انتقاد رحیمی از بالا رفتن قیمت محصولات دامی

برنامه‌ای برای کنترل قیمت نداریم

معاون اول رییس جمهور با انتقاد از بالارفتن قیمت در محصولات دامی گفت: متاسفانه الان در کشورمان قیمت گوشت به طور غیرقابل قبولی بالا رفته که این موضوع نشان‌دهنده آن است که برنامه ای برای کنترل قیمت نداریم. به گزارش مهر، محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور صبح دیروز در مراسم افتتاح هفدهمین کنگره دامپزشکی ایران که همزمان با روز جهانی دامپزشکی در مرکز بین‌المللی همایش‌های رازی برگزار شد، با بیان اینکه کشوری به عظمت ایران امروز در بخشی از مواد پروتئینی محتاج واردات است، گفت: این در حالی است که کشورمان می‌تواند بیش از چند صد میلیون نفر را در خارج از مرزها از نظر تولیدات و فرآورده‌های دامی تامین کند، ولی متاسفانه امروز نیازمند کشورهایی هستیم که خودشان باید واردکننده مواد دامی باشند.

رحیمی افزود: این مساله نشان می‌دهد که یک ضعفی در برنامه‌هایمان وجود دارد که بخشی از آن به وزارت جهاد کشاورزی برمی‌گردد که باید یک بار برای همیشه آن را برطرف کند. وی در بخش دیگری از سخنانش به قیمت پیاز در کشور اشاره کرد و افزود: الان پیاز در بندرعباس کیلویی ۹۰ تومان است، در حالی که همین پیاز در تهران کیلویی ۶۰۰ الی ۷۰۰ تومان به فروش می رسد، چرا باید اینگونه باشد؟ این یک تدبیر می‌خواهد که هم اکنون مسوولان ما فاقد آن هستند و باید درستش کنیم.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه دامپزشکی کشور نیز دچار چنین آفتی است، گفت: تا دامپزشکی در غربت است، این نواقص در بخش تولید محصولات دامی وجود خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه ایران باید در منطقه توزیع‌کننده فرآورده‌های دامی باشد، گفت: متاسفانه الان در کشورمان قیمت گوشت به طور غیر قابل قبولی بالا رفته که این موضوع نشان‌دهنده آن است که برنامه‌ای برای کنترل قیمت نداریم و این موضوع هم باید حل شود.

رحیمی به جامعه دامپزشکی کشور قول داد که دولت در واردات و صادرات تعرفه‌ها و عوارض فرآورده‌های دامی دخالت نخواهد کرد و اگر هم احیانا دخالتی صورت گرفت، با هماهنگی جامعه دامپزشکی کشور خواهد بود.

معاون اول رییس جمهور یادآور شد: ۱۸ - ۱۷ ماه پیش گرفتار آنفلوآنزای مرغی شدیم و متاسفانه تعداد زیادی از طیور از بین رفتند و به واردات تخم‌مرغ دست زدیم به طوری که در آن مقطع تخم مرغ کیلویی ۶ - ۵ هزار تومان به فروش می‌رسید، در حالی که امروز تخم مرغ اضافه هم داریم و این نشان می‌دهد که نه در آن زمان و نه الان برنامه‌ریزی درستی نداشته‌ایم، در حالی که ما باید یک برنامه‌ریزی صحیحی در این زمینه داشته باشیم تا تولیدکنندگان نیز بر روی برنامه ما حساب باز کنند.