مترجم: فرهاد نجف‌زاده

منبع: لوموند

بنابر پیش‌بینی برخی از تحلیل‌گران، چین می‌تواند در سال جاری به اولین بازار صادرات اتحادیه اروپا تبدیل شده و

به این ترتیب ایالات متحده آمریکا در جایگاه دوم قرار گیرد. تحلیل‌گران معتقدند که در کشور چین، که با جهش چشمگیر اقتصادی مقام دوم اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده، تقاضای داخلی افزایش می‌یابد و روند صادرات‌اروپا به این کشور افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد.

بر اساس آمار ادارات گمرک چین، در سال ۲۰۱۱ صادرات این کشور به اتحادیه اروپا ۵/۱۴ درصد رشد داشته حال آنکه واردات چین از اتحادیه اروپا ۶/۲۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. با این حال موازنه‌تجاری اتحادیه اروپا با چین، هنوز به میزان چشمگیری به نفع چین بوده و رقم آن در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۱۱۱ میلیارد یورو می‌باشد.

اتحادیه اروپا اولین بازار صادرات چین در دنیا است، اما پکن قصد دارد وابستگی خود به صادرات را محدود ساخته و تقاضای داخلی را ترغیب کند. سیاستی که به افزایش واردات منجر می‌گردد. لیکن اقتصاد چین و رشد چشمگیر آن - ۲/۹ درصد در سال ۲۰۱۱ و ۴/۱۰ درصد در سال ۲۰۱۰ - همچنان به میزان قابل ملاحظه‌ای به صادرات وابستگی دارد.

بحران بدهی‌ها در اروپا، مهم‌ترین بازار صادرات چین را متاثر ساخته است، موضوع حائز اهمیتی که موجبات نگرانی این کشور را فراهم می‌آورد. به این جهت تحلیل‌گران اروپایی کمک و مشارکت هرچه بیشتر چین به ایجاد ثبات در بازار اتحادیه اروپا را کمک به خود آن کشور ارزیابی کرده و آن را الزامی می‌دانند.

سفر اخیر آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به چین به مقصود تقویت اطمینان این کشور نسبت به اروپا انجام پذیرفت. ون‌جیابو نخست‌وزیر چین در دیدار با آنگلا مرکل خاطرنشان ساخت که برای اروپا حل بحران بدهی‌ها و لزوم به دست آوردن همکاری بین المللی در این خصوص، یک امر «فوری» است.

بحران در اروپا باعث شده است تا یونان در لبه پرتگاه ورشکستگی قرار گیرد و موسسات اعتبار‌سنجی درجه چندین کشور اتحادیه را کاهش دهند.