ولایتی: تهران اجازه نخواهد داد دیگران بتوانند نفت بفروشند و ایران نتواند

دنیای‌اقتصاد- تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا همچنان در صدر اخبار ایران و جهان قرار دارد. علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری در این باره گفته است: تهران اجازه نخواهد داد دیگران بتوانند نفت بفروشند و ایران نتواند. اظهارنظری که بار دیگر احتمال پیش‌دستی تهران در کنترل معابر نفتی بین‌المللی را تقویت می‌کند. در همین حال، صندوق بین‌المللی پول با صدور بیانیه‌ای پیش‌بینی کرده است که قطع صادرات ایران قیمت نفت را ۳۰ دلار افزایش می‌دهد. در این میان، افزون بر روسیه، چین و هند، برخی از کشورهای دیگر از جمله آفریقای جنوبی به مخالفان تحریم نفت ایران پیوسته‌اند. الجزایر نیز اعلام کرده است که در صورت قطع صادرات نفت ایران به اروپا، صادرات نفت خود را افزایش نخواهد داد. از سوی دیگر،وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سخنان روز پنج‌شنبه محمود احمدی‌نژاد مبنی بر آمادگی ایران برای گفت‌وگو با غرب، نامه‌ کاترین اشتون، به سعید جلیلی را ملاک از سرگیری مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران خوانده است. همزمان باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با هفته‌نامه آمریکایی تایم بر ادامه رویکرد فشار و مذاکره در قبال ایران تاکید کرده است.

ایران نتواند؛ هیچ‌کس نمی‌تواند

اگرچه برخی مقامات سیاسی و نظامی ایران از جمله محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور پیش از این از انسداد تنگه هرمز در صورت تحریم نفت ایران سخن به میان آورده بودند، اما علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری به تازگی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان ایران (پرس تی وی) با بی‌تاثیر دانستن تحریم‌های ضدایرانی اروپا گفت: تهران اجازه نخواهد داد دیگران بتوانند نفت بفروشند و ایران نتواند.

مشاور مقام معظم رهبری با بیان اینکه غرب هم می‌داند که این یک مانور سیاسی است، افزود: «ما برای فروش نفت محتاج لطف هیچ کشوری از جمله غرب نیستیم. نفت کالایی نیست که روی زمین بماند و خودشان می‌دانند که اگر نفت ایران از نفت دنیا منها شود حتما قیمت نفت خیلی بالاتر می‌رود.» ولایتی با تاکید بر اینکه کشورهای غیرغربی مانند چین و هند از اروپا تبعیت نمی‌کنند، گفت: «ما هم کمتر از ۲۰درصد نفت صادراتی‌مان به اروپا می‌رود. نیازی نداریم به اینکه اروپایی‌ها از ما نفت بخرند یا نخرند. ایران نفتش را می‌تواند بفروشد و می‌فروشد و بسیاری موارد هست که نفتش را پیش‌فروش کرده است و می‌کند؛ بنابراین هیچ تاثیری بر فروش نفت و اقتصاد ایران نخواهد داشت.»

هشدار درباره تلاش برای جایگزینی نفت ایران

در همین حال، حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران در دیدار با خالد جارالله، قائم مقام وزیر‌ خارجه کویت با اشاره به انتشار بعضی اخبار در رسانه‌ها حاکی از تحریم نفتی و جانشینی نفت ایران از سوی بعضی از کشورهای عربی گفت: ما اطمینان داریم کشورهای منطقه هوشیار بوده و همه جوانب این قضیه را مورد توجه قرار می‌دهند و چنانچه چنین اقدامی صورت پذیرد، ایران آنرا دوستانه تلقی نخواهد کرد.

باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در آخرین روز سال ۲۰۱۱ میلادی تحریم‌های اقتصادی جدیدی علیه بانک مرکزی ایران را به امضا رساند که بر پایه آن شرکت‌ها و بانک‌های خارجی که به مبادله مالی با بانک مرکزی اقدام کنند مشمول مجازات و تحریم‌های واشنگتن خواهند شد. این قانون در نهایت بخش نفتی ایران را هدف گرفت.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا نیز در ۲۳ ژانویه (۳ بهمن ماه ۱۳۹۰) در پیروی از این قانون یکجانبه آمریکا، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تصویب کردند. آنها با تحریم واردات نفت از ایران و مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی در کشورهای عضو اتحادیه به توافق رسیدند. اتحادیه اروپا همچنین فروش الماس، طلا و سایر فلزات گرانبها به جمهوری اسلامی را ممنوع کرده است. پیش از تصویب این تحریم‌ها، رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور همزمان با برگزاری رزمایش دریایی ارتش در تنگه هرمز گفته بود: آنها زمزمه‌ تحریم نفت را دارند، ولی هرگز به این آرزو نخواهند رسید، اگر بنا باشد نفت ایران را تحریم کنند یک قطره نفت از تنگه‌ هرمز عبور نخواهد کرد.

هشدار صندوق بین‌المللی پول

در این شرایط، صندوق بین المللی پول نسبت به افزایش قیمت جهانی نفت در صورت قطع صادرات نفت ایران به کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته هشدار داده است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ، صندوق بین‌المللی پول طی بیانیه‌ای اعلام کرد: اگر قطع صادرات نفت ایران با افزایش تولید سایر کشورهای نفت خیز جبران نشود، قیمت نفت بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد معادل ۲۰ تا ۳۰ دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت. بر این اساس، مسدود شدن تنگه هرمز از سوی ایران نیز به وخامت شرایط و اوضاع در خاورمیانه و بازار جهانی نفت دامن خواهد زد.

افزایش دامنه مخالفت‌ها با تحریم نفت

در حالی که چین و هند پس از تصویب تحریم نفت ایران در اتحادیه اروپا اعلام کردند که واردات نفت از ایران را افزایش خواهند داد، آفریقای جنوبی نیز به صف مخالفان تحریم نفت ایران پیوست. البته وزارت خارجه چین نیز روز پنج‌شنبه بار دیگر با صدور بیانیه‌ای تحریم‌های اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا مبنی بر ممنوعیت خرید نفت از ایران را غیر سازنده خوانده است.

آنچنان که خبرگزاری فارس گزارش داده است: شرکت ام تی ان آفریقای جنوبی نیز با تاکید بر مخالفت خود با تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرد ایران سال‌ها است که با تحریم روبه‌رو است و تحریم‌ها تاثیری بر فعالیت ما نخواهد داشت. در رویدادی دیگر، آنچنان که ایسنا گزارش داده است، یوسف یوسفی، وزیر انرژی الجزایر روز پنج‌شنبه اعلام کرد که در صورت قطع ناگهانی صادرات نفت ایران در پی تحریم‌های اروپا، این کشور صادرات نفت خود را افزایش نخواهد داد.

آمریکا: ایران به نامه اشتون پاسخ رسمی دهد

موضوع از سرگیری مذاکرات ایران و ۱+۵ هم طی روزهای گذشته به موازات موضوع تحریم نفت ایران مورد توجه رسانه‌ها بوده است. در تازه‌ترین رویداد، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور روز پنج‌شنبه در جریان سفر به استان کرمان باردیگر بر آمادگی ایران برای مذاکره تاکید کرد. وزارت خارجه آمریکا اما در واکنشی غیرمستقیم به این اظهارات، نامه رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دبیر شورای‌عالی امنیت ملی را ملاک از سرگیری مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران خواند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: فقط گفتن آمادگی برای انجام گفت‌وگو ملاکی نیست که ما تعیین کرده‌ایم و ملاک اصلی آمادگی برای گفت‌وگو و جدی بودن درخصوص آگاه کردن جهان از کلیه جزئیات برنامه هسته‌ای شما و اثبات مسالمت‌آمیز بودن اهداف آن است.

احتمال پیش دستی ایران در قطع صادرات نفت به اروپا

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مجلس فروش نفت ‌‌به اروپا را از همین هفته قطع می‌کند.

وی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، در خصوص میزان تاثیر‌گذاری تحریم‌های اروپا علیه ایران اظهار کرد: تا روز یکشنبه، مجلس باید یک طرح دو فوریتی را به تصویب برساند و ما فروش نفت خود را به اروپا از همین هفته قطع کنیم، بنابراین به دنبال این موضوع هستیم.

ابراهیمی ایجاد جنگ روانی تحریم نفت ایران را بی‌ربط با خیزش‌های اسلامی منطقه ندانست و گفت: ایران الگوی بیداری اسلامی در منطقه است، بنابراین غرب تصمیم دارد با این روش‌ها مانع از گسترش بیداری اسلامی در بین کشورهای جهان شود. اگر اروپایی‌ها بخواهند چنین کاری را عملی کنند، قطعا آب خوش از گلوی آنها پایین نخواهد رفت؛ چراکه دنیا در حال تحول و دگرگونی است.