستاده بودند ضروری ندیده است.»

در ادامه این مطلب آمده است: «این رفتار و فیلم کوتاهی که از آن منتشر شد خیلی زود مستمسک فضاسازی رسانه‌های بیگانه و هجمه علیه نهاد مردمی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. به نظر می‌رسد هم از جهت حفظ جایگاه نمایندگی و رابطه آن با مردم به عنوان والیان حقیقی امور و هم از حیث جلوگیری از بهانه قرار گرفتن چنین رفتارهایی برای هجمه دشمنان ضروری است هیات رئیسه مجلس و همچنین هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به این موضوع وارد شوند و تصمیم لازم را برای صیانت از جایگاه مجلس بگیرند. همچنان که بسیاری از ناظران و کاربران فضای مجازی فارغ از هرگونه نگاه جناحی یا سیاسی، خواستار عذرخواهی رسمی و فوری این نماینده از رفتار غیرقابل دفاعش شدند و بعضی نیز ابراز امیدواری کردند در احراز صلاحیت داوطلبان مجلس آتی چنین مواردی با قاطعیت از سوی شورای نگهبان مد نظر قرار گیرد.»

پیش از این روز یکشنبه عصر نیز خبرگزاری تسنیم با انتقاد از رفتار علیرضا منادی‌سفیدان، نماینده تبریز و رئیس کمیسیون آموزش مجلس، خواستار عذرخواهی او و ورود هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به این موضوع شد. این خبرگزاری اصولگرا همچون روزنامه دولتی ایران بروز چنین رفتاری از جانب یک نماینده مجلس را زنگ هشداری برای نهاد‌های نظارتی همچون شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها دانست‌.

تسنیم در بخشی از مطلب خود با عنوان «آقای علیرضا منادی! برای حفظ شأن مجلس حداقل رسما عذرخواهی کنید» ضمن تشریح حرکات این نماینده مجلس در دیدار با معلمان نوشت: «این‌گونه حرکات ناشایست که نه در‌ شأن مجلس است و نه کرسی نمایندگی، آن هم در حالی که مجلس انقلابی در دوره یازدهم با حضور بسیاری از نماینده‌های مردمی و دلسوز توانسته گام‌های بزرگی در جهت مصالح و منافع کشور بردارد، ضربه مهمی را به اعتبار نمایندگی وارد می‌کند.»

تسنیم در ادامه این مطلب نوشت: «این اتفاق تلخ آن هم در سال انتخابات و در ارتباط با مردمی که ولی‌نعمت همین نمایندگان هستند، نشان می‌دهد که اولا مردم در انتخاب یک شخص برای جایگاه نمایندگی باید تمام نکات لازم را بسنجند و فرد اصلح را انتخاب کنند و ثانیا زنگ هشداری برای نهاد‌های نظارتی همچون شورای نگهبان است که اشخاص تایید صلاحیت شده، توانایی حفظ شأن نمایندگی مجلس شورای اسلامی ایران را به ویژه در ارتباط با مردم داشته باشند.»

همزمان روز گذشته سایت رجانیوز نیز با انتشار مطلبی در این خصوص عکسی از منادی‌سفیدان منتشر کرد که او را درحالی که روی سکوی انتهایی کنار صندلی نمایندگان نشسته و پاهایش را دراز کرده نشان می‌دهد. در این مطلب که با عنوان «بی‌احترامی رئیس کمیسیون آموزش مجلس به فرهنگیان» منتشرشده آمده است: «علیرضا منادی‌سفیدان با دکترای دامپزشکی در حالی به صندلی ریاست کمیسیون آموزش مجلس تکیه زده است که بیشترین وظایف این کمیسیون در حوزه آموزش‌وپرورش است و شاید این بی‌احترامی توسط رئیس کمیسیون آموزش، به علت درک‌نکردن جایگاه معلمان است.»

رجا‌نیوز در بخش دیگری از مطلب خود به سخنان اردیبهشت‌ماه سال جاری رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان و فرهنگیان استناد کرده و نوشته است: اردیبهشت‌ماه سال جاری رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان، فرهنگیان را ستایش کرده و درباره آنها فرمودند: «من نخستین مطلبی که در باب معلم باید بنده امروز عرض بکنم، سپاس از جامعه معلمان است؛ این سربازان گمنام نظام اسلامی و اسلام و مسلمین که در اطراف کشور، در دورترین نقاط کشور، بی‌سروصدا مشغول کارند، مشغول مجاهدت‌اند و با سختی‌ها، با مشکلات فراوان، دارند کار می‌کنند. در واقع، فرزندان ملت را این جامعه معلمین دارند تربیت می‌کنند و آنها را برای آینده روشنی آماده می‌کنند.»

رجا نیوز می‌افزاید: «این بی‌احترامی از رئیس کمیسیون که مستقیما باید با فرهنگیان در ارتباط باشند، تحقیر این قشر شریف در اذهان ملت بود و هرچه زودتر باید این بی‌احترامی توسط شخص رئیس کمیسیون جبران شود.» انتقادها به نماینده تبریز در شبکه ایکس و اینستاگرام نیز طی روزهای گذشته بازتاب گسترده‌ای داشته است‌. از جمله سعید آجرلو، چهره نزدیک به محمد‌باقر قالیباف و اصولگرا نیز در اینستاگرام خود در انتقاد از این رفتار نماینده تبریز نوشت: «این ذهنیتی که به یک نماینده مجلس‌ جرات داده مقابل بیچارگی و مشکل مردم لم بدهد و تنقلات بخورد باید برانداخت.»

ازسوی دیگر عبدالرضا داوری، فعال سیاسی نیز در شبکه ایکس نوشت: «در سال ۱۳۰۷، استاد محمدتقی بهار (ملک‌الشعرا)، رئیس کمیته فرهنگ و تعلیمات مجلس شورای ملی بود. پس از ۹۵ سال، کرسی ریاست استاد بهار در کمیته فرهنگ و تعلیمات مجلس، به ‌علیرضا منادی‌سفیدان‌، عضو حزب اعتدال و توسعه رسیده است. اگر این پیشرفت نیست، پس چیست؟!» او البته در توییتی دیگر نوشت: «هر چند منادی‌سفیدان در انتخابات مجلس مورد حمایت حزب اعتدال و توسعه از حوزه انتخابیه تبریز بوده است اما بنابر اظهارنظر منابع موثق وی عضو حزب اعتدال و توسعه نیست.»

با تمام این انتقادهای گسترده هنوز نه خود نماینده تبریز واکنشی به فیلم‌های منتشر شده از خودش در جریان گفت‌وگو با معلمان نشان داده و نه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ورود خود به این موضوع را اعلام کرده است‌. در همین راستا مصطفی طاهری، عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در پاسخ به این پرسش که آیا هیات نظارت با اشاره به انتشار فیلمی از منادی‌سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که شأن مجلس را زیر سوال برد آیا به این موضوع ورود پیدا می‌کند؟ گفت: نمی‌دانم. اگر این موضوع شاکی داشته باشد در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مطرح و رسیدگی می‌شود.