تب سرد تابستان
تصویری از فیلم زن‌ها فرشته اند پرفروش ترین فیلم تیر و مرداد 87
نگاه سوم- سینمای ایران در دو ماه اول تابستان، روزهای کم‌رونق و سردی را پشت سرگذاشت.

برخلاف گرمای وحشتناک روزهای فصل دوم سال که به قاعده سال‌های قبل می‌بایست فصل رونق فروش گیشه‌های سینمای ایران باشد، اما امسال نه از کیفیت خبری بود و نه از کمیت. کیفیت فیلم‌ها به جز یکی دو نیم، به عناصر لامتغیر فیلم‌های فارسی پهلو می‌زدند و در کمیت فروش همه آنها که از قاعده فیلم فارسی مستثنا بودند باچنان استقبال کمی مواجه شدند که تصور می‌رود این فیلم‌ها اکران می‌شود تا فقط اکران شود (!)، نه حمایتی و نه تاثیر مثبتی از سوی مسوولین و منتقدان و نه حتی حمایت موثر در اکران.
«زن ها» در راس هرم فروش
در ظاهر در این تابستان توجه به زن‌ها به‌عنوان محور موضوع فیلم‌ها، اهمیت فراوانی پیدا کرده است. فیلم زن‌ها فرشته‌اند ساخته شهرام حسینی در دو ماه تیر و مرداد در رده اول جدول فروش سینمای ایران قرار دارد. این فیلم با بازیگران مطرحی چون نیکی کریمی، 7434530ریال فروخت. زن‌ها فرشته‌اند؛ با این رقم فروش توانست 372000 نفر را به سینماها بکشاند.
این در حالی است که فیلم آخر کمال تبریزی یعنی همیشه پای یک زن در میان است که از نهم مردادماه نمایش خود را شروع کرد و در ۲۴ سینما روی پرده رفت، با موضوع جنجال برانگیزش توانست با ۵۵۹۱۳۷۴۰۰۰ریال پس از زن‌ها فرشته‌اند قرار بگیرد. این درحالی است که فروش فیلم کمال تبریزی همچنان ادامه دارد و به‌طور قطع می‌توان پیش‌بینی کرد تا اواسط شهریورماه به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم تابستان ۸۷ لقب بگیرد. این رقم فروش یعنی اینکه حدودا ۲۸۰هزار نفر به دیدن همیشه پای یک زن ... رفته‌اند که با ادامه فروش فیلم بر این تعداد نیز اضافه می‌شود.
طنز و کمدی در رده بعدی است
ده رقمی، فیلمی که با یاری گرفتن از جواد رضویان به‌عنوان کمدینی که در تلویزیون موفق به ارائه تیپ‌های مختلفی شده بود، رده سوم فروش تیر و مرداد را به خود اختصاص داده است. بهنوش بختیاری و بهاره رهنما هم به بار کمدی فیلم یاری رسانده‌اند تا این فیلم ۴۸۰۷۲۶۲۰۰۰ ریال فروش کند و ۲۴۰هزار نفر را به سالن سینماها بکشاند. در ردیف چهارم این فهرست انعکاس رضا کریمی قرار دارد که موضوعی اجتماعی را محور اصلی دارم فیلم قرار داده است. انعکاس در ۷۰ روز تنها ۴۶۶۷۲۱۱۰۰۰ ریال فروخت. این فیلم ۲۳۳هزار نفر تماشاچی داشت.
فروش‌های دویست میلیون تومانی
فیلم‌های رده چهارم به پایین این دو ماه با افت فروش نسبت به صدر جدول فروش حول و حوش سیصد‌میلیون تومان داشتند. تیغ‌زن ساخته علیرضا داود‌نژاد در ۴۹ روز رقم فروش خود را به ۲۹۴۰۰۸۸۰۰۰ریال رساند و با ۱۴۷۰۰۰نفر تماشاگر پرونده ناموفقی را برای خود رقم زد. این رقم فروش درحالی شکل گرفت که سازندگان فیلم امید داشتند با توجه به حاشیه‌های شکل گرفته در ابتدای اکران فیلم که شکل تبلیغات شهری‌اش مورد هدف قرار گرفته بود بتواند بیش از این رقم بفروشد و تماشاگران بیشتری را به سالن سینما جذب کند.
حس پنهان فیلم رده ششم این جدول نیز در رده فیلم‌های دویست میلیون تومانی قرار دارد.
این فیلم با ۲۳۷۰۶۹۵۰۰۰ریال فروش در ۵۶روز توانست ۱۱۸هزار نفر را جذب سالن‌های تاریک سینما بکند.رده هفتم این جدول در اختیار قرنطینه است که با ۲۰۳۲۹۰۱۰۰۰ریال در ۷۹روز به کار خود پایان داد. این فیلم هم حدود یکصد هزار نفر را به سالن‌ها کشاند.
تنها فیلم صد میلیونی
به رغم سیرصعودی ابتدای اکران فیلم آخر محمدعلی طالبی و با وجود بازیگرانی مثل محمد کاسبی و گلشیفته فراهانی روند نزولی فروش فیلم دیوار که از سوم مرداد ماه روی پرده سینماها رفت، تا اواخر مرداد سرعت بیشتری گرفت.
این سیرصعودی ابتدایی البته پیش از این که به بازیگران ستاره فیلم مربوط باشد، به حاشیه‌های مربوط به قصه فیلم و روایت نامتعارف یک دختر موتورسوار مربوط می‌شود. حاشیه‌هایی که به سرعت جای خود را به واقع‌گرایی در میان مخاطبان داد و استقبال به نسبت خوب ابتدایی جای خود را به نزول تعداد تماشاگر و همچنین کاهش کف فروش رسید. این مساله نشان می‌دهد مخاطبان سینمای ایران پیش از این که به حاشیه‌های نامرتبط توجه داشته باشند، در پی تعریف یک قصه خوب هستند که درست تعریف شود.
دیوار در مرداد ماه گذشته با کمک گرفتن از همین حاشیه‌ها ۱۰۵۶۹۶۹۰۰۰فروش کرد.
فیلم‌های خوب در کف لیست
فرزند خاک ومینای شهر خاموش در فیلم آخر این لیست ده‌تایی است که به‌رغم متفاوت بودن لحن آنها از سایر فیلم‌های بالاسری‌شان با فروش اندکی مواجه شدند و البته این رقم فروش را در ۱۶روز به دست آوردند. فرزند خاک به کارگردانی محمدعلی آهنگ قصه جست‌وجوی زنی است که پس از بیست سال به دنبال جنازه شوهرش در خاک عراق آمده است.
فرزند خاک که‌در جشنواره گذشته بهترین فیلم از نگاه ملی شناخته شد در 16روز ابتدای اکران 297630000ریال فروخت و در این مدت 14800نفر به دیدن این فیلم رفته‌اند.
مینای شهر خاموش هم که پس از یک سال خاک خوردن در بایگانی رنگ‌ پرده را دیده است، به موضوع بازگشت یک پزشک پس از سال‌ها به ایران می‌پردازد و با محور زلزله بم قصد دارد ناگفته‌هایی را باز گوید. فیلم امید را شهاب رضویان هم ۲۶۵۵۱۳۰۰۰ریال فروخته است و حدود ۱۳هزار نفر را به سالن سینماها کشانده است. این دو فیلم البته هنوز روی پرده هستند و انتظار می‌رود در روزهای آینده فروششان افزایش یابد.
حرف آخر
این تابستان، تابستان کم‌رونقی بود. نیاز به تحلیل جدی و نگاه آسیب‌شناسانه هست تا در تابستان به از این وضعیت خلاص شویم. انسان با امید زنده است.