شکایت شخصی مشایی از مداح معروف

وکیل مشایی خطاب به دادستان: منصور ارضی مرتکب جرم تهدید به قتل موضوع ماده «۶۶۹» قانون مجازات اسلامی شده است

دنیای اقتصاد- وکیل اسفندیار رحیم مشایی در نامه‌ای به دادستان تهران خواستار تعقیب کیفری و مجازات حاج منصور ارضی مداح شناخته شده تهران شده است. به این ترتیب، این دومین شکایت دفتر رییس جمهور علیه مداحی است که در جریان مراسم‌های مذهبی خود در مسجد ارگ علیه مشایی و جریان انحرافی سخن گفته بود. معاونت حقوقی ریاست جمهوری اولین بارخبر شکایت از منصور ارضی را اعلام کرد. روز گذشته هم خبر شکایت شخصی مشایی از این مداح معروف تهرانی بر خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت.

در نامه سید علی اصغر حسینی، وکیل مشایی تاکیده شده است که «بازتاب سخنان ارضی چنین به ذهن متبادر می‌نماید که در نظام قانون مدار جمهوری اسلامی ایران، شخصی در جایگاه یک مداح و روضه خوان می‌تواند فتوای قتل یک مقام ارشد دولتی را صادر کند و یک شهروند دیگر را تهدید به قتل نماید.» وکیل مشایی یادآور شده که اگر به پرونده منصور ارضی درباره اظهاراتش در ماه رمضان سال گذشته رسیدگی شده بود، اکنون وی این سخنان را دوباره طرح نمی‌کرد.

برخی سایت‌های خبری و روزنامه‌ها گزارش داده بودند که منصور ارضی، مداح شناخته شده تهران، شب نوزدهم ماه رمضان سال جاری در مراسم احیای مسجد ارگ تهران، با اشاره به پنهان بودن مشایی گفته بود:«پیداش کنن بچه‌ها می‌کشنش! فعلا تو هزاران حصار قرار گرفته این یهودی امت! گفتمم هر کی بکشتش پولشو من می‌دم!»

پس از آن فاطمه بداغی معاون حقوقی

رییس‌جمهور به عنوان اولین مقام رسمی دولتی از «درخواست رسیدگی قضایی» در مورد اظهارات اخیر منصور ارضی علیه یکی از اعضای دولت «در آینده‌ای نزدیک» خبر داده بود.پیش از آنکه دولت در این زمینه طرح شکایت کند، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران هم اعلام کرده بود که «شخصی که در مورد او صحبت شده است (مشایی) می‌تواند اعلام جرم کند و موضوع قابل بررسی است.» دادستانی در تازه‌ترین اظهارات خود همچنین یادآور شده بود که پرونده مربوط به شکایت دولت از مداحان همچنان مفتوح است.

منصور ارضی مداحی است که مراسم‌های مذهبی مسجد ارگ تهران را برگزار می‌کند و علاوه بر اینکه معمولا در خلال برنامه‌های خود، گریزی هم به مسائل سیاسی می‌زند، چندی است که از کنار اظهارات مشایی به سادگی عبور نکرده است.

متن نامه وکیل مشایی

با این حال پس از گذشت نزدیک به یک ماه از ماجرای اظهارات ارضی، وکیل مدافع اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر رییس جمهور در نامه‌ای به دادستان عمومی و انقلاب تهران خواستار تعقیب کیفری منصور ارضی به دلیل تهدید به قتل اسفندیار رحیم مشایی و مجازات وی طبق قوانین قانون مجازات اسلامی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سید علی اصغر حسینی در نامه خود به دادستان عمومی و انقلاب تهران به اظهارات منصور ارضی از مداحان مشهور کشور علیه رییس دفتر رییس‌جمهور اشاره و تصریح کرده است: این بار آقای منصور ارضی از مداحان معروف کشور در ادامه سخنان و اظهارات توهین آمیز و مجرمانه خود بر علیه مهندس اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر رییس جمهور در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و در مسجد ارگ تهران، مرتکب جرم تهدید به قتل موضوع ماده «۶۶۹» قانون مجازات اسلامی گردیده است، ضمن آنکه این اظهارات مصداق بارز عناوین مجرمانه تهدید به قتل موضوع ماده «۶۶۹» قانون مجازات اسلامی و توهین موضوع ماده «۶۰۸» قانون مجازات اسلامی می‌باشد.

وی در ادامه نامه خود آورده است: از سوی دیگر این سخنان بازتاب امنیتی گسترده‌ای را نیز در سطح داخلی و بین‌المللی داشته و چنین به ذهن متبادر می‌نماید که در نظام قانون مدار جمهوری اسلامی ایران، شخصی در جایگاه یک مداح و روضه خوان می‌تواند فتوای قتل یک مقام ارشد دولتی را صادر کند و یک شهروند دیگر را تهدید به قتل نماید. در ادامه این نامه آمده است: لازم به یادآوری است آقای منصور ارضی، اظهارات توهین‌آمیز و هجوم آلودی در مراسم شب قدر سال گذشته ایراد کردند که به‌‌رغم طرح شکایت و ارجاع پرونده به شعبه ۹ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تاکنون اقدام موثری برای رسیدگی به شکایت مطروحه انجام نگرفته و اگر دادسرای محترم در خصوص اظهارات قبلی ایشان اقدام به رسیدگی قانونی و اعمال قانون می‌کردند چه بسا امروز شاهد تکرار این اظهارات به نحو شدیدتر و با بی پروایی بیشتر نبودیم.

واکنش سعید حدادیان به شکایت از منصور ارضی

سعید حدادیان که از همراهان منصور ارضی در انتقاد به جریان انحرافی و حضور مشایی در دولت است، در واکنش به شکایت مشایی از حاج منصور ارضی گفت: به فضل الهی آخرین نفس‌های جریان انحرافی در پیشگاه بصیرت ملت شمرده می‌شود و فرافکنی‌ها و دسیسه‌چینی‌های آنها، راه به جایی نمی‌برد.

سعید حدادیان البته خود از جمله مداحانی است که رمضان سال گذشته اظهارات تندی را علیه مشایی مطرح کرده و تلویحا برای وی آرزوی مرگ کرده بود. همین موضوع سبب شد تا معاونت حقوقی از او هم شکایت کند. شکایتی که اعلام وصول هم شد و به گفته دادستانی به بازپرس پرونده هم ارجاع شد، اما خبر دیگری از نتیجه آن شکایت شنیده نشد. برخی از سایت‌ها هم به نقل از سعید حدادیان نوشتند که برداشت درستی از حرف‌های وی نشده است. اما دادستانی در آن فقره به عنوان مدعی‌العموم وارد عرصه نشد و توجیه این کار را عدم ورود به حوزه‌های فکری و عقیدتی افراد دانسته بود.

به گزارش فارس اما سعید حدادیان در اظهارات تازه‌اش با این مطلع که «المنصور؛ مالمنصور، و ما ادراک مالمنصور؟» گفت: منصور، منصور است به نصرت الهی و به همین دلیل تن جریان انحرافی از طنز سیاسی او چنان می‌لرزد که آن را با دستور عملیاتی برابر می‌داند؛ وای به روزی که حاج منصور حماسه‌سرایی کند.

شکایت مشایی از ۱۰ نفر

خبرگزاری فارس نوشت: وکیل اسفندیار رحیم‌مشایی گفت که به وکالت از وی تاکنون از ۱۰ نفر شکایت کرده است که در بین آنها برخی مقامات ارشد قضایی و نظامی حضور دارند. سیدعلی اصغر حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از طرح شکایت از ۱۰ نفر به دلیل توهین و افترا به رییس دفتر رییس‌جمهور خبر داد و گفت: در مدت اخیر اشخاص مختلفی علیه دولت سخن گفتند و خصوصا به موکل من اتهام زده و اهانت کردند، اما قانونا نمی‌توانم قبل از صدور رای درباره پرونده‌ها، اسامی آنها را افشا کنم. حسینی افزود: تا این لحظه بنده مجموعا به وکالت از موکلم از ۱۰ نفر شکایت کردم که اکثرا در دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی است و دو فقره نیز در دادگاه ویژه روحانیت در جریان است. وی همچنین گفت: توهین آقای حدادیان به مراتب سنگین‌تر از اهانت حاج منصور به آقای مشایی بوده است.