عدم توازن در مالیات‌ستانی از استان‌ها

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با بیان اینکه قطعا تغییراتی از سوی مجلس در جداول بودجه صورت می‌گیرد، گفت: با توجه به مطالعه‌ای که روی جداول بودجه ۱۴۰۳ داشتم، در مالیات‌ستانی از استان‌ها توازنی وجود ندارد. برای مثال یک استان ۸۵ درصد و یک استان ۶۰ درصد باید مالیات بدهد و این به مردم فشار می‌آورد. از سوی دیگر نرخ مالیاتی که دولت از استان‌ها می‌گیرد باید تناسبی با پروژه‌های استانی‌اش داشته باشد که متاسفانه این توازن هم وجود ندارد. او ادامه داد: ما سقف طرح تملک دارایی را مانند سال ۱۴۰۲ در نظر گرفتیم و ۶.۷درصد هم اجازه افزایش دادیم، اما در حال حاضر بر پروژه‌هایی که دولت برای تخصیص اعتبارات انتخاب کرده حرف داریم. دولت اعتبارات یک پروژه را ۲۰۰ درصد و اعتبارات یک پروژه را ۷۰ درصد افزایش داده است. باید توجیهات دولت را شنید، اما قاعدتا یکسری تغییر و تحولاتی در جداول خواهیم داشت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه تاکید کرد: ما رقم بودجه را نمی‌توانیم تغییر بدهیم، اما می‌خواهیم پیشنهادی بدهیم که همه کشور از آن منتفع شوند. بر این اساس می‌خواهیم پیشنهاد دهیم مبلغ پروژه‌ها مانند مبلغ در نظر گرفته شده در بودجه ۱۴۰۲ باشد و شرط و شروطی که برای پروژه‌ها گذاشته می‌شود باید منطقی باشد. زارع با اشاره به تغییرات اعمال شده از سوی دولت در حوزه مالیات در بخش دوم لایحه بودجه، تصریح کرد: دولت در برخی بخش‌ها، مالیات‌ها را افزایش داده که ما اینها را کم خواهیم کرد. آنچه در بخش اول مصوب کردیم و آنچه دولت آورده است یک تفاوت‌هایی دارد و به نظر می‌رسد این تفاوت حدود ۵ تا ۶ درصد است. او افزود: آن مواردی را که خارج از تبصره و احکام بودجه ۱۴۰۳ است، اصلاح می‌کنیم. البته ما نمی‌توانیم سقف بودجه را تغییر بدهیم. اما اگر خارج از سقف مبلغی در جداول اضافه شده ما آنها را اصلاح خواهیم کرد.

دولت در جداول سقف بودجه را کاهش داده است

همچنین جبار کوچکی‌نژاد، عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ با انتقاد از جداول بودجه، گفت: دولت حدود ۱۵۰ همت از سقف بودجه را پایین آورده است و برخی موارد را کم و برخی دیگر را افزایش داده است. این در صورتی است که سقف بودجه را شورای نگهبان تایید کرده و دولت باید در حد همان چیزی که به تصویب رسیده جداول را تنظیم کند. او تاکید کرد: اگر نظر دولت اصلاح احکام است باید لایحه بدهد و بعد بخش دوم بودجه را که مربوط به جداول است به مجلس ارسال کند. دولت جداول را برهم زده است از جمله جدول ۲۰. همچنین مالیات برخی از استان‌ها را بیش از حد افزایش داده است. از سوی دیگر برخی از پروژه‌ها را ادغام کرده و نظم بودجه برهم خورده است و اینکه مجلس چه کاری می‌خواهد انجام دهد را نمی‌دانم.

این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳، اظهار کرد: روز یکشنبه نیز با سازمان برنامه‌وبودجه جلسه داشتیم و گفتیم بگویید چه کار باید انجام دهیم یا بخش دوم لایحه را اصلاح کنید یا بگویید چه کار باید انجام دهیم. کوچکی‌نژاد با اشاره به اصلاح بخش دوم لایحه بودجه پس از اعلام وصول آن در مجلس گفت: با آن اصلاحیه جداول را بدتر کردند. سازمان برنامه‌وبودجه هیچ حرفی ندارد و می‌گوید شما این بخش را اصلاح کنید.

مجلس می‌تواند کدام بخش از جداول را اصلاح کند؟

همچنین مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اینکه مجلس کدام بخش‌های جداول بودجه را می‌تواند تغییر بدهد، گفت: غیر از سقف بودجه که مجلس نمی‌تواند تغییر دهد، مجلس در زیرمجموعه‌ها به شرط آنکه تعارض با احکام به وجود نیاید می‌تواند اعداد را تغییر دهد. او ادامه داد: مجلس دو محدودیت برای اصلاح جداول دارد؛ اول سقف و دوم اعدادی است که در احکام روی آن تاکید شده است.