دنیای اقتصاد - پس از آنکه دو نشست متوالی شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان با غیبت نمایندگان جبهه پایداری برگزار شد، نزدیکان آیت‌الله مصباح یزدی اعلام کردند که برای ورود به سازوکار گروه ۸+۷ شرایطی را تعیین کرده‏‏اند که اتحاد آنها با سایر گروه‏های اصولگرا تنها از راه پذیرش این شروط امکان‌پذیر است. جبهه پایداری شروط خود را طی نامه‏ای به جبهه متحد اصولگرایی نوشته و اعلام کرده‏ است که «ما شرایط خود را گفته‌ایم و این جبهه متحد اصولگرایی است که می‌تواند با محقق شدن شروطی که تعیین کرده‌ایم ما را انتخاب کند یا نکند.» تا‌کنون هیچ یک از این شروط از سوی رسانه‏های نزدیک به جبهه پایداری رسما اعلام نشده است. همین شرط و شروط سبب آن شد تا آخرین جلسه اعضای شورای مرکزی جامعه‌ روحانیت مبارز با آیت‌الله مهدوی کنی و آیت‌الله محمد یزدی که به منظور بررسی شروط جبهه پایداری و توافق با آن برگزار شده بود، بدون نتیجه در قم پایان یابد.

به‌رغم تمام تلاش‏های یک ماه اخیر هنوز کمیته ۸+۷ موفق به ائتلاف با جبهه پایداری نشده و آیت‌الله یزدی درباره تفرقه اصولگرایان هشدار داده است؛ هشداری که نزدیکان آیت‌الله مصباح یزدی گفته‏اند «متوجه جبهه پایداری نیست.» اما هر چه زمان می‌گذرد، انتقادات نیز از رویکرد جبهه پایداری افزایش می‌یابد و به طور صریح بخشی از اصولگرایان سنتی اقدام به تهدید برای حذف این جبهه از کمیته ۸+۷ کرده‌اند و در جدیدترین اظهارات، حسن غفوری‌فرد عضو شاخص جامعه اسلامی مهندسین به جبهه پایداری هشدار داده است که اگر جبهه پایداری در جلسات ۸+۷ شرکت نکند، جایگزین می‌شود؛

چرا که این جبهه از عقبه اجتماعی کافی در جامعه برخوردار نیست.

همچنین زهره الهیان نیز در همین زمینه می‌گوید: جبهه پایداری به خاطر شاخه، ریشه وحدت اصولگرایان را نخشکاند. با تمام این تفاسیر اخباری که از گوشه و کنار محافل سیاسی به گوش می‌رسد نشان دهنده انشعاب و تفرقه در درون این جبهه است که هنوز آنقدر سر باز نکرده که علنا به رسانه‌ها کشیده شود.

خودشان هم دچار انشعابند

حسن غفوری‌فرد در واکنش به اظهارات حداد عادل مبنی بر اینکه رهبری نظرشان بر این است که اصولگرایان یک لیست واحد داشته باشند، گفت: مصلحت نیست در انتخابات از رهبری هزینه کنیم؛ چرا که ایشان رهبر تمامی ایرانیان هستند و اینکه بگوییم رهبری نظرشان این است که فقط اصولگرایان متحد شوند، هزینه کردن از رهبری است که به مصلحت نیست. وی در گفت‌وگو با خبر‌آنلاین در پاسخ به این پرسش که با توجه به اختلاف‌نظر جبهه پایداری با کمیته ۸+۷، فکر می‌کنید آنها عقبه اجتماعی دارند که به صورت مستقل در انتخابات لیست دهند یا نه؟ اظهار کرد: جبهه پایداری همان رایحه خوش خدمت است که در حال حاضر هم خودشان دچار انشعاب و تفرقه هستند. فکر نمی‌کنم با توجه به اینکه این تشکل سیاسی به تازگی اعلام موجودیت کرده از عقبه اجتماعی کافی برخوردار باشد.

غفوری‌فرد در پاسخ به اینکه چه میزان تعیین شرط‌ از سوی جبهه پایداری برای حضور در جمع جبهه متحد اصولگرایان را درست می‌دانید، تصریح کرد: درباره اعضای کمیته ۸+۷ تصمیم با آنها نیست؛ چراکه این گروه با نظر جامعتین انتخاب شده و ترکیب آن به جز دو چهره جبهه پایداری قطعی است. در حال حاضر هم جلسات خود را تشکیل می‌دهند و اگر این دوستان شرکت نکنند احتمالا جایگزین خواهد شد.

ریشه وحدت اصولگرایان را نخشکانید

یک نماینده اصولگرای مجلس نیز با اشاره به سخنان اخیر آیت‌الله مهدوی کنی که گفته بود، نباید وحدت اصولگرایان خدشه دار شود و عده‌ای به خاطر شاخه ریشه را بخشکانند، گفت: جبهه پایداری باید به هشدار آیت‌الله مهدوی کنی بیشتر توجه کرده و به خاطر سلایق و اختلاف آرا با دیگر اصولگرایان، اصل کلی وحدت اصولگرایان را خدشه دار نکنند یا به عبارت دیگر به خاطر شاخ و برگ‌ها ریشه را نخشکانند.

زهره الهیان در گفت‌وگو با «ایلنا»، در خصوص ارزیابی‌اش از خواست برخی از اعضای جبهه پایداری که می‌گویند علی لاریجانی نماینده‌ای در کمیته۸+۷ یا همان جبهه متحد اصولگرایی نداشته باشد، اظهار کرد: باید از خود اعضای جبهه پایداری پرسید که سیاست‌شان چیست و به دنبال چه هستند.

این نماینده اصولگرای مجلس هشتم که به عنوان میهمان در همایش اعلام موجودیت جبهه پایداری انقلاب اسلامی حضور داشت، افزود: چیزی که مشخص است این است که برخی از اعضای جبهه پایداری در همایش اعلام موجودیت این تشکل اعلام کردند که برخی افراد از جمله آقایان لاریجانی و قالیباف نباید نماینده‌ای در کمیته ۸+۷ داشته باشند؛ چرا که اینها را خارج از دایره اصولگرایی می‌دانند.یکی دیگر از نمایندگان اصولگرای مجلس هشتم هم درباره جبهه پایداری گفت: اعضای جبهه پایداری نیروهای جوان و بسیجی فعالی هستند، که در راستای تقویت پایگاه اصولگرایی اعلام موجودیت کرده‌اند.

سید علی بزرگواری در گفت‌و‌گو با «ایلنا»، تصریح کرد: موتلفه و گروه‌های دیگر باید وحدت داشته باشند و موجودیت جبهه پایداری را بپذیرند؛ چرا که اینها خودشان حزب و گروه هستند و نمی‌توانند برای همه اصولگرایان تعیین تکلیف کنند و اگر بخواهند تنها خودشان را ببینند، انحصارطلبی خواهد بود.