انتقاد از اصولگرایان سنتی در قم

عکس: سایت خبری رسا

دنیای‌اقتصاد- جبهه پایداری بعد از آنکه با کمیته ۸+۷ برای ائتلاف با اصولگرایان به توافق نرسید، اقدام به برپایی همایش‌های استانی کرد و شنبه شب، چهارمین همایش استانی آنها در قم برگزار شد. اقدامی که نه‌تنها نشان‌دهنده آغاز فعالیت مستقل آنها برای حضور در انتخابات است، بلکه با سخنرانی‌های تند و تیز اعضای ارشد جبهه پایداری علیه اصولگرایان سنتی، اصرار آنان بر فاصله انداختن میان خودشان و گروه ۸+۷ را عیان‌تر می‌کند.

این بار هم اعضای جبهه پایداری در لابلای سخنانشان از شهر قم از اصولگرایان سنتی که در راس ۸+۷ هستند انتقاد کردند و خواستار تغییر در روند این کمیته شدند. این جبهه همچنان بر شروط خود برای کمیته ۸+۷ اصرار می‌ورزد و معتقد است که باید «رفوزه‌ها»، مثل کسانی که «در فتنه ماندند و درمانده شدند» را رها کرد. آنان درباره عدم حضور در جلسات ۸+۷ نیز می‌گویند تا مشکلات حل نشود، حاضر نیستند در این جلسات شرکت کنند. مهدی کوچک‌زاده، یکی از اعضای این جبهه با انتقاد شدید از حضور نمایندگان لاریجانی و قالیباف در ۸+۷ گفت: لاریجانی و قالیباف صلاحیت داشتن نماینده در جبهه متحد اصولگرایان را ندارند. هرچند صادق محصولی از اعضای موسس جبهه پایداری بر این عقیده است که آنها مقابل جبهه اصولگرایی نیستند و منتظر نظر رهبری برای ائتلاف با اصولگرایان هستند.

با این حال، با وجود حملات شدید اعضای جبهه پایداری به ۸+۷ و رفتار متقابل سران ۸+۷ که اوج آن در انتقادات سیدرضا تقوی عیان شد (که از استفاده جبهه پایداری از منابع مالی جریان انحرافی خبر داده بود)، بعید به نظر می‌رسد راه این دو گروه برای انتخابات آینده یکی شود.

رای ندزدید، رای نخرید و تقلب نکنید

در چهارمین همایش استانی جبهه پایداری که در مجتمع امام خمینی (ره) قم برگزار شد، مرتضی آقاتهرانی، صادق محصولی، حمید رسایی، مهدی کوچک‌زاده و قاسم روانبخش سخنانی ایراد کردند. در ابتدا دبیر کل جبهه پایداری خطاب به حاضران در همایش استانی جبهه پایداری در شهر قم گفت: اگر واقعا بنا دارید یک آدم خوبی به مجلس برود، رای ندزدید، رای نخرید و تقلب نکنید. به قول فوتبالی‌ها جر نزنید. رفوزه شدن مردانه خیلی بهتر از این است که آدم دروغکی قبول شود. به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام مرتضی آقا تهرانی، با اشاره به انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی در مورد نگاه جبهه پایداری به آن، گفت: الان زمان فتنه گذشته و تمام شده و باید رفوزه‌ها، یعنی مثل کسانی در فتنه ماندند و درمانده شدند را ول کرد؛ بلکه آنهایی که از فتنه عبور کردند، باید به آنها توجه کرد، چون ممکن است آنها هم در فتنه‌گیر بیفتند.

دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی با بیان اینکه اخیرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی، جلسه‌ای با رهبر انقلاب داشته‌اند، گفت: در این جلسه ایشان تاکید داشتند، کسانی که می‌خواهند برای نمایندگی آینده مجلس کاندیدا باشند دقت کنید و اگر متصل به قدرت و ثروت هستند این‌ها را نیاورید و باز اضافه کردند که اگر دقت نکنید، عاقبت به خیر نمی‌شوید. وی در پایان گفت: ما می‌گوییم اگر حرف آقا را بشنوید، حاضریم با هم جلو برویم. پس نسبت به آقای مهدوی‌کنی مشکلی نداریم و اگر در جلسات نمی‌رویم برای این است که این مشکلات هست و حل نشده است.

حمله شدید به لاریجانی و قالیباف

مهدی کوچک زاده، دیگر عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی نیز در پاسخ به این سوال که لاریجانی و قالیباف در جبهه متحد چه نقشی دارند، اظهار کرد: من نمی‌دانم اینها چه‌کاره‌اند؛ یکی رییس مجلس و دیگری شهردار تهران است. وی با بیان اینکه آقای لاریجانی صلاحیت داشتن نماینده در گروه ۸+۷ را ندارد، تصریح کرد: قبل از تشکیل جبهه پایداری لیست هشت نفره‌ای تهیه شد و اسم آقاتهرانی و محصولی را در این لیست به عنوان نماینده جبهه آورده بودند.

به گزارش مهر، وی تاکید کرد: در میان این هشت نفر، کاظم جلالی نماینده شاهرود را به عنوان نماینده لاریجانی مطرح کردند و در راستای توجیه اینکه لاریجانی باید نماینده داشته باشد سخنرانی‌های زیادی انجام شده است و سالک و تقوی به صورت مجزا این مساله را استدلال می‌کردند.کوچک‌زاده تصریح کرد: اما لاریجانی در کنفرانس مطبوعاتی خود به صراحت اعلام کرد که جلالی نماینده او نیست. آیا این توهین به جمع نبود؟این نماینده مجلس گفت: می‌پرسند لاریجانی و قالیباف چه کاره‌‌اند؛ مرکز قدرت و ثروت هستند، من نمی‌دانم چه کاره‌اند.

رسایی: با ساختار ۸+۷ مشکل داریم

حمید رسایی، دیگر عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی هم گفت: ما با سازوکار و ساختار جبهه متحد اصولگرایان مشکل داریم.

به گزارش مهر حمید رسایی در مورد تفاوت جبهه پایداری با جبهه متحد اصولگرایی اظهار کرد: اکثر دوستانی که در گروه ۸+۷ هستند را قبول داریم، اما با سازوکار و ساختار آن مشکل داریم.وی ادامه داد: از این ساختار، بدنه‌ای بیرون نمی‌آید که به درد بدنه‌ای بخورد که در فتنه خون دل خورد و زیر آتش فتنه بود.رسایی با بیان اینکه بدنه جریان اصولگرایی از دست این آدم‌ها ناراحت هستند، تصریح کرد: اگر در ۸+۷ افرادی باشند که هنوز مواضع خودشان را با فتنه روشن نکردند، بدنه قبول نمی‌کند، مردم کودتایی به بزرگی فتنه ۸۸ که در راس آن افراد باسابقه‌ای بودند را درک کردند.

روانبخش: بچه مرده هم به ادعاهایشان می‌خندد

قاسم روانبخش نیز با اشاره به انتخابات آینده مجلس گفت: خطری که از سوی جبهه پایداری احساس می‌شود این است که گفتمان سوم تیر۸۴، را با تابلوی بدلی نشان دهند و به همین جهت ما در جبهه پایداری می‌خواهیم که تابلوی اصلی این گفتمان را بلند کنیم، چرا که وقتی تابلوی اصلی بلند شود، تابلوی بدلی کنار خواهد رفت. به گزارش ایلنا، این عضو جبهه پایداری همچنین در خصوص شائبه پیوند سری جبهه پایداری با جریان انحرافی و دولت گفت: آنها که این چیز‌ها را عنوان می‌کنند باید مستندات ارائه دهند، اما در کل این شائبه‌ها چیزی است که بچه مرده هم به آن می‌خندد.وی افزود: جبهه پایداری برای مقابله با جریان انحرافی آمده و این مطالب که با جریان انحرافی پیوند دارد درست نیست.

محصولی: منتظر نظر رهبری هستیم

در ادامه اما، صادق محصولی در پاسخ به این سوال که همراهی جبهه پایداری با کمیته ۸+۷ به کجا رسید، گفت: در خصوص همکاری جبهه پایداری با ۸+۷ یا ۲-۸ +۷ (با خنده) باید گفت که تا کنون هم مذاکراتی صورت گرفته است و البته زمینه ادامه مذاکرات هم هست و این گونه نیست که به‌رغم اختلافاتی که با جبهه متحد اصولگرایی داریم، مقابل آنها باشیم، اما دقت داریم که نظر رهبر معظم انقلاب چیست. وی افزود: البته این به این معنی نیست که الزاما لیست جدایی از سوی جبهه پایداری در انتخابات آینده مجلس داده شود، اما منتظریم تا مبتنی بر نظر آقا حرکت کنیم.