دنیای اقتصاد- فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی در واکنش به درخواست احتمالی تعلیق تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و نیز تعلیق کار در سایت فردو از سوی گروه ۱+۵ در مذاکرات آتی با ایران، این درخواست را «غیرمنطقی» خواند و تصریح کرد: «ما هیچ توجیهی برای چنین درخواستی از سوی کشورهای ۱+۵ نمی‌بینیم.» وی در همین حال گفت: «ما پیش‌بینی کردیم وقتی به مقدار کافی سوخت تا غنای ۲۰ درصد تولید شد آن را متوقف کنیم و پس از آن تجهیزات مربوط به تولید سوخت تا غنای ۲۰ درصد را تبدیل به تولید سوخت با غنای ۵/۳ درصد می‌کنیم، طراحی سیستم‌های جدید ما این قابلیت را در خود دارند.» اظهارات عباسی دیروز به فاصله اندکی پس از انتشار گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز در رسانه‌های داخلی منتشر شد. گزارشی که پیش‌بینی کرده است، غرب در مذاکرات آتی ایران و ۱+۵، «تعطیلی فوری و برچیدن نهایی تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی ایران در نزدیکی قم» را خواستار خواهد شد.

رییس سازمان انرژی اتمی اما در بخشی از گفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرد: خواست کشورهای ۱+۵ در رابطه با تعلیق فعالیت‌های سایت فردو غیرمنطقی است. سایت فردو هیچ فرقی با سایت نطنز ندارد، هر دو برای انجام غنی‌سازی اورانیوم طراحی شده‌اند و هر دو در زیر زمین قرار دارند. تا به حال سوخت تا غنای ۲۰ درصد در نطنز تولید می‌شد؛ اما با توجه به اینکه آزمایشگاه طراحی شده برای تولید سوخت تا غنای ۲۰ درصد را برای کار دیگری نیاز داشتیم، انجام این کار را به سایت فردو منتقل کردیم. از نظر من به لحاظ مکانی این دو سایت هیچ تفاوتی با هم ندارند.

عباسی اظهار کرد: وقتی یک سایت هسته‌ای در زیر زمین قرار می‌گیرد، به خاطر تحریم‌ها و تهدید به حمله‌ای است که از سوی برخی کشورها صورت می‌گیرد. متاسفانه برخی کشورها که در میان کشورهای عضو ۱+۵ هم هستند و سابقه جنگ‌افروزی دارند، دست به تهدید می‌زنند. اگر تهدید نکنند و تعهد دهند که حمله‌ای صورت نمی‌گیرد، دیگر لزومی ندارد کشورها تاسیسات‌شان را در زیر زمین بسازند. آنها باید رفتار و ادبیات‌شان را تغییر دهند.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ما معتقدیم برنامه هسته‌ای ایران مشکل خاصی ندارد.همین که حاضر شدیم با آژانس گفت‌وگو کنیم بزرگ‌ترین امتیاز برای آنها است. وی درباره مذاکرات آینده احتمالی ایران و آژانس در مورد سوالات آژانس از ایران گفت: ما همیشه آماده مذاکره با آژانس بوده‌ایم و در حال و آینده هم هستیم. هر وقت تشخیص داده شود که لازم است طرفین بنشینند و صحبت کنند این کار انجام می‌شود.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره اینکه در چه شرایطی ایران حاضر است درخواست‌های آژانس مبنی بر اجرای کد ۳/۱ اصلاحیه و درخواست‌های دیگر را به اجرا درآورد، تصریح کرد: اجرای این درخواست‌ها مشروط به این است که از مرحله فعلی؛ یعنی پیگیری مسائل ادعایی یا ابعاد احتمالی نظامی عبور کنیم. وقتی معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها به ایران آمد، کارخانه آب سنگین اراک و مرکز تحقیقات مربوط به سانتریفیوژها را بازدید کردند که در چارچوب تعهدات ایران برای بازرسی بازرسان آژانس نیست؛ بنابراین ما همین حالا با آژانس همکاری‌های زیادی فراتر از تعهدات‌مان داریم.

او افزود: اما آنها پس از این همکاری‌های ایران باز هم گزارش منفی علیه ایران نوشتند و حتی لحن‌شان مثبت نشد. ما تاکنون روند مثبتی را با آژانس طی کرده‌ایم؛ اما ظاهرا آژانس معذوراتی دارد و تحت فشار است و تصمیمات را متاسفانه در چنین فضایی اتخاذ می‌کند.

نیویورک تایمز: غرب خواستار تعطیلی سایت فردو خواهد شد

اظهارات عباسی درحالی مطرح می‌شود که اندکی پیش‌تر روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده بود: غرب در مذاکرات آتی ایران و ۱+۵ ، درخواست «تعطیلی فوری و برچیدن نهایی تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی ایران در نزدیکی قم (فردو)» را خواستار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز به نقل از دیپلمات‌های آمریکا‌یی و اروپایی نوشته است که این متحدان به علاوه در مذاکرات آتی با ایران خواستار توقف تولید سوخت هسته‌ای و انتقال ذخایر موجود این سوخت به خارج از ایران خواهند شد.

قرار است مذاکرات ایران و ۱+۵ ، ۲۵ یا ۲۶ فروردین‌ماه سال‌جاری برگزار شود. البته در هفته گذشته اختلاف‌نظرهایی درباره مکان برگزاری این مذاکرات بروز یافت؛ به گونه ای که تاکنون هنوز میزبان این مذاکرات مشخص نشده است. چهار شنبه هفته گذشته علی اکبر صالحی، وزیر خارجه اعلام کرده بود که تهران به غیر از استانبول، گزینه‌های دیگری همچون بغداد و پکن را در دست بررسی دارد.

در چنین شرایطی به نوشته نیویورک تایمز، تقاضای جدید این کشور‌ها از ایران اقدام آغازین چیزی است که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا آن را آخرین شانس ایران برای حل مساله هسته‌ای به شکل دیپلماتیک خوانده است. این روزنامه همچنین به نقل از یک مقام عالی‌رتبه دولتی در کشورهای طرف مذاکره با ایران، نوشت: هیچ نظری نداریم که واکنش ایرانی‌ها چه خواهد بود. احتمالا تا بعد از اولین نشست نخواهیم فهمید که چه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مقامات ایرانی بارها اعلام کرده‌اند از حق ملت ایران در دستیابی به فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای عقب‌نشینی نخواهند کرد و درباره حقوق مسلم خود به گفت و گو نخواهد نشست.

جاسوسی هوایی سیا از فردو

همزمان با انتشار درخواست احتمالی طرف‌های غربی از ایران در مذاکرات آتی، روزنامه واشنگتن‌پست نیز در گزارشی نوشت که یک هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین که توسط سیا هدایت می‌شد، بیش از سه سال قبل وارد ایران شد و تصاویری از تاسیسات هسته‌ای در قم را تهیه کرد.

این روزنامه آمریکایی روز شنبه ضمن ابراز این ادعا افزود: این هواپیما بیش از ۶۰۰ مایل به خاک ایران نفوذ کرد و تصاویری از تاسیسات فردو را تهیه و سپس بازگشت. تحلیلگران سیا و دیگر آژانس‌ها با دقت تصاویری را که این هواپیما تهیه کرده بود، برای یافتن نشانه‌ای بررسی کردند.

درخواست رژیم صهیونیستی از ۱+۵

در همین حال، ایهود باراک، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در آستانه برگزاری دور دیگری از مذاکرات ۱+۵ و ایران گفت: این کشورها باید بر خروج کلیه اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ایران و انتقال آن به یک کشور همسایه اصرار ورزند.

به گزارش ایسنا، روزنامه اورشلیم‌پست نوشت که باراک در مصاحبه با شبکه خبری سی.ان.ان گفت که بعید است تحریم‌های اعمال شده علیه ایران از صنعت نفت این کشور گرفته تا محروم کردن آ‌ن از سرویس الکترونیکی «سویفت» تهران را به رها کردن برنامه هسته‌ای خود وادار کند.

باراک افزود: رژیم صهیونیستی با مذاکرات ۱+۵ با ایران درباره برنامه هسته‌ای مخالفتی ندارد، اما در صورتی که مذاکرات به متوقف شدن غنی‌سازی ۲۰ درصدی در ایران و خروج اورانیوم از این کشور منجر نشود، با شکست روبه‌رو خواهد شد.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا نیز اخیرا گفته بود: «اگر ایران می‌خواهد غیرنظامی بودن برنامه هسته‌ای خود را ثابت کند، باید بخشی از اورانیوم غنی شده خود را در ازای دریافت سوخت برای رآکتورهای تحقیقاتی خود [به خارج از این کشور] منتقل کند.

وزیر خارجه آمریکا از ایران خواسته بود تا از اظهارات خود (مبنی بر اینکه اسلام مخالف گسترش تسلیحات کشتار جمعی است) با توافق درباره طرحی که ثابت کننده عدم قصد ایران برای تولید تسلیحات هسته‌ای باشد -از جمله ارسال بخشی از اورانیوم غنی شده ایران در ازای دریافت سوخت- پشتیبانی کند.

هیلاری کلینتون در یک کنفرانس خبری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تسلیحات کشتار جمعی از دید مذهبی ممنوع و مخالف اسلام است، گفته بود: ما درباره چگونگی ترجمه یک «باور بیان شده» به «طرحی عملی»، با مقامات ایرانی بحث خواهیم کرد.

ساخت اولین مجتمع سوخت ۵/۳ درصد در کشور

فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی از ساخت اولین مجتمع سوخت با غنای ۵/۳ درصد در مقیاس کوچک‌تر از سوخت واقعی یک نیروگاه خبر داد و گفت: این مجتمع را ساخته و تست کرده‌ایم. این مجتمع طراحی هوشمندانه‌ای دارد از این نظر که قرص‌های سوخت با غنای ۵/۳ درصد را در غلاف قرار می‌دهیم.

عباسی ادامه داد: این اولین بار است که سوخت میله‌ای با غنای ۵/۳ درصد در کشور ساخته می‌شود. تعدادی از این میله‌ها را طوری در یک مجموعه قرار داده‌ایم که ابعاد آن مجموعه مشابه ابعاد مجتمع‌های صفحه‌ای سوخت رآکتور تهران باشد. سوخت رآکتور تهران سوخت استخری با غنای ۲۰ درصد است و ما نظیر ابعاد سوخت رآکتور تهران سوختی درست کردیم با غنای ۵/۳ درصد و این اقدام مخصوص ایران است. عباسی درباره هدف ایران از ساخت چنین سوختی در کشور گفت: ما ابتدا می‌خواستیم سوخت میله‌ای بسازیم و تست‌های غیرمخرب را روی آن انجام دهیم. این مساله بیشتر برای تست سوخت و آزمایشی برای ساخت سوخت نیروگاه‌های بزرگ است. این تجربه مقدمه‌ای برای ساخت سوخت رآکتور تحقیقاتی اراک است. رییس سازمان انرژی اتمی گفت: طی شش ماه گذشته کار ساخت این مجتمع سوخت انجام شده است.

تولید سوخت مجازی رآکتور اراک

وی همچنین از تولید سوخت مجازی رآکتور اراک خبر داد و گفت: در حال حاضر خط تولید سوخت مجازی رآکتور تحقیقاتی ۴۰ مگاواتی اراک راه افتاده است. به جای قرص اورانیوم طبیعی، از قرص سوخت در میله‌های سوختی استفاده می‌کنیم. قرص‌های سربی و غلاف‌ها آماده شده‌اند و در نوبت مونتاژ در کارخانه تولید سوخت قرار دارند. همچنین در کارخانه تولید سوخت رآکتور تهران (صفحات سوختی) در حال آماده شدن هستند. عباسی درباره ساخت صفحات سوخت جدید برای رآکتور تهران، گفت: صفحات سوخت جدید آماده شده است، در عین حال ما سعی داریم به مرور زمان که جلو می‌رویم سوخت‌های جدید را به لحاظ مقدار اورانیوم و بحث‌های مکانیکی و متالوژیکی بهینه سازیم.