بیضایی: وقت نداریم به همه چیز مشکوک باشیم

مراسم تقدیر از چهار پیشکسوت سینمای ایران؛ جمشید مشایخی، کاظم فریبرزی، بهرام بیضایی و سیف‌ا... داد، با حضور پرشور اهالی سینما در مجموعه فرهنگی هنری آسمان برگزار شد.

اولین بزرگداشت مراسم و تجلیل از کاظم فریبرزی سازنده دکورهای مجموعه‌های «سر‌بداران»،‌ «هزاردستان» و فیلم‌های «شاید وقتی دیگر»، «کمال‌الملک» و «جهان پهلوان تختی» بود.‌‌ مجید میرفخرایی در این بخش ابراز امیدواری کرد نسل آینده طراحی و ساخت دکور سینما زیر نظر کسانی چون فریبرزی تربیت شوند.

تجلیل دوم این جشن برای سیف‌ا... داد سازنده فیلم‌های «کانی مانگا» و «بازمانده» و پایه‌گذار جشن خانه سینما در سال ۷۵ بود. در این بخش سیروس الوند با ذکر خاطراتی از داد گفت: من آزادی را در دوره مدیریت داد در سینما تجربه کردم و در آن مقطع احساس کردم آزادم و در راه فیلمسازی تشویق می‌شوم؛ چیزی که متاسفانه در حال حاضر وجود ندارد.اما بخش بعدی مراسم و تجلیل از جمشید مشایخی بازیگر باسابقه سینما و تئاتر کشور شور و حالی خاص به فضای جشن داد.آخرین تجلیل جشن اختصاص به بهرام بیضایی داشت. تقوایی در این بخش با اشاره به آشنایی خود با بیضایی در سینما در آبادان گفت: بیضایی در آثار خود در جستجوی گمشده‌ای است که به نظر من آن گمشده هویت ماست. بیضایی ۱۰ سال فیلم نساخت و اثری به صحنه نبرد. این چه رفتاری است که ملت ما با هنر و هنرمندان خود دارد... چه چیزی در روشنفکری ملت ایران از دیرباز بوده که آن را نمی‌پسندند؟ اگر دلتان برای بیضایی می‌سوزد چرا حرکتی نمی‌کنید که وی فیلم‌های خود را بسازد؟

داریوش فرهنگ نیز در ادامه تصریح کرد: مردی موی‌سپید، ژرف‌انگیز، خشمگین همیشه معترض، اسطوره مقاومت در مقابل هر کار تحمیلی و بی‌خود و اضافی و اسطوره‌ای که به ما یاد داد معنای اسطوره را. درباره بزرگ بودن بیضایی حرف زدن راحت است، ولی اینکه چرا بزرگ است کار بسیار سختی است.وی افزود: بیضایی روی سه نسل نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده، بازیگر و فیلمساز تاثیرگذار بوده است. خوشحالم که شاگردش بوده، برایش بازی کرده و در فیلم «باشو غریبه کوچک» دستیارش بوده‌ام. وی با میزانسن‌های زیبا، جنگل‌ها، دریاها و شالیزارها و طبیعتی که در فیلم‌های خود دارد به ما یاد داد چگونه ببینیم، چگونه بشنویم و چگونه بسازیم.

بعد از این سخنان در میان تشویق اهالی سینما بیضایی روی صحنه حاضر شد و تندیس جشن و نشان طلای سینمای ایران را از دستان شاگردان خود دریافت کرد. بیضایی گفت: من از فریبرزی به خاطر همکاری در فیلم «شاید وقتی دیگر» متشکرم. همچنین از داد که بعد از ۱۰ سال در زمان مدیریت وی توانستم فیلم بسازم.این کارگردان و نویسنده باسابقه سینما و تئاتر ایران خاطرنشان ساخت: زمان به سرعت می‌گذرد و ما باید آداب زندگی در جهانی را که در آن هستیم بیاموزیم و وقت زیادی نداریم به همه چیز مشکوک باشیم و جلو همه چیز را بگیریم. یکسال پیش وقتی نمایش «افرا» را در مجموعه آسمان تمرین می‌کردم هوا سرد بود، ولی خوشحالم امروز هوای سالن گرم است.

بیضایی گفت: امشب شاهد بودم درخت‌های مقابل سالن بریده شده تا ساختمان دیده شود. درخت‌هایی که صدها سال زندگی کرده‌اند، بریده و چیزهایی با عمر یکروزه جایگزین آنها می‌شود. آنچه ما در زندگی لازم داریم برنامه‌ریزی برای آینده است که متاسفانه ما نداریم و با احساسات زنده‌ایم. امیدوارم آنقدر عمر کنم که شاهد تجلیل و بزرگداشت دیگر بزرگان سینمای ایران باشم.