پیشنهاد ایران به سولانا تحویل شد

سه شنبه‌ وچهارشنبه بسته پیشنهادی ایران به رییس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل (انگلیس)، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، خاویر سولانا رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سوییس تحویل داده شد. احمد خادم‌المله مدیر امور رسانه‌های دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیروز در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: بسته‌ پیشنهادی ایران روز گذشته در بروکسل توسط سفیر کشورمان به خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا تحویل داده شد.

وی ادامه داد: همچنین این بسته از سوی سفیر ایران در برن به وزیر امور خارجه‌ سوئیس تحویل داده شد و محمد خزایی، نماینده‌ ایران در سازمان ملل این بسته را به رییس دوره‌ای شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل تحویل داده است.

وی ادامه داد: سفرای ایران در مسکو و پکن سعی دارند، امروز (چهارشنبه) این بسته را به مقامات این دو کشور نیز تحویل دهند.

مدیر امور رسانه‌های دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشورمان، دلیل تاخیر ارائه‌ این بسته به مسکو و پکن را، زلزله‌ اخیر در پکن و نیز تغییر دولت در مسکو عنوان کرد.

خادم‌المله با اشاره به اهداف بسته‌ پیشنهادی ایران، تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی، ایران با ارائه‌ بسته‌ پیشنهادی طرح نویی را با هدف نیل به همکاری‌های پایدار و تعامل سازنده پیشنهاد کرده است.

وی گفت: در چارچوب این بسته ایران و اروپا می‌توانند پارادایم‌های جدیدی از همکاری‌ها را که مبتنی بر تعامل در چهار حوزه‌ امنیت، دموکراسی، انرژی و همکاری‌های اقتصادی است، دنبال کنند.

مدیر امور رسانه‌های دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشورمان، با اشاره به اظهارات رییس‌جمهوری در نشست مطبوعاتی‌اش که روز سه‌شنبه انجام شد، گفت: مشکل جهان در این چهار حوزه بسیار حاد شده است و بسته‌ ما می‌تواند راهگشایی باشد برای حل این مشکلات.

خادم‌المله ادامه داد: تحقق این همکاری‌ها، منافع متقابل، ارزش افزوده‌ قابل توجه، تحکیم امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی برای طرفین خواهد داشت. وی افزود: ایران در حقیقت با ارائه‌ این بسته اعتقاد راسخ دارد که یک فرصت استثنایی برای همکاری واقعی و جدی میان طرف‌های ذی‌ربط فراهم می‌کند و امیدواریم افرادی که در این زمینه (بحث هسته‌ا‌ی ایران و حل مشکلات جهانی) فعال هستند، توجه جدی‌ به این بسته داشته باشند و با نظر مثبت آن را بررسی کنند.

وی تاکید کرد: ایران در انتظار دریافت نظرهای کشورهای مختلف جهان درباره‌ بسته پیشنهادی‌اش است. مدیر امور رسانه‌های دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشورمان، درباره واکنش آمریکا نسبت به بسته‌ پیشنهادی ایران که گفته است، انتظاری از بسته ایران نمی‌توان داشت، اظهار کرد: طبیعی است آمریکا سیاست‌های خود را دنبال ‌کند، اما ایران یک فرصت به آنها داده است تا رویکردهایشان را تغییر دهند. اگر واقعا خواهان حل مشکلات جهانی هستند، پیشنهاد ایران محل خوبی برای رایزنی در این خصوص است. خادم‌المله گفت: در بحث هسته‌ا‌ی هفت محور و راه‌حل اساسی به این کشورها پیشنهاد داده شده است. پیشنهادهای ایران در چهار محور دیگر این قابلیت را دارد که معضلات جهانی را کاهش دهد.

مدیر امور رسانه‌های دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشورمان، درباره ارائه بسته‌ پیشنهادی ایران قبل از آنکه کشورهای ۱ + ۵ بسته‌ خود را ارائه کند، اظهار کرد: ارائه‌ بسته در این زمان با برنامه‌ریزی و با توجه به شرایط امروز جهان و نقشی که ایران به عنوان یک قدرت نوظهور در دنیا ایفا می‌کند، بوده است.

وی در پاسخ به اینکه انتظار دارید کشورهای ۱ + ۵ بسته خود را چه زمانی ارائه کنند، گفت: «ما برای هر گونه مذاکره آماده‌ایم و هر وقت بسته‌شان را ارائه کنند آن را می‌پذیریم و بررسی می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه انتظار داریم این بسته را با نظر مثبت بررسی کنند، افزود: ما منتظر پیشنهاد‌هایی هستیم که دنیا بر روی بسته ایران ارائه می‌کند؛ چرا که روش‌های قدیمی دیگر جواب نمی‌دهد.

مدیر امور رسانه‌های دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به درخواست کشورهای ۱+۵ مبنی بر تعلیق غنی‌سازی و سپس آغاز مذاکرات، گفت: ما از این بحث‌ها گذشته‌ایم، این پیشنهاد قدیمی شده است.

بر اساس این گزارش سفارت ایران در بروکسل سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر ایران روز سه‌شنبه بسته جدید پیشنهادی ایران را با هدف حل «چالش‌های جمعی» به اتحادیه اروپا تحویل داده است. خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبر به نقل از بیانیه سفارت ایران در بروکسل ادامه داد: علی اصغر حاجی، سفیر ایران روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی بسته‌ای در زمینه «مدیریت چالش‌های جهانی» به وی تحویل داده است.

در این بیانیه آمده است: این پیشنهادات شامل، نقطه نظرات ایران درباره مشکلات بزرگ جهانی در سطوح مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و انرژی و مساله استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ا‌ی است. این درحالی است که انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آمریکا به همراه آلمان درباره بازبینی پیشنهادی که در سال ۲۰۰۶ در خصوص مشوق‌های اقتصادی، امنیتی وقتی به ایران ارائه شد با یکدیگر توافق کرده‌اند. سولانا تاکنون مسوول انجام مذاکرات عالی رتبه با هدف واداشتن ایران به پذیرش مشوق‌ها بوده است، اما تهران تعلیق غنی‌سازی اورانیوم به عنوان پیش شرط هر مذاکره‌ای را غیرقابل پذیرش می‌داند.

واکنش آمریکا به بسته ایران

سخنگوی وزارت امورخارجه‌ آمریکا اعلام کرد: آمریکا از پیشنهاداتی که ایران در بروکسل برای حل مشکلات جهانی از جمله انرژی هسته‌ای اعلام کرده است، انتظار اندکی دارد.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه درباره پیشنهادات ایران که به اتحادیه اروپایی ارائه شد، گفت: با سابقه‌ای که موجود است؛ اگر آنها به این روند و مسیری که در آن قرار دارند، ادامه دهند؛ فکر نمی‌کنم کسی انتظار زیادی از آن داشته باشد.

وی ادعا کرد: اما امید می‌رود که در مواجهه با افزایش هزینه‌ها برای ایران به دلیل رفتارش که همان طور که به وضوح خارج از محدوده رفتار قابل پذیرش در سیستم بین‌المللی است، تصمیم به تغییر مسیر بگیرد. سخنگوی وزارت امورخارجه‌ آمریکا افزود: ایران باید به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل که توقف غنی سازی اورانیوم را می‌خواهد، عمل کند. واشنگتن مدعی است: ایران به دنبال تولید سلاح هسته‌ای است و این ادعایی است که ایران آن را تکذیب می‌کند.

وی ادامه داد: درباره‌ پیشنهاد ایران، آنها می‌دانند که مطالبات از آنها چیست. این امر به وضوح در قطعنامه‌ها و بیانیه‌های شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح شده است.

کریستینا گالاش سخنگوی سولانا تایید کرد که نشستی با سفیر ایران روز سه‌شنبه برگزار شد، اما پیشنهادات بر بن بست هسته‌ای متمرکز نبوده است. وی گفت: ما آن را بررسی خواهیم کرد.

گالاش توضیح داد: کشورهای ۱+۵ نیز در حال مذاکره درباره راه‌های ارائه پیشنهادشان به ایران هستند.