3 کشته در آتش‌ سوزی خیابان منوچهری

تحقیقات پلیس درباره احتمال عمدی بودن حادثه ادامه دارد

دنیای اقتصاد- یک آتش‌سوزی دیگر در بازار، این بار در پاساژ درفشان واقع در خیابان منوچهری تهران. بر اثر این آتش سوزی که از ساعت ۴ وسی دقیقه صبح پنج‌شنبه آغاز شده بود، سه نفر شامل یک زن و دو مرد کشته شده و ۱۷ نفر دیگر نیز مجروح شدند. این اولین آتش‌سوزی در بازار است که تلفات هم داشته است. علت تلفات هم مشغول به کار بودن ۵۰ نفر در شیفت شب یکی از کارگاه‌ها بوده است. علاوه بر اینکه بیش از ۷۰ باب مغازه نیز دچار حریق و آسیب شدند. به گفته معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی این حادثه در یک کارگاه بافندگی و پوشاک به مساحت تقریبی دو هزار و ۵۰۰ متر مربع رخ داد و تلاش برای بررسی علت آن همچنان ادامه دارد. پلیس هم در همین رابطه اعلام کرده است که تحقیقات درباره علت و احتمال عمدی بودن یا نبودن این حادثه ادامه دارد.

در همین رابطه فتح‌الله زارع تیموری، معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به خبرگزاری مهر گفت که آتش‌سوزی در پاساژ پنج طبقه درفشان خیابان منوچهری در ساعت ۴ و نیم صبح پنج‌شنبه به مرکز آتش‌نشانی گزارش شد و ماموران ۹ ایستگاه آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند و مشاهده کردند که طبقات سوم و چهارم این پاساژ کاملا مشتعل است. به گفته وی، پاساژ درخشان دارای ‌۲۲۰ باب مغازه و کارگاه بوده که از این تعداد ۷۴ باب مغازه دچار آسیب شده است.

وی با بیان اینکه در راهروهای این پاساژ مملو از مواد آتش‌زا مانند دوک و نخ و محصولات بافندگی بوده است، تصریح کرد: علت آتش‌سوزی هنوز مشخص نیست. تیموری با اعلام اینکه اکنون عملیات مهارآتش به صورت کامل تمام شده است،‌ افزود: حدود ۵۰ نفر در شیفت شب در این پاساژ مشغول به کار بودند، در زمان وقوع حادثه ۳۰ تن از افرادی که در این پاساژ حضور داشتند به پشت‌بام پناه برده بودند که آتش‌نشانان به وسیله بالابر این افراد را از محل حادثه خارج کرده و از گسترش آتش به طبقات دیگر ساختمان جلوگیری کردند.

تیموری همچنین در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: در بررسی‌های نهایی در میان اجناس سوخته شده جسد سه تن که یک زن و دو مرد بودند کشف شد که به نظر می‌رسد به دلیل استنشاق دود قادر به فرار نبوده‌اند.

چندین آتش سوزی در سال‌های اخیر

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی تهران با اشاره به اینکه عملیات اطفا و لکه‌گیری محل حادثه به صورت کامل پایان یافته است، افزود: ‌در ساعات اولیه حادثه، آتش از سوی آتش‌نشانان کنترل و از گسترش آتش به سایر طبقات پاساژ جلوگیری شد، اما با توجه به حجم بالای کالا، لکه‌گیری حادثه در حدود ساعت ۹ صبح پنجشنبه گذشته پایان یافت.

وی با تاکید بر اینکه هنوز علت وقوع و میزان خسارات در این حادثه مشخص نیست، گفت: متاسفانه اصول ایمنی در این پاساژ رعایت نشده بود و پارچه و کالاهای اشتعال‌زا در راهروها و معابر پاساژ به صورت غیراستاندارد قرار داشته است؛ این درحالی است که این پاساژ طی ۱۰ سال اخیر بارها دچار آتش‌سوزی شده است و با توجه به این که ساختمان نیز یک ساختمان فرسوده است، پتانسل وقوع حادثه را دارد، اما به اصول ایمنی در این پاساژ توجهی نشده است.

تحقیقات پلیس درباره علت حادثه

حسن عباسی، مدیر روابط عمومی اورژانس تهران هم با اعلام خبر مرگ سه نفر در حادثه آتش‌سوزی پاساژ درفشان در منطقه منوچهری به ایسنا گفت: تکنسین‌های اورژانس در ساعت ۴:۴۱ بامداد پنج‌شنبه در جریان وقوع این آتش‌سوزی گسترده قرار گرفتند که با توجه به گزارش‌های مبنی بر وسعت این حریق بلافاصله پنج دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شد. وی با اعلام خبر مسمومیت دو آتش‌نشان در این حادثه گفت: دو تن از آتش‌نشانان در حین انجام وظیفه به علت استنشاق گاز و دود ناشی از آتش دچار مسمومیت شدند که توسط امدادگران به بیمارستان سینا منتقل شدند. به گفته عباسی سه تن بر اثر شدت جراحات وارده ناشی از سوختگی جان خود را از دست دادند.

محمود احمدعلی، رییس کلانتری ۱۰۹ بهارستان، درباره پوشش انتظامی این حادثه به ایسنا گفت: به محض وقوع آتش‌سوزی حدود ساعت ۴ صبح پنج‌شنبه گذشته نیروهای پلیس در منطقه حضور پیدا کردند. وی ادامه داد: تحقیقات پلیس درباره عمدی بودن یا نبودن حادثه همچنان ادامه دارد.

مهم‌ترین آتش سوزی‌های اخیر بازار

مهم‌ترین آتش‌سوزی اخیر بازار تهران مربوط به مهر سال ۸۸ می‌شود. آتش‌سوزی گسترده‌ای که دست کم تلفات نداشت. شامگاه دوشنبه ۱۳ مهر سال ۸۸ در سرای حاج حسن بازار بزرگ تهران حریقی رخ داد که به دلیل بار اشتعال بالا در این منطقه به سرعت گسترش یافت و بیش از ۱۲۰ مغازه بازار را درگیر کرد. این حادثه یکی از مهیب‌ترین آتش‌سوزی‌های سال‌های اخیر بازار تهران به شمارمی‌رفت. وسعت حریق درآن حادثه به حدی بود که سازمان آتش‌نشانی ناگزیر شد برای اطفای حریق در این منطقه از ۱۵۰ آتش نشان و ۱۰ ایستگاه کمک بگیرد و البته تعدادی از نیروهای آتش‌نشان مصدوم شدند.

کارشناسان سازمان آتش‌نشانی آتش‌سوزی آن سال را عمدی دانسته و رییس سازمان آتش‌نشانی گفته بود که دو مغازه‌ای که آتش‌سوزی از آنجا آغاز شده در آستانه ورشکستگی قرار داشتند. تقریبا یک سال و چند ماه پس از آن، پاساژ علاءالدین در خیابان جمهوری تهران هم بامداد یکشنبه سوم بهمن ۸۹، دچار حریق شد و نیمی از مغازه‌های طبقه چهارم آن در آتش سوخت.

این آتش سوزی حدود ۲۵ درصد از فروشگاه‌های طبقه چهارم این مجتمع را تحت تاثیر قرار داده بود.