دنیای اقتصاد- در حالی که رییس مجلس در موضعی تازه سوال از رییس‌جمهور را «رفتاری دموکراتیک و منطقی» برشمرده و ۷۹ نماینده سوال‌کننده هم خود را برای پرسیدن سوالاتشان از محمود احمدی‌نژاد در روز چهارشنبه آماده می‌کنند، هفت نماینده دیگر مجلس با انتشار بیانیه‌ای خواهان لغو این سوال شده‌اند و رییس فراکسیون انقلاب اسلامی (حامیان دولت) در مجلس هم از احتمال منتفی شدن آن خبر داده است. خبرگزاری فارس روز گذشته گزارش داد که طراحان سوال از احمدی‌نژاد علی مطهری و غلامرضا مصباحی مقدم را به عنوان نماینده خود برای مطرح کردن سوالات انتخاب کرده‌اند. بر پایه این گزارش در صورتی که فقط یک نفر بتواند سوالات نمایندگان از رییس جمهور را مطرح کند، مطهری به عنوان نماینده طراحان در صحن سخنرانی خواهد کرد و در صورتی که دو نفر بتوانند در صحن طرح مساله کنند، مصباحی‌مقدم نیز سخنرانی خواهد کرد. مصطفی رضاحسینی سخنگوی طراحان طرح سوال از رییس جمهور نیز ضمن تایید این خبر گفت: نمایندگان همچنان در پیگیری سوالات خود از رییس جمهور جدی هستند.

دفاع لاریجانی از سوال

علی لاریجانی، رییس مجلس هم شنبه شب با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره سوال از رییس جمهور گفت: سوالی است که قرار است نمایندگان از رییس جمهوری بپرسند، چند بند دارد و به نظر من یک رفتار دموکراتیک و منطقی است و نباید آن را تبدیل به مساله ای بزرگ و پیچیده کرد.

به گزارش سایت خبری خانه ملت، وی افزود: طبق آیین‌نامه مجلس از وقتی که سوال به کمیسیون‌های تخصصی رفت و سوال‌کنندگان از پاسخ‌های نمایندگان رییس جمهور قانع نشدند و سوال اعلام وصول شد، رییس‌جمهور برای حضور در صحن علنی و پاسخ به سوالات نمایندگان ۳۰ روز فرصت دارد، بنابراین سوال از رییس جمهور امر خیلی پیچیده‌ای نیست.

مخالفان سوال چه کسانی هستند؟

با این حال ظهر دیروز و در جلسه علنی مجلس، هفت نماینده تهران شامل احمد توکلی، حسین نجابت، پرویز سروری، الیاس نادران، زهره الهیان، حسین فدایی و علی زاکانی با صدور بیانیه‌ای خواهان لغو جلسه سوالی از احمدی‌نژاد شدند و اعلام کردند: سوال از رییس جمهور محترم و پاسخ ایشان علی‌القاعده می‌تواند در شفافیت مسائل و ابهام‌زدایی مفید باشد اما نگرانی ما آن است که چنین نشود و خواسته و ناخواسته به‌رغم اهتمام و دقت خوبی که نمایندگان و رییس جمهور دارند، از حاشیه‌ها به اغراض متعارف سیاسی آلوده شود، که در این صورت از طرفی فایده‌ای برای کشور و ملت نخواهد داشت بلکه به تعامل سازنده و قانونمند و گره‌گشای مجلس و دولت آسیب می‌رساند و فضا را احتمالا نا شفاف تر می‌سازد؛ به ویژه در شکل فعلی با وقت نامتوازن اختصاص یافته به پرسش و پاسخ.

این نمایند‌گان افزود‌ند: پیشنهاد ما به همکاران گرامی سوال‌کنند‌ه و هیات رییسه محترم این است که به جای طرح سوال از رییس‌جمهور محترم، د‌ر همین هفته رییس‌جمهور محترم به مجلس د‌عوت شود و نمایند‌گان مجلس که صد‌ایشان پژواک گویای مشکلات عد‌ید‌ه مرد‌م است با د‌ولتمرد‌ان به گفت‌وگو نشینند و با تعاملی د‌و جانبه برای چاره‌جویی مشکلات واقعی، اهتمام ورزند. همزمان، روح‌الله حسینیان رییس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس د‌ر حاشیه جلسه علنی د‌یروز گفت: بهتر است موضوع سوال از رییس‌جمهور بعد از انتخابات د‌ور د‌وم مطرح شود چرا‌که با آمد‌ن رییس‌جمهور به مجلس بگومگوهایی بین د‌ولت و مجلس د‌رست می‌شود. وی از احتمال منتفی شد‌ن طرح سوال از رییس‌جمهور د‌ر مجلس خبر د‌اد و گفت: د‌وستان د‌ر تلاشند تا این موضوع را پیگیری کنند.