در حالی که کمتر از دو ماه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده، رقابت بین جان مک‌کین، نامزد حزب جمهوری‌خواه و باراک اوباما نامزد حزب دموکرات وارد مرحله حساسی شده است. برای علاقه‌مندان به مسائل ایران این سوال مطرح است که در صورت پیروزی هر یک از این دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه سیاست‌هایی در قبال ایران در پیش خواهند گرفت.

به گزارش ایرنا پاتریک کلاوسون معاون بخش تحقیقات انستیتوی خاور نزدیک در واشنگتن در پاسخ به سوال رادیو فردا مبنی بر این که انتخاب جان مک‌کین به ریاست جمهوری آمریکا چه تاثیری بر روابط تهران واشنگتن خواهد گذاشت، گفت: ایران احتمالا نگران جان مک‌کین خواهد بود، زیرا سناتور مک‌کین به استفاده از قوه قهریه در امور بین‌المللی شهرت پیدا کرده است. کلاوسون در پاسخ به سوال دیگر این رادیو مبنی بر اینکه در صورت راه یافتن مک‌کین به کاخ سفید، آیا گزینه گفت‌وگو و مذاکره هم مطرح خواهد بود یا نه،

یاد آور شد: هیچ رییس جمهوری، حال چه اوباما باشد و چه مک‌کین نمی‌خواهد، نشان دهد که همچون جورج بوش، رییس‌جمهور است و هیچ راهی بهتر از آغاز مذاکره با ایران برای رییس جمهور جدید آمریکا نیست تا نشان دهد با بوش تفاوت دارد.وی گفت: بنابراین هر کس در ماه نوامبر انتخاب شود، تاکیدش را بر گفت‌وگو خواهد گذاشت، گرچه معلوم نیست این تاکید و تمایل به خودی خود به مذاکره و گفت‌وگو بینجامد، چون ایران هم نمی‌خواهد در موقعیتی قرار گیرد که در برابر یک پیشنهاد منطقی آمریکا دست رد به سینه زند. کلاوسون خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به نظر نمی‌رسد ایران برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند و به سوی یک توافق با آمریکا برود. وی گفت: به همین دلیل و گرچه برای رییس جمهوری آینده آمریکا دشوار خواهد بود که‌این گفت‌وگوها را به نتیجه برساند، تردیدی ندارم رییس جمهوری بعدی هر کس که باشد، خواستار چنین مذاکراتی با ایران خواهد شد. معاون بخش تحقیقات انستیتوی خاور نزدیک در واشنگتن در پاسخ به سوالی در مورد اینکه سیاست دولت بوش پس از تهدید‌ها و تحریم‌ها درست پیش از پایان سال آخر وی لحن متفاوت و نرم‌تری در قبال ایران به خود گرفته است، آیا این تجارب هم مورد استفاده مک‌کین نیز قرار خواهد گرفت؟ گفت: سیاست‌های بوش لزوما از احتیاط لازم بر خوردار نبود. غالبا این سیاست‌ها با ریسک زیادی آغاز می‌شد، با این پیش فرض که همه چیز بر وفق مراد خواهد بود.

ولی از این که جان مک‌کین هم همین سیاست را دنبال کند، تردید دارم. پاتریک کلاوسون اضافه کرد: فکر می‌کنم مک‌کین با احتیاط بیشتری گام‌های سیاسی خود را بر دارد و در همین رابطه وی آماده است تا از منابع و امکانات زیادی برای تحقق اهداف خود استفاده کند. وی افزود: به عبارت دیگر بوش ریسک‌های چشمگیری می‌کرد و اگر اقدام‌های وی به جایی نمی‌رسید، همانطور که ابتدا در مورد کره شمالی و در مورد ایران هم به جایی نرسید، عقب‌نشینی می‌کرد. ولی فکر می‌کنم جان مک‌کین هیچ کدام از این کارها را نخواهد کرد. یعنی نه ریسک‌های قابل توجهی می‌کند و نه عقب‌نشینی.