دنیای اقتصاد- از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تحقیق و تفحص می‌شود. عدم اعتنای احمدی‌نژاد به درخواست مجلس برای برخورد قاطع با رحیم مشایی به دلیل اظهاراتش روز گذشته علاوه بر آنکه تذکر مکتوب ۳۶نماینده مجلس را خطاب به رییس‌جمهوری در پی داشت، تحقیق و تفحص از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را نیز کلید زد. به این ترتیب در حالی که به نظر می‌رسید مجلس از موضع سرسخت خود در قبال اسفندیار رحیم مشایی کوتاه آمده و این مساله را به دلیل عدم توجه احمدی‌نژاد به درخواست مجلس به دست فراموشی سپرده باشد، اما تذکر مکتوب ۳۶نماینده مجلس به رییس‌جمهوری ثابت کرد که مجلس همچنان بر خواسته خود که همان استعفا یا عزل رحیم مشایی از سمتش خواهد بود، اصرار دارد. بر این اساس روز گذشته علی لاریجانی در هنگام قرائت تذکرات کتبی یک بار نام ۱۹تن از نمایندگانی را خواند که در تذکری به رییس‌جمهور به مواضع نادرست و خلاف مصلحت ملی رحیم مشایی اعتراض کردند. لاریجانی سپس در ادامه به قرائت‌ نام ۱۷تن دیگر از نمایندگانی پرداخت که باز هم در تذکری به رییس‌جمهور، خواستار برخورد احمدی‌نژاد در برابر مواضع و اظهارات خلاف مصلحت ملی رحیم مشایی شدند. نمایندگانی که درمیان آنها نام زاکانی، رسایی، سروری، بروجردی، صدر و کامران به چشم می‌خورد.

این تذکرات مکتوب نمایندگان اما در شرایطی مطرح شد که اسفندیار رحیم مشایی قرار است برای پاسخ به اظهاراتش در مورد منسوب کردن منطقه آذری زبان آذربایجان به کردها به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برود. هر چند به گفته کاظم جلالی، مخبر کمیسیون امنیت ملی ظاهرا مشایی از روز جمعه به جهت شرکت در مراسم پارالمپیک عازم چین خواهد شد و از آنجا نیز قرار است که احمدی‌نژاد را در سفر به نیویورک (برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل) همراهی کند. حلالی در جمع خبرنگاران همچنین تاکید کرد که به هر حال مشایی برای پاسخگویی در مورد اظهارات قومی خود در سنندج باید به کمیسیون بیاید. وی در ادامه همچنین اظهار کرد که نمایندگان آذری‌زبان از کمیسی ون امنیت ملی خواسته‌اند تا این موضوع را پیگیری کنیم. معاون احمدی‌نژاد در اظهاراتی در جمع سفیران کشورهای خارجی مقیم تهران تاکید کرده بود که سرزمین آذربایجان متعلق به کردها است. این اظهارات رحیم مشایی که البته قبل از سخنان تاریخی وی درباره دوستی ایران با ملت اسرائیل در خرداد ماه سال جاری مطرح شده است، در شرایطی با واکنش نمایندگان ترک‌زبان مجلس روبه‌رو شد که احمدی‌نژاد نسبت به خواست نمایندگان برای برخورد قاطع با معاونش بی‌اعتنایی کرده است. این عدم‌واکنش مناسب رییس‌جمهور به رحیم مشایی که به تازگی نسبت خویشاوندی هم با احمدی‌نژاد پیدا کرده است، سبب شد تا نماینده استان آذربایجان غربی، قاضی‌پور در یکی از جلسات علنی مجلس در تذکری آیین‌نامه‌ای اظهارات رحیم مشایی را مورد اشاره قرار دهد. جالب آن که این اظهارات که احساسات قوی نماینده آذربایجان را برانگیخته بود، در خردادماه سال جاری مطرح شده بود. اما بی‌اعتنایی احمدی‌نژاد به خواست نمایندگان مبنی‌بر استعفا یا عزل مشایی و یا دست‌کم برخوردی جدی با وی منجر شد تا نماینده آذربایجان اظهارات خردادماه مشایی را در صحن علنی مورد اشاره قرار دهد و مجمع نمایندگان این استان نیز از کمیسیون بخواهد تا مشایی را به کمیسیون امنیت فرابخواند.

هرچند ماجرای رحیم مشایی و پافشاری بر اظهاراتش به این مساله ختم نشده و چون مجلس نتوانست احمدی‌نژاد را قانع کند که اظهارات رحیم‌ مشایی خلاف مواضع ایدئولوژیک نظام است، طرح تحقیق و تفحص از این سازمان در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت. حسن کامران، نماینده‌ای که نخستین بار از تریبون مجلس در نطق پیش از دستورش نسبت به اظهارات رحیم‌ مشایی واکنش نشان داده و خواستار برکناری وی شده بود، در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس در مورد دلایل تحقیق و تفحص از سازمان میراث فرهنگی، گفت: علت تفحص نگرانی‌های مردم در مورد خارج کردن عتیقه‌ها و مسائل گردشگری است.

نماینده اصفهان ادامه داد: ما با تحقیق و تفحص قراردادهای این سازمان را از قبیل گردشگری، صنایع‌دستی و میراث مورد بررسی قرار می‌دهیم.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد سازمان میراث فرهنگی نتوانسته است وظایف خود را به خوبی انجام دهد، گفت: بحث تحقیق و تفحص از سازمان میراث امروز از کمیسیون فرهنگی ارجاع داده شده و قرار است کمیسیون و مجلس آن را امروز خارج از نوبت مورد بررسی قرار دهد.

وی تصریح کرد: نحوه در آمد و هزینه سازمان میراث فرهنگی، چگونگی توزیع بودجه در این سازمان ، علت کندی ایجاد فرصت‌های شغلی، چگونگی امر پژوهش و میزان آثار کنفرانس‌ها در امر پژوهش و تولیدات علمی‌و چگونگی تنظیم قراردادها در این موارد محورهای تفحص از سازمان مربوطه به شمار می‌آید.

کامران خاطر نشان کرد: امیدوارم ظرف سه ماه آینده گزارش تحقیق و تفحص از این سازمان به عرض ملت و نمایندگان برسد.

به هر روی نمایندگان درصدد هستند تا از تمام ابزارهایی که در اختیار دارند، از جمله سوال و تحقیق و تفحص می‌خواهند شخصا وارد برخورد با رحیم‌مشایی شوند؛ البته اگر بتوانند او را در کشور پیدا کنند! چرا که وی از جمله هفته جاری از ایران خارج و پس از چین به ایالات متحده می‌رود، چه بسا یکی از نمایندگانی که خواست نامش فاش نشود، به طنز به خبرنگاران گفت که رحیم‌ مشایی برای پاسخ به مجلس می‌آید، البته اگر در آمریکا ماندگار نشود!.