یارانه پردرآمدها حذف نمی‌شود متناسب‌سازی می‌شود

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه فردی که دارای تابعیت ایرانی باشد به لحاظ قانونی امکان بهره‌مندی از یارانه‌های نقدی را دارد، از آغاز مرحله جمع‌آوری اطلاعات ایرانیان خارج از کشور برای پرداخت یارانه‌های نقدی خبر داد. شمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با مهر،افزود: قرار شده مراکز ذی‌ربط اطلاعات مربوط به این افراد را در اختیار ما بگذارند تا اقدامات بعدی را در این رابطه انجام دهیم. وی در مورد حذف یارانه‌های اقشار پردرآمد جامعه اظهار کرد: ما باید طبق قانون، یارانه‌ها را در نهایت متناسب با درآمدها پرداخت کنیم، بنابراین حرفی از حذف یارانه‌ها نیامده است بلکه منظور تناسب پرداخت‌ها با سقف درآمد بوده است. سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه گام اولی که در زمینه هدفمند کردن یارانه‌ها برداشتیم «خوداظهاری» و گام بعدی هم «خود انصرافی» بود، گفت: در مرحله اول پرداخت یارانه‌های نقدی در حدود ۱۳ میلیون نفرثبت نام نکرده بودند، اما وقتی دیدند رقم یارانه کمی چشمگیر و دندانگیر شده برای دریافت آن ثبت نام کردند.

خودداری ۴ میلیون نفر از دریافت یارانه

وزیر اموراقتصادی و دارایی اضافه کرد: در مجموع هم اکنون در حدود ۴ میلیون نفر هستند که یا صلاح ندیدند یا خود را مستغنی از دریافت یارانه دیده‌اند که برای دریافت یارانه نقدی ثبت‌نام نکردند که ما هم از آنها تشکر می‌کنیم. وی در عین حال تصریح کرد: البته مجددا توصیه می‌کنیم افرادی که احساس می‌کنند به دریافت یارانه‌های نقدی احتیاجی ندارند انصراف بدهند تا این قانون موفق‌تر اجرا شود. حسینی با تاکید براینکه درحال حاضرهیچ مصوبه‌ای در ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها مبنی بر حذف یارانه نقدی گروهی از اقشار بویژه اقشار پردرآمد وجود ندارد، گفت: البته تلاش خواهیم کرد تا در مراحل بعدی هدفمند کردن یارانه‌ها در صورتی‌که مجموعه اطلاعات فردی را با هم مرتبط کنیم بتوانیم از گروه‌های خاص حمایت بیشتری کنیم.

واکنش وزیر اقتصاد به طرح استیضاح خود

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نباید اجازه دهیم فضای اقتصاد کشور به خاطر یک ضایعه، دچار بیماری همه گیر شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حسینی در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از دو تابعیتی یکی از مدیران عامل بانک‌ها خبر دارید؟ افزود:‌ ما این موضوعات را باید از کجا بدانیم و حتی بعید می‌دانم بانک مرکزی هم در این خصوص اطلاعات دقیقی داشته باشد. وی در پاسخ به سوالی درباره استیضاحش در مجلس و اینکه اگر بهمنی برکنار شود استیضاح منتفی خواهد شد، گفت: در خصوص آقای بهمنی باید رییس‌جمهور تصمیم بگیرد و من اختیاری ندارم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: به طور قطع تقلب و سوءاستفاده بزرگی در کشور رخ داد که تبعات نامیمونی داشت و موجب ایجاد التهاب در مردم شد، اما برخی‌ها تاکید دارند با بکار بردن واژه اختلاس مردم را ناراحت کنند، در حالی که آنها که صاحب ادله مستند هستند می‌گویند اختلاسی رخ نداده است. حسینی گفت: حتی در خصوص رقم این تخلف مالی هم به گفته رییس قوه قضائیه هنوز ابهاماتی وجود دارد، اما برخی تاکید دارند دائم رقم سه هزار میلیارد تومان را اعلام کنند و ماجرا را بزرگ‌تر از آنچه رخ داده است در جامعه، جلوه می‌دهند.