مبارزه با مفاسد اقتصادی تیغی دولبه است

عکس: دنیای اقتصاد، نگار متین‌نیا

اگر سرمایه‌دار متدینی که در مسیر صحیح و حلالی حرکت می‌کند امنیت نداشته باشد، کشور رشد نخواهد کرد رویداد

آملی لاریجانی با اشاره به پرونده فساد بانکی:

مبارزه با مفاسد اقتصادی تیغی دولبه است

اگر سرمایه‌دار متدینی که در مسیر صحیح حرکت می‌کند امینت نداشته باشد، کشور رشد نخواهد کرد

رییس قوه قضائیه رسانه‌ها و تمام مسوولان نظام را به همدلی و همکاری قانونی در رسیدگی به پرونده «فساد عظیم بانکی» و پرهیز از فرافکنی، وارد کردن نسبت‌های ناروا به افراد، تشویش اذهان عمومی و اخلال در روند پیگیری قضایی این پرونده از طریق اطلاع‌رسانی‌های غیر قانونی و خلاف واقع فراخواند.

به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسوولان عالی قضایی گفت: قوه قضائیه در این پرونده و سایر پرونده‌های مشابه هرگز کوتاه نخواهد آمد و مسیر قانونی خود را تا کشف کامل حقیقت طی خواهد کرد. آیت الله آملی لاریجانی بزرگنمایی کردن چنین پرونده‌هایی را در رسانه‌ها و اظهار نظرهای غیر واقعی و غیر قانونی را موجب برهم زدن رویه رسیدگی قضایی اعلام کرد و گفت: حتی خود من به عنوان رییس قوه قضائیه تا زمانی که تمام حقایق این پرونده روشن نشده و پیگیری‌های قضایی به سرانجام نرسیده است نمی‌توانم به صراحت اعلام کنم که سه هزار میلیارد اختلاس شده است. رسانه‌ای کردن یک اتهام و بزرگنمایی آن موجب مخدوش شدن تحقیقات قضایی می‌شود و این نه به نفع دستگاه قضایی و نه به نفع نظام و نه به نفع مردم است.رییس قوه قضائیه افزود: رییس سازمان بازرسی کل کشور در جلسه غیرعلنی مجلس مطالبی مطرح کردند که متاسفانه برخی از آن مطالب به صورتی مخلوط و مشوه (حسب گزارش رییس محترم سازمان) در رسانه‌ها منعکس شد. جای تعجب است چگونه مطالب یک جلسه غیر علنی از سوی نماینده محترمی رسانه‌ای می‌شود. آیت الله لاریجانی با تاکید بر اینکه این فساد مربوط به بانک‌ها و قوه مجریه است، گفت: حتی اگر در دستگاه قضایی هم کسی با این پرونده مرتبط و متهم باشد به طور قطع پیگیری خواهیم کرد، ولی واضح است که ارتباط دستگاه قضایی صرفا این است که باید رسیدگی کند.

ضرورت تامین امنیت سرمایه‌گذاری

آیت‌الله لاریجانی مبارزه با مفاسد اقتصادی را حساس و به مثابه تیغی دو لبه دانست که پرداختن به آن ظرافت‌های خاص خود را می‌طلبد که یک طرف آن این است که عدم برخورد با مفاسد اقتصادی زیبنده نظام نیست و نظام باید قاطع و پرصلابت در مقابل آن بایستد و طرف دیگر قضیه در این پرتگاه و این لبه تیزی که وجود دارد، مساله امنیت اقتصادی است.

رییس قوه‌قضائیه تاکید کرد: اگر در کشور سرمایه‌دار متدینی که در مسیر صحیح و حلالی حرکت می‌کند امنیت نداشته باشد، کشور رشد نخواهد کرد. رفع بیکاری و تقویت چرخه اقتصادی باید با جریان سرمایه سرمایه‌داران به انجام برسد و در عین حال باید کاری صورت گیرد که افراد فرصت طلب و سودجو از رانت‌ها نتوانند استفاده کنند و مطمئن باشند و بدانند اگر کوچک‌ترین تخلفی صورت گیرد سر و کارشان با دستگاه قضایی خواهد بود و اگر جرمشان ثابت شد مجازاتشان هم قطعی است، ولی اگر بنا باشد که هر کسی در هر روزنامه‌ یا رسانه‌ای افراد را متهم کند هیچ بنگاه اقتصادی و مالی یا کارخانه یا بانکی نمی‌تواند با امنیت به کار خود ادامه دهد.رییس قوه‌قضائیه افزود: از سازمان بازرسی کل کشور می‌خواهم که ابعاد نظارتی خود را قوی‌تر کند و با تقویت امکانات، بودجه و نیروی انسانی تدبیری اتخاذ شود که نظارت سازمان بازرسی کل کشور بر دستگاه‌های اجرایی از جمله بانک‌ها که شریان اقتصادی کشورها را در دست دارند هم بیشتر شود.