احضار مقامات امنیتی و انتظامی به مجلس

لاریجانی خواستار برخورد قاطع قوه‌قضائیه و نیروی‌انتظامی با اقدامات شرورانه شد

دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: با گذشت حدود دو ماه از حادثه تجاوز گروهی در خمینی‌شهر اصفهان و وقوع ناامنی‌های دیگر در برخی شهرها علی لاریجانی، روز گذشته در جلسه علنی مجلس این حادثه را «ناگوار و خلاف شرع» خواند تا نمایندگان در تصمیمی جمعی رای به «فراخواندن مقامات امنیتی و انتظامی کشور به مجلس» دهند. به اعتقاد علی لاریجانی، حادثه تجاوز گروهی به تعدادی از زنان در خمینی‌شهر که چهارم خردادماه رخ داد و خبر آن ۱۵ روز بعد در رسانه‌ها منتشر شد، تنها حادثه «تاسف بار» هفته‌های اخیر نبود، بلکه او به قتل قهرمان ملی کشور (روح‌الله داداشی) به ضرب چاقو و ضرب و شتم روحانیون نهی‌کننده از منکر اشاره کرد و این اقدامات را شرورانه دانست. لاریجانی از قوه‌قضائیه و نیروی انتظامی خواست تا برای ایجاد امنیت روانی جامعه با این افراد شرور «برخورد قاطعانه» کنند. از سوی دیگر نیز علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس خواستار «اشد مجازات» برای افراد مفسد و متجاوز شد.

وقوع حوادث امنیتی این‌چنینی در هفته‌های اخیر در کشور و انتشار اخباری همچون تجاوز گروهی به زنان در یک میهمانی در خمینی شهر، تجاوز گروهی به یک زن در روستایی در کاشمر، حمله افراد شرور به چند روحانی نهی‌کننده از منکر در مناطق مختلف، قتل دلخراش یک دختر دانشجو در حوالی پل مدیریت تهران و قتل روح‌الله داداشی قهرمان مسابقات قوی‌ترین مردان ایران، واکنش‌های بسیاری از مسوولان کشور را به دنبال داشت. هر چند مصطفی محمد نجار، وزیر کشور اخیرا و در ۱۹ تیرماه، وضعیت امنیت در کشور را خوب ارزیابی و اعلام کرد: ناامنی در کشور نداریم و آرامش بر کشور حاکم است.

لاریجانی: برخورد جدی کنید

علی لاریجانی رییس مجلس در جلسه علنی روز گذشته مجلس در نطق پیش از دستور خود، خواستار برخورد جدی قوه قضائیه و نیروی انتظامی با اقدامات شرورانه افراد لاابالی شد.

وی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، خطاب به نمایندگان گفت: شما واقفید که حکمت ملک‌داری به ایجاد امنیت، آبادانی، عدالت و معنویت محقق می‌شود و چنانچه تمام تلاش‌های دستگاه‌های دیوانی یکسره در این چهارگانه مصروف شود، گامی در جهت وصول به جامعه مهدوی برداشته شده است. رییس مجلس افزود: این روزها گاه اخباری از اقدامات شرورانه برخی افراد لاابالی به دست می‌آید که واقعا تاسف‌آور است.

لاریجانی ادامه داد: چندی پیش عده‌ای در استان اصفهان آن صحنه‌های ناگوار و خلاف شرع را به وجود آوردند یا در جای دیگر قهرمان ملی کشور را با ضرب چاقو به قتل رساندند، همچنین دومین روحانی‌ای را که برای دفاع از نوامیس مردم نهی از منکر کرد‌، مضروب کردند.

وی افزود: این نمونه‌ها نشانگر آن است که باید برای ایجاد امنیت روانی جامعه با این افراد شرور برخورد قاطعانه صورت گیرد.

نماینده قم خاطرنشان کرد: در این مهم همه بخش‌های کشور اعم از قوه‌قضائیه و نیروی انتظامی باید با جدیت عمل کنند و اگر نیازمند قانون متناسب هستند، قوه مقننه آماده است با سرعت این نقص را برطرف کند.

لاریجانی ادامه داد: باید توجه داشت برخی مسائل حاشیه‌ای در حوزه اقتصاد یا در قلمرو سیاست که این روزها در رسانه‌ها منعکس می‌شود، نباید سبب تغافل از وظیفه اصلی مسوولان در ایجاد امنیت روانی و رونق اقتصادی شود.

وی با تاکید بر اینکه مردم در پناه امنیت و آبادانی می‌توانند گام‌های رشد اخلاقی را بردارند، تصریح کرد: مؤلفه‌های عدالت نیز در این امور خود را نشان می‌دهد؛ بنابراین باید پذیرفت که ارزیابی ملت از نحوه تحقق خواسته‌های خود در بدو امر به امنیت و آبادانی مربوط می‌شود، نه نزاع بر سر دسته‌بندی‌های سیاسی در انتخابات یا طرح‌های خامی که در حوزه اقتصادی و فرهنگی هر از چندگاهی مطرح می‌شود و معلوم نیست کدام‌یک از دردهای مردم را می‌تواند برطرف کند و بیشتر به پروژه سرگرم‌سازی تصنعی شباهت دارد تا نیازهای واقعی مردم.

رییس مجلس از کمیسیون‌های مختلف مجلس خواست در پیگیری امور اصلی کشور تلاش مجدانه کنند و اظهار کرد: از کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس می‌خواهم در برخورد با پدیده رفتار شرورانه اراذل با همکاری دستگاه‌های اجرایی و قضایی فعالانه برخورد کنند و اگر نقص در اجراست، با پیگیری اشکالات این مشکل رفع شود تا با افراد لاابالی که آسایش مردم را به هم می‌زنند، برخورد قاطع صورت گیرد و چنانچه نیاز به تدوین قانون است به‌فوریت آن را در مجلس مطرح کنند.

فراخوانی مسوولان انتظامی

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز از حضور مسوولان قوه‌قضائیه، نیروی انتظامی و اطلاعات در جلسه عصر چهارشنبه این کمیسیون برای بررسی مسائل اخیر و نا‌امنی‌های کشور خبر داد.

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اعلام این خبر اظهار کرد: کمیسیون امنیت ملی به طور جدی اتفاقات اخیر و راهکارهای جلوگیری از تکرار آن در سطح کشور را پیگیری خواهد کرد.

وی به حوادث رخ داده در سطح کشور در هفته‌های اخیر و ایجاد نا‌امنی از سوی عده‌ای از اشرار اشاره کرد و گفت: در جلسه عصر روز چهارشنبه که در کمیسیون امنیت ملی برگزار می‌شود مسوولانی از قوه‌قضائیه، ناجا و اطلاعات حضور خواهند داشت و در صورتی که در اظهارات آنها مشخص شود که نقص قانون وجود دارد مجلس آمادگی آن را دارد که قانونی در این زمینه وضع کند.

بروجردی همچنین در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس با تقدیر از روحانیونی که پیشگامان امر به معروف و نهی از منکر در این مقطع از تاریخ انقلاب شده‌اند و آسیب دیده‌اند، اظهار کرد: از ریاست قوه‌قضائیه می‌خواهم افراد فاسد و متجاوز را به اشد مجازات برسانند.

احضار مقامات به مجلس برای ۵ موضوع

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته با ۱۱۳ رای موافق، ۷ رای مخالف و ۲۳ رای ممتنع، با بررسی موضوع امنیت اجتماعی و برخورد با اشرار‌ متعرض جان و ناموس مردم با حضور دادستان کل کشور، وزیر دادگستری و فرمانده نیروی انتظامی در صحن علنی پارلمان موافقت کردند. براین اساس، نمایندگان تصویب کردند که در راستای اجرای ماده ۶۴ آیین‌نامه داخلی مجلس، موضوعاتی در عرصه اقتصاد، سیاست و مسائل اجتماعی بررسی شود. همچنین براساس این مصوبه مقرر شد وضعیت کشاورزان و دامداران در شرایط خشکسالی و اصلاح قیمت‌ها با حضور وزیر جهاد کشاورزی مورد بحث و بررسی در صحن علنی مجلس قرار گیرد. مصوب شد وضعیت واردات محصولات کشاورزی با حضور وزرای صنعت، معدن و تجارت و نیز جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس بررسی شود. همچنین بررسی وضعیت صنعت با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و بررسی وضعیت واردات کشور با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت از دیگر موضوعاتی خواهد بود که در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد.