وزیر امور خارجه ایران علاوه بر سخنرانی در این اجلاس و تبیین دیدگاه‌‌‌ها و پیشنهادهای تهران در ارتباط با تحولات جاری فلسطین، با برخی مقامات کشورها و همتایان شرکت‌کننده در این نشست دیدار و گفت‌‌‌وگو خواهد کرد. در بدرقه وزیر امور خارجه ایران به مقصد جده، عبدالله سعود العنزی سفیر پادشاهی عربستان سعودی و برخی اعضای سفارت این کشور در تهران نیز حضور داشتند.دومین نشست اضطراری شورای وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی بعد از ظهر دیروز (سه‌‌‌شنبه) در دفتر دبیرخانه مرکزی این سازمان در جده برگزار شد. این نشست در حالی برگزار می‌شود که سازمان همکاری اسلامی پیش‌تر نیز به منظور بررسی تحولات وضعیت غزه در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ (۲۶ مهر) نشست فوق‌‌‌العاده کمیته اجرایی خود را در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو این سازمان در جده عربستان برگزار کرده بود.

سازمان همکاری اسلامی همچنین در ادامه نشست‌‌‌های خود در ارتباط با جنایت‌‌‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و ایجاد بازدارندگی در ارتباط با آن در تاریخ ۲۰ آبان ماه سال‌جاری اقدام به برگزاری نشست اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی در ریاض عربستان کرد. سید‌ابراهیم رئیسی همراه با امیرعبداللهیان در این اجلاس حضور یافتند. در پایان این نشست، بیانیه‌‌‌ای ۲۰‌بندی منتشر و در آن از کشورهای عضو خواسته شد که تمام اقدامات دیپلماتیک، حقوقی و بازدارنده ممکن و موثر را برای توقف جنایات ضد بشری اسرائیل اتخاذ کنند. در طول نزدیک به ۵ماه گذشته فلسطین به محوریت رایزنی‌های منطقه‌ای ایران و عربستان تبدیل و عاملی برای همگرایی بین دو کشور بوده است.

پیش‌تر و در تاریخ ۲۷ خرداد سال‌جاری، امیرعبداللهیان با سفر به ریاض سفارتخانه ایران را بازگشایی و در روز بعد با محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد. از آن زمان دو کشور کمتر توانسته‌اند دیدارهای سطح بالا با تمرکز بر روابط دوجانبه داشته باشند. اگرچه در طول یک‌سال گذشته وزرای خارجه دو کشور در حاشیه نشست‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نزدیک به ۱۰ ملاقات داشته که عموما به مباحث و رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اختصاص داشته است.