روح سیاست‌های جدید آن است که مردم را آزاد بگذاریم. هاشمی رفسنجانی در تشریح سیاست‌های کلی نظام اداری کشور:

آزاد کردن اراده مردم از مهم‌ترین اقدامات است

قانون اساسی اگر به طور کامل اجرا شود، ما دموکرات‌ترین کشور دنیا محسوب می‌شویم

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: روح کلی سیاست‌های کلی نظام اداری کشور که مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین کرده و به تصویب مقام معظم رهبری رسیده، این خواهد بود که مردم را آزاد بگذاریم؛ چرا که توقعات آنها کمتر از ما است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی که در مراسم گشایش همایش «دولت، نظام اداری و چشم‌انداز» سخن می‌گفت، اظهار کرد: طبق قانون اساسی رهبری را مردم باید در دو مرحله انتخاب کنند. همچنین دولت و مجلس را نیز مردم انتخاب می‌کنند. درباره احزاب و نهادها نیز در قانون اساسی اصول بسیار مترقی وجود دارد. اگر روح آنها با الهام از اسلام باقی بماند، مردم ما همواره می‌توانند در صحنه باشند و بسیاری از مشکلات کشور که گمان می‌کنیم با دخالت دولت‌ها می‌تواند حل شود، با دست مردم حل می‌شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام سپس با بیان اینکه انقلاب اسلامی با مبنایی که آغاز شد و به نتیجه هم رسید، می‌تواند نقطه اساسی کار ما باشد، افزود: اگر بخواهیم روح انقلاب را از اسلام بگیریم، آن احیای نقش متروک مردم است. هر وقت و هر جا زنجیرهای استبداد را از دست و پای مردم باز کردند، مردم خود راه را پیدا و جامعه را اصلاح کرده‌اند و پیش رفته‌اند.

آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه روح سیاست‌های نظام اداری این است که مردم را آزاد بگذاریم، گفت: بر اساس سیاست‌های نظام اداری بخش عمده‌ای از کارها در اختیار مردم خواهد بود، چون آزاد کردن مردم و اراده آنان و میدان دادن به مردم در امور سیاسی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید انجام داد.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: نباید تحمیل عقیده به مردم شود. مردم ایران ثابت کرده‌اند که اگر رهبری داشته باشند، همواره حلال مشکلات خواهند بود. افکار عمومی در ایران همیشه کمتر اشتباه می‌کند، همچنین در مسائل اقتصادی تنها سکان‌داری با دولت است، پس بگذاریم مردم خود انتخاب کنند؛ بنابراین روح کلی سیاست‌های اداری که مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین کرده و به تصویب مقام معظم رهبری رسیده و اعلام خواهد شد این خواهد بود که مردم را آزاد بگذاریم؛ چرا که توقعات آنها کمتر از ما است.

رییس مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: هیچ چیز نباید به مردم تحمیل شود، باید خود آنان انتخاب کنند؛ زیرا افکار عمومی کمتر اشتباه می‌کند، اگر کار به دست مردم باشد در صورتی که اشتباهی رخ داد، دیگر به دولت مراجعه نمی‌شود و خود مردم مسائل را حل می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر مردم ببینند همه امور در دست آنها است، از دولت پاسخگویی نمی‌خواهند یا در مورد احزاب سیاسی بگذاریم که اگر بد عمل کردند مردم در انتخابات بعدی آنها را حذف کنند. آنها ضربه‌گیر نظام هستند و عملکردشان مهم است، در این صورت نظام ثابت می‌ماند. اگر این حالت وجود داشته باشد، ما از تحمیل‌های خارجی مصون خواهیم ماند.

رییس مجلس خبرگان رهبری همچنین گفت: کلماتی در قرآن هست که در فقه بالنده می‌توان از آنها چیزهای زیادی گفت. مثلا «لا اکراه فی الدین» یعنی اجبار و اکراهی در دین وجود ندارد که این به حکومت، اقتصاد و... نیز برمی‌گردد. بدین مفهوم که ماهیت اکراه را در دین نمی‌توان پیدا کرد و حال اگر مردم آن‌قدر آزاد باشند و مطمئن تصمیم بگیرند خیلی چیزها حل می‌شود. مردم آزادند و مال و محصولاتشان از آن خودشان است. ما اگر با این موضوع به بحث‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی وارد شویم، به قاعده مهمی وارد شده‌ایم؛ در واقع خود مردم انتخاب می‌کنند؛ چرا که آزاد آفریده شده‌اند؛ بنابراین مساله مهمی در انقلاب اسلامی وجود دارد و آن این است که به مردم برگردیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه استبداد و خود محوری در اسلام جایی ندارد، گفت: هر کشوری به موازین دموکراسی وارد شده، پیشرفت کرده است و هر کس گرفتار استبداد شده، عقب مانده است. وی ایرانیان را به دلیل ظرفیت ‌های خوب خود همواره از بهترین ملت‌ها در دنیا دانست و خاطرنشان کرد: ایران در مقطعی، به دلیل باقی ماندن استبداد دچار عقب ماندگی شد.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: یکی از اصول انقلاب اسلامی بازگشتن به اسلام با اتکا به مردم بود و کارهای انقلاب در روزهای آغازین نیز با اتکا بر مردم انجام شد.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: به تاریخ دنیا که نگاه می‌کنیم در قطعه‌ای از دوران، حکومت‌ها متمرکز و استبدادی بوده‌اند. پس از انقلاب کبیر فرانسه وضعی که در اروپا پیش آمد موجب شد کم‌کم نقش مردم احیا شود و کشورهایی که به موازین دموکراتیک وارد شده‌اند، امروز جزو کشورهای پیشرفته هستند، اما هر جایی که استبداد وجود داشته کشورها عقب مانده‌اند؛ البته استثنائاتی هم وجود دارد، اما قاعده کلی این است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با تاکید بر مشورت در امور اظهار کرد: در توصیف قرآن، خوبان کسانی هستند که «و امرهم شورا بینهم» می‌کنند؛ یعنی از استبداد، تنگ‌نظری و خودمحوری پرهیز می‌کنند.

هاشمی در ادامه با تاکید بر این که نرم‌افزار نظام اداری که باید از نظام ما منشا بگیرد، چشم‌انداز است، خاطرنشان کرد: ما در ابتدای انقلاب گام بزرگی برداشتیم و در ماه‌های اول انقلاب قانون اساسی را نوشتیم، کسانی هم که این قانون را تصویب کردند، همان علمای حوزه بودند، این قانون اساسی یک قانون مترقی است که در آن نقش مردم بسیار بزرگ دیده شده و به گونه‌ای تنظیم شده است که اگر به طور کامل اجرا شود، ما دموکرات‌ترین کشور دنیا محسوب می‌شویم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تاکید کرد: تامین امنیت، تصویب قانون، اساس قضاوت و فسخ منازعات وظیفه حکومت است؛ اما اینجا نیز مردم شریک هستند. دفاع از ملت و کشور جزو وظایف حاکمیت است و بخش اساسی و زیربنایی آن در اختیار حکومت قرار دارد و قسمت عمده میدان به طور انحصاری در دست حکومت است، در عین حال تعامل میان مردم و دولت و نظام ظرف خوبی است که مسائل اساسی می‌تواند از آن خارج شود.

رییس مجلس خبرگان رهبری افزود: مبانی اسلامی ما که به قانون اساسی تبدیل شده به سیاست‌های امروز ما برمی‌گردد و برای پیاده کردن آن باید اقدام مناسبی صورت بگیرد. در این صورت حرکت نظام ما بر روی یک ریل قرار می‌گیرد و ایرانی‌ها می‌توانند نقش اساسی ایفا کنند.هاشمی رفسنجانی همچنین گفت: به هر حال این نظام اداری که توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح و تصویب شد با این هدف اجرایی می‌شود که با کمک شما در صحنه عمل وارد شود و روح آن این است که استعدادها و عشق مردم به نظام، جامعه و مردم‌شان را تقویت کنیم و پیش ببریم؛ چرا که این کاری است که قرآن از ما خواسته و ما تجربه داریم و موفق شده‌ایم در برابر فشارهای خارجی کارهایمان را به انجام برسانیم.

هاشمی رفسنجانی در پایان گفت: ان‌شاءا... با تجربه خوبی که مدیران ما دارند و در این ۳۰ سال به نوعی دانشگاه کاربردی را گذرانده‌اند، بتوانند راهی را که از منظر اسلام در پیش‌ رو داریم به پیش ببرند، همچنین اجازه ندهیم خامی‌هایی که از طریق نسل‌های بعدی می‌تواند اتفاق بیفتد، رخ دهد؛ یعنی از تجربیات این مدیران استفاده کنیم تا بتوانیم دستاوردهای مهمی داشته باشیم.

ضرورت تدوین منشور تفاهم ملی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این همایش با تکیه بر مهمترین دغدغه‌های مدیریتی در اداره جامعه با تاکید بر این‌که «اولین دغدغه پایان دادن به نزاع بین نخبگان و رسیدن به منشور تفاهم ملیت است»، ابراز عقیده کرد: در هیچ کشوری به اندازه ایران نخبگانش با هم تنازع ندارند و این موضوع هم پیش از انقلاب و هم پس از انقلاب وجود داشته است. همچنین قوی‌ترین اپوزیسیون‌ها در دنیا مربوط به ایران است که با سرمایه‌های وسیع و استعدادهای فراوان ـ چه در خارج و چه در داخل ـ وجود دارند. حال می‌خواهیم ببینیم چگونه می‌توان منشور تفاهم ملی را تدوین کرد؟

به گزارش ایسنا، محسن رضایی طی سخنانی در همایش «دولت، نظام اداری و چشم‌انداز» افزود: اگرچه ملت ایران توانست یک دولت ملی و تاثیرگذار در منطقه را ایجاد کند و بزرگترین دولت‌های بین‌المللی را پشت مرزهای خود متعجب و آنها را از گسترش خود در منطقه هراسان کند، اما در گام دوم؛ یعنی ساخت یک جامعه نمونه با مشکلات جدی مواجه شد. برای ساختن یک جامعه نمونه که همه ابعاد توسعه یافتگی را در کنار یکدیگر داشته باشد، نظام جمهوری اسلامی ایران گام دوم انقلاب خود؛ یعنی تدوین سند چشم‌انداز را باید بردارد و برای تحقق آن اصلاحاتی در امور اقتصادی، مدیریتی، فرهنگی و اجتماعی ایجاد کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: در صورت اجرای سند چشم‌انداز شرایط زندگی مردم تغییر اساسی خواهد کرد؛ چراکه درآمد سرانه‌ ملی چهار برابر می‌شود و ضریب امنیتی افزایش چشم‌گیری می‌یابد. بیکاری برطرف شده و هر ایرانی از حداقل رفاه نسبی یعنی مسکن، بهداشت و آموزش برخوردار می‌شود و تورم نیز کنترل می‌شود.

وی همچنین به آثار مثبت سیاسی اجرای سند چشم‌انداز اشاره کرد و گفت:‌ در شرایط سیاسی همه اقوام در همه سطوح در سیاست حضور فعال خواهند داشت؛ آزادی و مردم‌سالاری به خوبی اجرا می‌شود. عدالت رشد چشم‌گیری می‌یابد و همه ایرانیان در اداره کشور مشارکت خواهند داشت.