مهمانپرست: ربانی دوست ایران بود

دنیای‌اقتصاد- مقامات ارشد ایران ترور برهان‌الدین ربانی، رییس‌جمهور سابق افغانستان را محکوم کردند. ربانی که ریاست شورای عالی صلح افغانستان را برعهده داشت، بعد از ظهر سه شنبه طی یک عملیات انتحاری مقابل منزل خود در کابل کشته شد. محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور در پیامی به حامد کرزی همتای افغان خود، شهادت برهان‌الدین ربانی را به دولت و ملت افغانستان تسلیت گفت. علی لاریجانی، رییس قوه مقننه نیز با محکوم کردن این حمله انتحاری گفته است: آمریکا و ناتو باید روشن کنند یا در این چند ترور اخیر دست داشته‌اند یا عاجز از ایجاد امنیت در افغانستان هستند. رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه نیز ضمن محکوم کردن این ترور، ربانی را «از دوستان ایران و مخالف امضای پیمان امنیتی افغانستان با آمریکا» معرفی کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست‌جمهوری، در متن پیام احمدی‌نژاد خطاب به حامد کرزی، رییس‌جمهور افغانستان آمده است: «شهادت مجاهد نستوه پروفسور برهان‌الدین ربانی، رییس‌جمهوری سابق افغانستان موجب تاسف و تاثر شد.»

رییس‌جمهور افزوده است: «بی‌تردید نقش ممتاز این شخصیت فرهیخته در پیشبرد آرمان ملی صلح و دفاع از کیان استقلال و حاکمیت مردم افغانستان به مذاق تروریسم سازمان یافته مزدور و بیگانه که تلاش برای ایجاد امنیت و تثبیت صلح و ثبات را برنمی‌تابد، خوش نیامده و ترور وی را در دستور کار خود قراردادند؛ غافل از آنکه با ترور فرهیختگان، اندیشه تابناک و روح بزرگ آنان در پیشگاه تاریخ و آیندگان، همواره زنده و جاوید خواهد ماند.»

احمدی‌نژاد همچنین نوشته است: «ضمن ابراز تسلیت به جنابعالی و همدردی با بازماندگان ایشان، از درگاه خداوند رحمان برای آن شهید بزرگوار، حشر با اولیا دین و برای کلیه بازماندگان و برادران جهادی صبر جمیل و دوام صحت و برای دولت و ملت افغانستان عزت و سرافرازی روز افزون مسالت دارم.»

پیر مجاهدت افغانستان

علی لاریجانی نیز در ابتدای جلسه علنی دیروز مجلس، برهان‌الدین ربانی را پیر مجاهدت افغانستان خواند و فقدان وی را به ملت افغانستان تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی اظهار کرد: ترورهای اخیر در افغانستان اندازه مدیریت امنیتی ناتو و آمریکا را نشان می‌دهد این هم نمونه‌ای از بهشت دموکراسی و مبارزه با تروریسم است که آمریکا و ناتو وعده آن را داده بودند، معلوم نیست در پی این ترورها غرب در چه باتلاقی دست خواهد کرد.

لاریجانی با اشاره به اینکه مجلس ضمن ادای احترام به روح شهید استاد ربانی اعلام می‌دارد آمریکا و ناتو باید روشن کنند یا در این چند ترور دست داشته‌اند یا عاجز از ایجاد امنیت در افغانستان هستند، تصریح کرد: آمریکا و ناتو باید دست از مبارزه با اراده ملت افغان بردارند و از افغانستان خارج شوند.

دوست ایران بود

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز شهادت برهان‌الدین ربانی، رییس‌جمهور سابق افغانستان را به ملت و دولت افغانستان تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، مهمانپرست ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی تصریح کرد: شهادت رییس شورای‌عالی صلح افغانستان همزمان با روز جهانی صلح، نشانه گسترش تروریسم در این کشور با وجود ۱۰ سال حضور نیروهای خارجی به بهانه برقراری صلح، ثبات و آرامش است. وی افزود: مرحوم برهان‌الدین ربانی از دوستان ایران و مخالف امضای پیمان امنیتی افغانستان با آمریکا بود.

علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با بیان اینکه دشمنان افغانستان برای دامن زدن به اختلافات قومی برهان‌الدین ربانی را ترور کردند خواستار وحدت و همدلی مردم در این کشور شد.

شرکت نمایندگان ایران در مراسم تشییع ربانی

در همین حال علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب در راس هیاتی به نمایندگی از سوی مقام معظم رهبری برای شرکت در مراسم تشییع پیکر رییس‌جمهور سابق افغانستان و اعلام مراتب تسلیت مقامات کشورمان دیروز عازم کابل شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، هیات پارلمانی ایران نیز به ریاست علاء‌الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و با همراهی حسین ابراهیمی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی عازم کابل شدند.