سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در رابطه با گزارش‌‌های منتشر شده در خصوص حمله این رژیم به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق با طرح ادعای دخالت ایران در حمله بامداد سه‌شنبه به بندر ایلات، گفت: حمله اخیر به پایگاه دریایی این رژیم با «هدایت ایران» و توسط «پهپادهای ساخت ایران» انجام گرفته است. «حسین اکبری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه روز دوشنبه و چند ساعت پس از این حمله با بیان اینکه در جریان حمله هوایی رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق بین پنج تا ۷ نفر به شهادت رسیده‌‌اند، گفت: «ساختمان کنسولگری ایران در دمشق توسط جنگنده‌‌های اف-۳۵ و با ۶ موشک مورد حمله قرار گرفته است.» این حمله که اولین حمله‌‌ در نوع خود به اماکن دیپلماتیک شامل کنسولگری‌‌ها یا سفارتخانه‌‌های ایران به شمار می‌رود و با محکومیت بسیاری از کشورها مواجه شده است، تجاوز آشکار به خاک ایران محسوب می‌شود و می‌تواند پاسخ محتمل تهران ظرف روزهای آینده را به دنبال داشته باشد.

در همین خصوص، روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از شهادت سرداران محمدرضا زاهدی و محمد هادی حاج رحیمی و پنج تن از همراهان در جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله موشکی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: در پی شکست‌‌های ترمیم‌ناپذیر رژیم گرگ صفت صهیونیستی برابر مقاومت فلسطین و ایستادگی مردم غزه و سرشکستگی مقابل اراده پولادین رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی منطقه، ساعاتی قبل (عصر روز دوشنبه ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳) هواپیما‌‌های این رژیم جعلی در جنایتی جدید ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را مورد هدف حمله موشکی قرار داد که بر اثر این جنایت سرداران رشید مدافع حرم « سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی» و «سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی» از فرماندهان، پیشکسوتان و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشاران نظامی ارشد ایران در سوریه و ۵ تن از افسران همراه آنان به فیض شهادت نائل آمدند.

همزمان رئیس جمهور نیز در بیانیه‌ای در واکنش به جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی تصریح کرد: این سرداران مجاهد که از فرماندهان، رزمندگان و جانبازان دلیر دوران دفاع مقدس بودند، در کسوت مستشاری ارشد در دفاع از حرم اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و در حراست از ارزش‌‌های بلند اسلامی و انسانی در سوریه حضور داشتند و سرافرازانه به کاروان شهیدان پیوستند. رئیسی تاکید کرد: صهیونیست‌‌ها باید بدانند با اینگونه اقدامات غیرانسانی هرگز به اهداف شوم خود نخواهند رسید و روز به‌روز شاهد تقویت جبهه مقاومت و انزجار و نفرت ملت‌‌های آزاده علیه ماهیت نامشروع خود بوده و این جنایت ناجوانمردانه نیز بی‌‌پاسخ نخواهد ماند.

همچنین محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی با اشاره به عجز رژیم صهیونیستی تاکید کرد: در آستانه حرکت وحدت‌‌بخش امت اسلام در روز جهانی قدس، ناتوانی، عجز و زبونی رژیم غاصب و متجاوز صهیونیستی دربرابر مقاومت و ایستادگی رزمندگان جبهه اسلام در منطقه نمایان گردید و بار دیگر در جنایتی آشکار، مجاهدانی دلاور و رشید از فرزندان ملت ایران را ناجوانمردانه به شهادت رسانید تا درنده‌‌خویی و سفاکی خود را بیش از پیش عیان سازد.

اما نقطه عطف این واکنش‌ها، تشکیل جلسه شورای عالی امنیت ملی ساعت ۲۱ دوشنبه شب و چند ساعت پس از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران با حضور رئیس‌‌جمهور و رئیس این شورا و اتخاذ تصمیمات مقتضی بود که نشان می‌دهد ایران خود را برای پاسخ متوازن آماده کرده است. این پاسخ می‌تواند سال‌ها جنگ ایران و اسرائیل راکه به عنوان «جنگ سایه» از طریق گروه‌های نیابتی در عراق، سوریه، لبنان و یمن جریان داشته وارد فاز جدیدی کند .

بازتاب این نگرانی را می‌توان از بیانیه‌های محکومیت دولت‌های عرب خلیج فارس مشاهده کرد که بلافاصله این حمله را محکوم و آن را نقض منشور سازمان ملل در حمله به اماکن دیپلماتیک دانستند. اگرچه امارات و بحرین به دلیل میزبانی از سفارت اسرائیل، نگرانی‌های مضاعفی نسبت به دیگر بازیگران شورای همکاری دارند و بیم آن دارند که سفارتخانه‌های اسرائیل در این دو کشور عربی که از سال ۲۰۲۰ با عادی‌سازی روابط افتتاح شده، جزو بانک اهداف ایران برای پاسخ به رژیم صهیونیستی باشد.

از دیگر بانک اهدافی که به‌ویژه در فضای مجازی از سوی برخی چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای مورد اشاره قرار گرفته، سفارت اسرائیل در جمهوری آذربایجان است که از سال‌های گذشته به منطقه مانور اسرائیل در مرزهای شمال غرب ایران تبدیل شده است. پیش‌تر و اواخر سال گذشته نیز جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تجاوزات و شرارت‌های اسرائیل در اقلیم کردستان عراق، مقرهای جاسوسی این رژیم و برخی گروهک‌های تروریستی را با حملات موشکی پاسخ داد.

به‌رغم جدی بودن ایران برای پاسخ به اسرائیل، اما واکنش ایران سطوح دیگری از اقدامات سیاسی تا دیپلماتیک و حقوقی را در بر می‌گیرد. پیام مهم و شبانه تهران به آمریکا از طریق فراخوانی سفیر سوئیس یکی از این اقدامات به شمار می‌رود. ساعاتی بعد از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، مقام سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران به وزارت خارجه احضار شد. وزارت خارجه اعلام کرده بود در این احضار پیام مهمی به طرف آمریکایی منتقل شده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در پیامی در شبکه ایکس در تبیین این پیام خاطرنشان کرد: در پی حمله تروریستی رژیم اسرائیل به ساختمان دیپلماتیک کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق و شهادت چند تن از مستشاران رسمی نظامی کشورمان، مقام سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران، ساعت ۰۰:۴۵ بامداد سه‌‌شنبه توسط مدیرکل آمریکا به وزارت خارجه فراخوانده شد. در این احضار ابعاد حمله تروریستی و جنایت رژیم اسرائیل تبیین و مسوولیت دولت آمریکا مورد تاکید قرار گرفت. پیام مهمی به دولت آمریکا به عنوان حامی رژیم صهیونیستی ارسال شد. آمریکا باید پاسخگو باشد.

حالا رسانه‌های غربی فاش کرده‌اند که ایران در این پیام به آمریکا اعلام کرده قصد پاسخ به جنایت صهیونیست‌ها را دارد و آمریکا نباید در این قضیه دخالتی بکند. باراک راوید خبرنگار اسرائیلی در گزارش خود در رسانه آمریکایی آکسیوس به این مساله اشاره کرده است. اما سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده به آکسیوس گفت که ایالات متحده «هیچ دخالتی در حمله [اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران] نداشت و ما از قبل از آن اطلاعی نداشتیم.» یک مقام ارشد آمریکایی گفت که ایالات متحده این موضوع را مستقیما به ایران اعلام کرده است.

با این حال تلاش‌های ایران صرفا به ارسال پیام محدود نشده و وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از تحرکات دیپلماتیک خود با وزرای خارجه و مقامات سیاسی تلفنی گفت‌وگو و ابعاد این حمله را مورد بررسی قرار داد. ساعاتی پس از این حمله امیرعبداللهیان با فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه تلفنی گفت‌وگو و تاکید کرد: نتانیاهو به دلیل شکست‌های پی در پی رژیم اسرائیل در غزه و دست نیافتن به اهداف جاه طلبانه صهیونیست‌ها، تعادل روانی خود را کاملا از دست داده است.

وزیر خارجه همچنین طی تماس تلفنی با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی خواستار اقدام و واکنش مناسب و فوری این سازمان علیه این جنایت رژیم اسرائیل شد. امیرعبداللهیان در ادامه و در گفت‌وگو با همتای عمانی خود نیز بر ضرورت تلاش‌های بین‌المللی برای خاتمه دادن به جنایات اسرائیل در غزه اشاره کرد.

در ادامه تحرکات بین‌المللی ایران برای محکومیت اقدام اسرائیل، سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت، در پی حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه از این شورا خواست این اقدام جنایتکارانه را به شدیدترین وجه ممکن محکوم و نشست فوری برای رسیدگی به نقض آشکار هنجارها و اصول حقوق بین‌الملل توسط رژیم اسرائیل برگزار کند.

در این ارتباط به درخواست روسیه و در پی نامه ایران به شورای امنیت سازمان ملل، نشست شورای امنیت درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه سه‌‌شنبه برگزار شد. معاون نمایندگی روسیه تصریح کرد: به دنبال نامه ایران، ما درخواست جلسه توجیهی علنی شورای امنیت سازمان ملل را کرده‌ایم؛ این جلسه برای روز سه‌شنبه دوم آوریل ساعت ۱۵ به وقت نیویورک برنامه‌ریزی شده است. پیش‌تر «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل متحد در واکنش به حمله هوایی ارتش رژیم اسرائیل به سفارت ایران در مجاورت سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر دمشق ابراز نگرانی کرده بود. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق سوریه را محکوم کرد و هشدار داد: هرگونه محاسبه اشتباه می‌تواند منجر به درگیری گسترده‌‌تر در منطقه‌‌ای بی‌‌ثبات، با عواقب ویرانگر برای غیرنظامیان شود.

تحلیلگران معتقدند نوع اقدام اسرائیل در حمله به اماکن دیپلماتیک می‌تواند آثار متفاوتی را جدا از آنچه تاکنون بین ایران و اسرائیل در جریان بوده رقم بزند و به عنوان نقطه عطف در روند تحولات منطقه‌ای ایفای نقش کند. طبیعتا نوع پاسخ جمهوری اسلامی ایران می‌تواند بر ترسیم این صحنه در حال پدیدار شدن، بیشترین تاثیر را بر جا بگذارد. اینکه پاسخ ایران فراتر از گروه‌های نیابتی خواهد رفت و اقدام مستقیم در دستور کار قرار می‌گیرد یا خیر، هنوز با عدم‌قطعیت‌هایی مواجه است.

با این حال برخی کارشناسان معتقدند که «ایران و اسرائیل سال‌هاست درگیر جنگی بوده‌‌اند که از آن به عنوان جنگ سایه نام برده می‌شود، اما حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق ثابت کرد که این اصطلاح، به‌‌ویژه با افزایش تنش در جبهه‌های مختلف در منطقه اشتباه بوده است.»

استراتژی خوف و رجا علیه اسرائیل