محموداحمدی‌نژاد و اوومورالس آیما، رییسان‌جمهور ایران و بولیوی شامگاه سه‌شنبه در تهران بیانیه‌ مشترک امضا کردند.

در این بیانیه آمده است: رییسان‌جمهور دو کشور با توجه به روابط حسنه فی‌مابین، ضمن ابراز رضایت از روند همکاری‌های موجود مذاکرات انجام شده در تهران را مثبت توصیف کرده و در باره موارد ذیل توافق کردند. احمدی‌نژاد و مورالس همچنین موضوع‌‌های مورد علاقه و مشترک در زمینه‌های مختلف که ایران و بولیوی را به هم پیوند می‌دهد، بررسی کرده و بر اراده خویش برای پیشبرد روابط و پیگیری‌ مشترک اجرای پروژه‌ها برای توسعه اقتصادی و رفاه ملت‌های هر دو کشور تاکید کردند. در این بیانیه تصریح شده است: دو طرف بر تعهد خویش برای مبارزه و انجام اقدام‌های سیاسی مشخص علیه هرگونه امپریالیسم به منظور تضمین دستیابی به تعادل بیشتر و دموکراتیک‌تر کردن روابط بین‌المللی بر پایه اصول عدالت، برابری، همبستگی و رفاه ملت‌های دنیا بر اساس اصل احترام به حق حاکمیت، آزادی تعیین سرنوشت ملت‌ها و دخالت نکردن در امور داخلی تاکید کردند. همچنین هر دو رییس‌جمهور بر اهمیت نزدیکی روابط بین جمهوری‌اسلامی ایران و کشورهای عضو پیمان آلبا، که بیانگر ایجاد اتحادهای جدید که بر پایه اصل احترام متقابل، همبستگی و مکمل بودن استوار هستند، تاکید کردند.

در بیانیه مشترک ایران و بولیوی تاکید شده است: هر دو رییس‌جمهور اعتقاد دارند که فعالیت‌های هسته‌‌ای جمهوری‌اسلامی ایران با اهداف صلح‌آمیز صورت می‌پذیرد و ایران در این راستا از هیچ تلاشی برای شفاف‌سازی و اعتماد سازی درباره برنامه هسته‌ای خود فروگذار نکرده است. بنابراین دخالت شورای امنیت در این موضوع هیچ توجیه حقوقی و فنی ندارد و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌‌ای تنها مرجع ذی‌صلاح برای رسیدگی به موضوع‌های هسته‌ای است.

در این بیانیه همچنین رییس‌جمهور بولیوی بر حمایت خود از دولت جمهوری‌اسلامی ایران برای عضویت غیردائم در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای مقطع زمانی ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ که انتخابات آن در شصت و سومین اجلاس مجمع عمومی آن سازمان در اکتبر ۲۰۰۸ انجام خواهد شد، تاکید کرد.