مقامات آمریکا همچنان بر ادعاهای خود پافشاری کرده و از تلاش برای تحریم بین‌المللی بانک مرکزی ایران سخن گفته‌اند

دنیای اقتصاد - آمریکا روز پنج‌شنبه با تحریم یکجانبه بانک مرکزی ایران به بهانه دست داشتن تهران در طرح ترور سفیر عربستان در واشنگتن، به تلاش‌های خود برای جلب حمایت‌های بین‌المللی علیه ایران شدت بخشید. اقدامات تحریم‌آمیز دولت باراک اوباما علیه ایران در حالی افزایش یافته است که بسیاری از شخصیت‌ها و رسانه‌های مستقل غربی دلایل زیادی برای بی‌ارتباط بودن حکومت ایران با موضوع ترور سفیر عربستان و جعلی بودن این رویداد برشمرده‌اند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که رسانه‌های غربی سه‌شنبه شب گذشته گزارش دادند، مقامات آمریکایی دو ایرانی را به اتهام دست داشتن در توطئه بمب‌گذاری در آمریکا بازداشت کرده‌اند.

وزیر دادگستری آمریکا و رییس اف‌بی‌آی این کشور ادعا کردند، غلام شکوری و منصور ارباب‌سیار دو شهروند ایرانی تلاش داشتند‌ سفیر عربستان در آمریکا را ترور کنند و پس از آن، دو سفارت اسرائیل و عربستان را با استفاده از ماشین‌های بمب‌گذاری شده منفجر کنند. همچنین ادعا شده برای اجرای این عملیات ۵/۱ میلیون دلار به آنها وعده داد شده و کارتل‌های مواد مخدر مکزیک در این عملیات با آنها همدست بوده است. آمریکا ادعا کرده که این توطئه در داخل ایران طراحی شده است و یکی از این افراد بازداشت شده و دیگری به ایران گریخته است.این اتهام‌افکنی، اما با واکنش فوری و اعتراضی علی لاریجانی، رییس مجلس، علی اکبر صالحی، وزیر خارجه و رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه مواجه شد که ادعای جدید آمریکایی‌ها را سناریویی ناشیانه دانستند. همچنین نمایندگی ایران در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به بان‌کی‌مون، دبیرکل این سازمان به طور رسمی اعتراض تهران را به جعل اخبار و اتهام زنی به ایران اعلام کرد.

ادله تایم در رد ادعای آمریکا

از سوی دیگر، حتی برخی رسانه‌ها و شخصیت‌های مستقل غربی نیز سناریوی آمریکا علیه ایران را «احمقانه» توصیف کردند. مجله تایم در گزارشی به بیان ادله‌ای پرداخت که بر اساس آنها ادعای آمریکا مبنی بر اقدام ایران در طراحی ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن احمقانه بوده و دروغ محض است. به گزارش ایلنا، مجله تایم با اشاره به ادعای آمریکا درباره وعده ۵/۱ میلیونی ایران به باند مکزیکی «زتاس» برای انجام ترور نوشته است: درآمد این گروه سالانه ۴۰ میلیارد دلار است از این رو آنها به خاطر دستمزد ۵/۱ میلیون دلاری چنین درآمدی را به مخاطره نمی‌اندازند؛ چراکه این اقدام احمقانه خواهد بود.

مقام سابق کاخ سفید: طرح ترور بر خلاف منافع ملی ایران است

هیلاری مان لورت، یک مقام سابق کاخ سفید هم با رد اتهام آمریکا مبنی بر تلاش تهران برای ترور یک دیپلمات ارشد سعودی در واشنگتن در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: من راهبردهای امنیتی مقام‌های ایرانی را از نزدیک مشاهده کرده‌ام؛ به همین دلیل این اقدام با منافع ملی ایران کاملا مغایر است. وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان چنین اشتباه فاحشی از سوی ایران وجود دارد، گفت: هر ادعایی را می‌توان مطرح کرد، اما من در دولت بوش خدمت کرده‌ام و ماجرای جنگ عراق بر پایه اطلاعات نادرست از یک نفر آغاز شد.

گری سیک: باور این ادعا دشوار است

گری سیک، مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا در مطلبی که در وبلاگ خود منتشر کرد، صحت سناریوی‌هالیوودی کاخ سفید درباره ترور سفیر عربستان در واشنگتن را زیر سوال برد و نوشت: اگر فرض را بر این گیریم که این توطئه نیز واقعیت داشته باشد، باور این قضیه بسیار دشوار است که بپذیریم ایران برای انجام چنین اقدامی به یک گروه جنایتکار غیراسلامی برای انجام چنین ماموریتی اعتماد کرده است.

تلاش برای تحریم بین‌المللی بانک مرکزی

با این وجود، مقامات آمریکایی خط تبلیغاتی خود علیه جمهوری اسلامی را پیگیری کردند. آنگونه که خبرگزاری فارس به نقل از فایننشال تایمز گزارش داده است، دیوید کوهن معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا پنج‌شنبه در کمیته بانکی مجلس سنا در واشنگتن گفت: بانک‌ها و موسسات مالی آمریکا اجازه ارتباط با بانک مرکزی ایران را ندارند.

وی افزود: اگر این بانک تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار بگیرد تاثیرش می‌تواند قوی باشد. او با تکرار موضع تیموتی گایتنر وزیر خزانه‌داری آمریکا به اعضای کمیته بانکی سنا اطمینان داد که تمام گزینه‌ها از جمله تحریم بانک مرکزی ایران مد نظر دولت باراک اوباما است.

گفت‌وگوی تلفنی اوباما با ملک عبدالله

در رویدادی دیگر، باراک اوباما با عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان تلفنی گفت‌وگو کرد. طرفین در این تماس تلفنی اتهامات اخیر خود علیه ایران را مورد بررسی قرار دادند و با یکدیگر توافق کردند برای محاکمه بین‌المللی ایران تلاش کنند.

باراک اوباما همچنین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رییس‌جمهور کره جنوبی، در خصوص توطئه ادعایی برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن مدعی شد: شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران اجرا خواهد کرد و آمریکا هیچ گزینه‌ای را بعید نخواهد دانست.به گزارش خبرگزاری مهر، رییس‌جمهور آمریکا ادعا کرد: برخی افراد وابسته به دولت ایران در این توطئه ترور دست دارند، اگر مدرک و دلیل نداشتیم ایران را متهم نمی‌کردیم.

اوباما همچنین مدعی شد توطئه ایرانی فقط سفیر سعودی را هدف قرار نمی‌داد، بلکه بیگناهان را نیز هدف قرار می‌داد.

اوباما در اظهاراتی سخیف و بی‌اساس مدعی شد ایران در فعالیت‌های تروریستی دست دارد.

رییس‌‌جمهور آمریکا با ادعای اینکه «برای ایجاد دولتی در ایران که با ملت خود همراهی نشان دهد، تلاش خواهیم کرد» عمق کینه‌ورزی و خصومت خود با ملت ایران را نشان داد و از توطئه خطرناک خود علیه کشورمان پرده برداشت.

تهدید به «مقابله به مثل»

وزیر خارجه عربستان سعودی هم در اولین واکنش به ادعای آمریکا مبنی بر وجود طرح ترور سفیر این کشور در واشنگتن به دست دو ایرانی، تاکید کرد که ریاض مقابله به مثل می‌کند. وی در خصوص نحوه مقابله به مثل توضیحی نداد. به گزارش فارس، سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی که برای تاسیس مرکزی در وین برای گفت‌وگوی میان ادیان به اتریش سفر کرده بود، مدعی شد که مسوولیت هر عملیاتی علیه کشورش بر عهده ایران است.

به گزارش رویترز، الفیصل در ادامه افزود که کشورش به چنین فشارهایی تن نمی‌دهد و هر تحرکی که ایران علیه عربستان سعودی بکند با مقابله به مثلی حساب‌شده رو‌به‌رو خواهد شد.

ادعای شبکه العربیه درباره نقش احمدی نژاد

منابع سعودی و آمریکایی نیز در ادامه سناریو اتهام‌زنی جدید به ایران، مدعی شدند که رییس‌جمهور ایران در طرح ترور سفیر سعودی در آمریکا نقش دارد و مسوولان بلندپایه این کشور نیز در جریان این طرح بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، شبکه سعودی العربیه مدعی شد که محمود احمدی‌نژاد در این طرح نقش دارد. علاوه بر این، خبرگزاری انگلیسی «رویترز» نیز همگام با جریان‌سازی العربیه، به نقل از مسوولان آمریکایی مدعی شد که مسوولان بلندپایه ایرانی به احتمال فراوان در جریان طرح ترور ادعایی آمریکا بوده‌اند.

ادعای نویسنده سی‌ان‌ان درباره نقش اختلافات داخلی ایران

در همین حال، آن گونه که خبرگزاری فارس گزارش داده است، نویسنده سی‌ان‌ان که در ضمن مقاله خود تاریخچه‌ای از اتهامات تروریستی وارد شده از سوی غرب به کشورمان را مطرح ساخته است، سعی کرده تا ابراز دارد که ممکن است برخی اختلافات داخلی ایران منجر به طرح‌ریزی چنین عملیاتی شده باشد. این در حالی است که اگر اختلافات داخلی ملاک طراحی عملیات ترور باشد، اختلافات همیشگی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های آمریکایی برای توجیه چنین عملیات فرامرزی در سایر نقاط جهان سزاوارتر است.

خزاعی دوباره اتهام آمریکا را تکذیب کرد

محمد خزاعی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد، اما بار دیگر در گفت‌و‌گو با شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان، اتهام واهی و بی‌اساس آمریکا را تکذیب کرد و «همکاری ایران برای ترور یک دیپلمات سعودی» را یک دروغ بزرگ خواند.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل در پاسخ به جوسازی‌های غیر واقعی آمریکا بر ضد تهران گفت: آنها خطرات امنیتی ساختگی ایجاد می‌کنند تا اهداف سیاسی خود را پیش ببرند و عطش سیری‌ناپذیر ایجاد دشمن ساختگی خود را عیان می‌کنند. فراموش نکنیم که در جنگ با عراق بر اساس این ادعا‌ها چه کردند.

در رویدادی دیگر، روابط عمومی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل خبر ملاقات سوزان رایس نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل با محمد خزاعی نماینده دائم کشورمان را تکذیب کرد.

آسوشیتدپرس روز پنج شنبه از ملاقات سوزان رایس نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل با محمد خزاعی نماینده دائم کشورمان خبر داده بود.

واکنش سپاه به ادعای آمریکا

سردار حسین سلا‌می، جانشین فرمانده سپاه نیز ترور سفیر ‌عربستان در آمریکا توسط سپاه را یک عملیات روانی علیه ‌ایران توصیف کرد.‌

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار سلامی پنج‌شنبه شب در یادواره ۱۴۵ شهید آماد و پشتیبانی سپاه علی بن ابیطالب (ع) گفت: این حرف [که دو عنصر از سپاه قصد داشتند در آمریکا سفیر یک کشور عربی را ترور کنند] مسخره‌ترین حالتی است که سپاه بخواهد سفیر یک کشور را در آمریکا ترور کند. خود آن کشور عربی هیچ جایگاه، شان و موقعیتی ندارد چه برسد به سفیر آن در آمریکا که اصلا ارزش مواجهه هم ندارد.

وی با بیان اینکه اگر آنها در خیابان‌های ما راست راست حرکت کنند کسی به آنها نگاه هم نمی‌کند، اضافه کرد: اصلا ترور این افراد چه خاصیتی دارد و این داستان‌های ساختگی و نخ‌نما شده نشان از بی‌کفایتی ذهنی رهبران جامعه سیاسی آمریکا دارد که اگر کفایت ذهنی و عقلانی داشتند هرگز دچار این باتلاق خانمان برانداز نمی‌شدند.

دیدار معاون وزیر خارجه با سفیر عربستان در تهران

در همین حال حسین امیر عبدالهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه در دیدار با سفیر عربستان در تهران، بر ضرورت هوشیاری دولت عربستان در مواجهه با این توطئه طراحی شده تاکید کرد.معاون وزیر خارجه کشورمان ضمن انتقاد از بیانیه شتابزده و غیر مستند سفارت سعودی در واشنگتن اضافه کرد که باید مطالبات مشروع مردمی در منطقه مورد توجه جدی قرار گرفته و به دشمنان منطقه و به‌ویژه محور آمریکایی - صهیونیستی اجازه مداخله و تفرقه افکنی و غارت ثروت‌های منطقه داده نشود.

واکنش روسیه و چین به اتهامات علیه ایران

آسوشیتدپرس گزارش داد که در حالی که برخی متحدان آمریکا ادعاهای این کشور درباره تلاش ایران برای ترور سفیر عربستان را درست تلقی کردند، روسیه و چین موضع محتاطانه‌ای را اتخاذ کردند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: متحدان آمریکا مدعی شدند که شواهد ارائه شده توسط رایس به وضوح دخالت مقامات ایرانی را نشان می‌دهد، اما سوالات مربوط به اینکه آیا سران عالیرتبه ایران از این دسیسه اطلاع داشتند یا خیر را بی‌پاسخ می‌گذارد.اما ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل در جمع خبرنگاران گفت: من کارشناس نیستم، اما ما بسیار جدی آن را بررسی خواهیم کرد. ما اطلاعات دریافتی را به مسکو فرستاده‌ایم. تماس‌هایی صورت خواهد گرفت و آنها آن را با جدیت بررسی خواهند کرد. ونگ مین، معاون نماینده چین در سازمان ملل نیز تنها گفت که آنها هنوز در حال تحقیق هستند.