در حالی که بیش از افزون بر ۱۵ حمله تا حد زیادی بی‌اثر بودند، اکنون حداقل ۶۰ پرسنل آمریکایی جراحات جزئی را گزارش کردند. به گفته پنتاگون، اینها اغلب آسیب‌‌‌های مغزی ناشی از انفجار بود و همه سربازان به محل خدمت بازگشته‌‌‌اند. در واکنش به این حملات، ایالات متحده خط ظریفی را طی کرد، به طوری که ارتش ایالات متحده تنها سه بار پاسخ داد، در حالی که دولت بایدن تلاش می‌‌‌کند تا تلاش‌‌‌ها را برای بازدارندگی شبه‌‌‌نظامیان بدون تحریک درگیری گسترده‌‌‌تر در خاورمیانه متعادل کند.  

به گفته پنتاگون، شبه‌‌‌نظامیان مورد حمایت ایران از ۱۷ اکتبر ۶۱ حمله به پایگاه‌‌‌ها و تاسیساتی که پرسنل آمریکایی در عراق و سوریه در آن مستقر هستند، انجام داده‌‌‌اند. از این تعداد ۲۹ مورد در عراق و ۳۲ مورد در سوریه بوده است. ایالات‌متحده طبق توافق با دولت بغداد حدود ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی در عراق و حدود ۹۰۰ سرباز در سوریه دارد. این نیروها عمدتا برای مقابله با داعش است، اما با استفاده از پادگان التنف در منتهی‌الیه جنوب بر مستشاران ایرانی فعال نظارت می‌‌‌کنند. آخرین جهش در حملات، ۱۰ روز پس از تهاجم ۷ اکتبر آغاز شد که طی آن حداقل ۱۲۰۰ نفر کشته شدند.

 پاسخ نظامی خشونت‌‌‌آمیز اسرائیل باعث کشته شدن هزاران غیرنظامی گرفتار در غزه شده و تهدیدهای تلافی‌جویانه طیفی از گروه‌‌‌های مورد حمایت ایران از جمله حزب‌‌‌الله لبنان، حوثی‌‌‌های مستقر در یمن و شبه‌نظامیان در عراق و سوریه را تقویت کرده است. این تهدیدها پس از انفجار بیمارستانی در غزه در ۱۷ اکتبر که منجر به کشته شدن صدها غیرنظامی شد، تشدید شده است. به گزارش آسوشیتدپرس، عمده حملات به پایگاه‌‌‌ها و تاسیسات توسط پهپادها یا موشک‌‌‌های انتحاری در یک جهت انجام شده است. در حملات اولیه که بین ۱۷ تا ۲۱ اکتبر به پایگاه هوایی الاسد در عراق و التنف روی داد، تعداد زیادی جراحات، به‌ویژه آسیب‌‌‌های مغزی رخ داد.

در این میان یک پیمانکار آمریکایی در حالی که در پی حمله احتمالی هواپیمای بدون سرنشین به دنبال پناهگاه بود، دچار حمله قلبی شد و درگذشت. با خلأ قدرت و سال‌ها درگیری داخلی پس از تهاجم به رهبری ایالات‌متحده به عراق در سال ۲۰۰۳، شبه‌‌‌نظامیان در عراق رشد کرده و تکثیر شده‌‌‌اند که برخی از آنها توسط ایران حمایت می‌‌‌شوند. یک دهه بعد، زمانی که داعش به عراق حمله کرد، تعدادی از شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران زیر چتر نیروهای الحشد الشعبی گرد هم آمدند و با داعش مبارزه کردند.

این گروه‌‌‌ها شامل عصائب اهل الحق، گردان‌‌‌های بدر و گردان‌‌‌های حزب‌‌‌الله، گروهی جدا از حزب‌‌‌الله لبنان بودند. تعدادی از شبه‌‌‌نظامیان عراقی نیز در سوریه فعالیت می‌‌‌کنند. پس از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس، جمعی از گروه‌‌‌های تحت حمایت ایران خود را تحت عنوان مقاومت نوین اسلامی در عراق طبقه‌‌‌بندی کردند و آخرین موج حملات را به پایگاه‌‌‌هایی که نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه در آن مستقر هستند، آغاز کردند. این حملات محمد شیاع السودانی نخست‌‌‌وزیر عراق را در موقعیت دشواری قرار داد. او در حالی که با حمایت گروه‌‌‌های مورد حمایت ایران به قدرت رسیده است، خواهان ادامه روابط خوب با ایالات متحده است و از ادامه حضور نیروهای آمریکایی در کشورش حمایت کرده است. به نوبه خود، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در دیدار با السودانی در ماه جاری، نسبت به عواقب تداوم حمله شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به تاسیسات آمریکا در عراق و سوریه هشدار داد.

السودانی سپس به تهران سفر کرد و با مقامات عالی ایران دیدار کرد، دیداری که مقامات آمریکایی آن را یک اتفاق مثبت ارزیابی کردند. یک مقام شبه‌نظامی مورد حمایت ایران گفت که السودانی «فشار زیادی» بر شبه‌نظامیان برای انجام حملات  طی دیدار بلینکن اعمال کرد. وی افزود السودانی در مقابل متعهد شده است که آمریکایی‌‌‌ها را تحت فشار قرار دهد تا به شبه‌نظامیانی که حملات را انجام داده‌‌‌اند پاسخ قاطعانه ندهند. از زمان حمله ۷ اکتبر، دولت بایدن کشتی‌‌‌های جنگی، جت‌‌‌های جنگنده، سیستم‌‌‌های دفاع هوایی و نیروهای بیشتری را به خاورمیانه منتقل کرده است تا گروه‌‌‌های مسلح را از گسترش درگیری منصرف کند. اما واکنش نظامی آمریکا به حملات به نیروهایش بسیار کم بود. در ۲۷ اکتبر، جنگنده‌‌‌های آمریکایی دو انبار اسلحه و مهمات را در شرق سوریه در نزدیکی البوکمال بمباران کردند.

در ۸ نوامبر، جت‌‌‌های جنگنده بمب‌‌‌هایی را روی یک انبار اسلحه در نزدیکی میسلون در دیرالزور پرتاب کردند. در ۱۲ نوامبر، حملات هوایی آمریکا یک مرکز آموزشی و یک خانه امن را در منطقه بلبل در المیادین هدف قرار داد.در داخل دولت ایالات‌متحده نگرانی‌‌‌هایی وجود دارد که رویکرد انتقام جویانه‌تر می‌تواند منجر به تشدید خشونت و تحریک حملات مرگبارتر شود. پنتاگون می‌‌‌گوید این حملات به انبارهای نظامی این گروه آسیب رساند و سایت‌‌‌ها را غیرقابل استفاده کرد، اما منتقدان می‌‌‌گویند که واکنش ایالات متحده در مقایسه با ۶۰ حمله و تلفات آمریکایی کمرنگ‌‌‌تر است و مهم‌تر از آن، به وضوح نمی‌تواند گروه‌‌‌ها را بازدارد.

اگرچه نزدیک به نیمی از حملات به پایگاه‌‌‌های ایالات متحده در عراق بود، اما ایالات متحده حملات هوایی تلافی‌جویانه را تنها علیه سایت‌‌‌هایی در سوریه انجام داد. پنتاگون با بیان اینکه ایالات‌متحده در حال حمله به سایت‌‌‌هایی است که تاثیر مستقیم‌‌‌تری بر تهران دارد، از تصمیم‌‌‌های حمله دفاع می‌‌‌کند. مقامات می‌‌‌گویند هدف، فشار بر ایران است تا به شبه‌نظامیان بگوید حملات را متوقف کنند.آنها همچنین می‌‌‌گویند این مکان‌‌‌ها به این دلیل انتخاب شده‌‌‌اند که انبارهای سلاح و مراکز لجستیکی هستند که توسط شبه‌‌‌نظامیان مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرند و حذف آنها توانایی‌‌‌های تهاجمی را از بین می‌‌‌برد.

با این حال، یکی از دلایل اصلی تمرکز ایالات متحده بر سوریه این است که ایالات متحده نمی‌‌‌خواهد با انجام حملاتی در داخل مرزهای خود، دولت عراق را که می‌تواند منجر به کشته یا زخمی شدن عراقی‌‌‌ها شود، به خطر بیندازد. در اوایل ژانویه ۲۰۲۰، ترور سردار قاسم سلیمانی منجر به تنش روابط با دولت عراق شد و جرقه‌ای را برای خروج همه نیروهای آمریکایی از این کشور برانگیخت. ایالات متحده حضور خود در عراق را در جنگ علیه داعش، توانایی خود در حمایت از نیروهای سوریه و تداوم نفوذ خود را در منطقه حیاتی می‌‌‌داند.